Afvallen en hardlopen

Afvallen met hardlopen in 5 stappen

Afvallen met hardlopen is een effectief middel om gewicht te verliezen. Met hardlopen verbrand je niet alleen calorieën en buikvet, maar werk je ook aan kracht en uithoudingsvermogen op. Maar hardlopen om af te vallen kan lastig zijn. Veel mensen geven al snel op, omdat ze weinig resultaat zien. Besteed daarom extra aandacht aan je eetpatroon en een goede opbouw van de training. Afvallen met hardlopen in 5 stappen.

1. Pas je voedingspatroon aan 

Hardlopen (of een andere conditiesport) helpt goed bij het bereiken van een gezond gewicht. De eerste stap die je echter zult moeten nemen is het aanpassen van je voedingspatroon. Met alleen bewegen, zonder aanpassing van je voeding, zul je weinig resultaat boeken. Dus: gezond eten, vitamines, kleinere porties en minder calorieën per dag. Gezond eten vormt samen met voldoende bewegen de basis voor een gezond gewicht en lichaam. Meer weten over gezond eten? Kijk dan op de website van het voedingscentrum.

2. Zo begin je met hardlopen 

Voordat je van start gaat is het goed om onze tips voor de beginnende hardloper even door te lezen. De meeste beginners gaan te hard van start waardoor blessures op de loer liggen. Of ze verliezen al snel hun motivatie door een verkeerde opbouw. Iedereen kan hardlopen, maar de eerste stap kan lastig zijn.

3. Begin met een rustig looptempo 

Met hardlopen ga je calorieën en vet verbranden. Met name dat laatste is van belang als je wilt afvallen. Dit bereik je het beste door gelijkmatig en rustig te lopen. Als je te hard loopt zul je vooral veel suikers verbranden en weinig vet. Ook houd je het hardlopen minder lang vol. Langer en rustiger (hard)lopen zal je in eerste instantie dan ook veel verder helpen. Kies een goed schema om rustig mee op te bouwen. Heb je dat afgerond, dan kun je daarna langzaam sneller hardlopen en je conditie verder uitbouwen.

Food2run

Food2run

In food2run vertaalt Renata Rehor de wetenschappelijke sportvoedingsadviezen naar de dagelijkse keuken. Lees en leer je hoe aangepaste voeding je meer comfort en energie geeft tijdens de trainingen en op wedstrijddagen, hoe je je herstel positief kunt beïnvloeden, hoe je blessures en ziektes kunt vermijden en hoe je als loper naar een atletischer lichaam evolueert. » Meer informatie

4. Loop regelmatig 

Wil je effectief afvallen, dan zul je regelmatig moeten hardlopen. Ook hierbij geldt, bouw het rustig op. Naast het lopen zijn rustdagen en voldoende slaap minstens zo belangrijk voor een goed herstel. Begin 2 tot 3 keer per week met 20 minuten afwisselend wandelen en hardlopen, en bouw dit rustig op.

5. Hou vol! 

Elk begin is moeilijk. Snel afvallen met hardlopen is lastig. De kans is zelfs aanwezig dat je in het begin wat zult aankomen. Je bouwt namelijk meer spiermassa op en dit weegt meer dan bijvoorbeeld buikvet. Als je hetzelfde blijft eten, maar wel meer gaat hardlopen dan zullen de extra’s kilo’s spiermassa zijn. Laat je hierdoor niet uit het veld slaan, want die extra kilo’s zijn juist gezond gewicht. Je zult vanzelf merken dat je gaat afvallen, zeker als je ook gezond gaat eten.

Ik heb geen zin!

Ik heb geen zin!

Je moet eigenlijk van jezelf hardlopen, maar je hebt honderdduizend smoesjes. Je schoenen liggen te ver weg; het is koud, te nat, te warm; je hebt spierpijn of een kater; je hebt het echt veel te druk en je bent moe… Met andere woorden, je motivatie is ver te zoeken. Ik heb geen zin staat vol motiverende verhalen van Annemerel de Jongh en van bekende en onbekende hardlopers. » Meer informatie

Afvallen met hardlopen en overgewicht

Met veel overgewicht is het beter om nog rustiger te beginnen. Uiteraard zul je meer calorieën verbranden met een uur hardlopen dan met een uur wandelen. Alleen kun je dit in het begin niet zo lang volhouden. Stevig wandelen is in dit geval effectiever, omdat je dat langer kunt volhouden en daardoor meer vet verbrand. Een gevaar van hardlopen met veel overgewicht is een grotere kans op blessures. Met overgewicht belast je spieren en gewrichten veel meer dan iemand met een normaal gewicht. Besteed daarom extra aandacht aan een goede opbouw van de training. 

Ben jij aan het afvallen met hardlopen? Deel je ervaringen in de reacties.

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Download het superdikke GRATIS e-book van Run Now om verantwoord en met plezier van start te gaan. Inclusief een gratis hardloopschema: In 12 weken naar 30 minuten lopen. Tips over training, voeding, oefeningen, hardloopgadgets en meer ... Stiekem ook heel leuk voor de ervaren loper. » Meer informatie
Total
1
Shares
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen
Verantwoord afvallen afslank receptenbijbel
Lees verder

Verantwoord afvallen zonder waardeloze diëten

Vandaag wordt de dag dat je deze waardeloze diëten voorgoed achter je laat en al je overtollig (buik)vet gaat verslaan. Tips voor verantwoord afvallen zonder waardeloze diëten.
afvallen door gezonde leefstijl
Lees verder

Afvallen door een gezonde leefstijl

Kan je met hardlopen afvallen? In dit artikel gaan we hierop in, niet met een dieet, maar met het veranderen van je gedrag naar een gezonde leefstijl. Gezond eten, bewegen en hardlopen: een prima combinatie om af te vallen!
Hoeveel calorieën verbrand je met hardlopen?
Lees verder

Hoeveel calorieën verbrand je met hardlopen?

Dat we met een intensieve sport als hardlopen calorieën verbranden, is voor iedereen duidelijk. Hoeveel calorieën je precies verbrandt, is voor iedere loper verschillend.