rekken hardlopen

Moet je wel of niet rekken?

Moet je nu wel of niet rekken? De meningen onder hardlopers zijn sterk verdeeld. Er zijn genoeg hardlopers die nooit rekken en toch blessurevrij blijven. Of sporters die verkeerd rekken en daardoor juist een blessure veroorzaken. Toch zijn stretchoefeningen voor lopers enorm belangrijk om flexibeler en leniger te worden. Dit soort leningheidsoefeningen voorkomen blessures en dragen bij aan betere loopprestaties.

Er zijn eigenlijk twee momenten waarop je zou moeten stretchen. Voor én na het hardlopen.

Blessurevrij lopen

Blessurevrij lopen

Hardlopen is gezond, tot de kilometers hun tol eisen… Veel van de blessures komen voort uit een slechte loopstijl. Vergeet dus die hiellanding want sportreflexoloog John Rooms biedt een plan van aanpak voor iedere hardloper. » Meer informatie

Rekken voor het hardlopen

Veel hardlopers rekken alleen na de training. Voordat je gaat hardlopen, is het echter van belang je lichaam voor te bereiden op de inspanning die het gaat leveren. Dit doe je met een warming-up. Hiermee warm je de spieren op, wat hardlopen makkelijker maakt en de kans op blessures verkleint. Onderdeel van een goede warming-up is ook het doen van een aantal dynamische rekoefeningen. Door dynamisch te rekken, breng je de spieren al bewegend en enigszins verend op lengte. Het voordeel is ook dat je hiermee al tijdens de warming-up eventuele gevoelige plekken ontdekt, zodat je de training aan kunt passen. Denk bijvoorbeeld aan een rustige looppas, huppelen, knieheffen of armzwaaien.

Hardlopen warming-up

Warming-up voor het hardlopen: In 15 minuten goed van start!

Voordat je gaat hardlopen, is het van belang je lichaam voor te bereiden op de inspanning die het gaat leveren. Dit doe je met een warming-up. Door de verhoogde hartslag zijn ook je hart en longen klaar voor de training of wedstrijd. Met deze warming-up van 15 tot 20 minuten ga je goed van start.

Na het het hardlopen

Anders dan bij de warming-up kun je tijdens de cooling-down naast dynamische ook statische rekoefeningen doen. Met dynamisch rekken maak je de spieren en gewrichten los die je net tijdens het hardlopen hebt gebruikt. Ook voer je afvalstoffen sneller af. Met statische stretchoefeningen kun je spier- en peesblessures voorkomen, en ook overbelasting. Dit doe je wel pas na het hardlopen. Rek niet te intensief of te lang. Tijdens het sporten ontstaan namelijk kleine scheurtjes in de spieren. Dat is op zich niet erg, maar die wil je niet groter maken. Rek dus nooit zo ver dat je pijn blijft voelen.

Meer weten? Lees hier alles over een juiste warming-up en cooling-down.

cooling-down hardlopen

Het belang van de cooling-down

Je lichaam na het hardlopen tot rust brengen, is belangrijk voor het herstel van je lichaam en om blessures te voorkomen. De cooling-down is daarom net zo belangrijk als de de warming-up.
Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Download het superdikke GRATIS e-book van Run Now om verantwoord en met plezier van start te gaan. Inclusief een gratis hardloopschema: In 12 weken naar 30 minuten lopen. Tips over training, voeding, oefeningen, hardloopgadgets en meer ... Stiekem ook heel leuk voor de ervaren loper. » Meer informatie
Total
9
Shares
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen
hardlooproute
Lees verder

Hoe stippel je een hardlooproute uit?

Loop je elke keer hetzelfde rondje en wil je wat afwisseling? Stippel dan eenvoudig je hardlooproute vooraf online uit. In dit artikel beschrijven we een aantal handige sites waarmee dat kan.
hardloopschoenen
Lees verder

Hoe kies je de juiste hardloopschoenen?

Een goede hardloopschoen is van belang om blessurevrij en met veel plezier te lopen. Maar wat maakt een hardloopschoen nu een goede schoen? En waar moet je nu specifiek op letten bij het kopen van hardloopschoenen?
Wanneer zijn je hardloopschoenen aan vervanging toe?
Lees verder

Wanneer zijn je hardloopschoenen aan vervanging toe?

Je hardloopschoenen zijn je beste hardloopmaatje! Zorg goed voor ze en vervang ze op tijd. Voor je het weet voelen de kilometers loodzwaar aan of heb je een vervelende blessure te pakken. Maar wanneer zijn je hardloopschoenen aan vervanging toe?