waar is hardlopen goed voor

Waar is hardlopen goed voor?

Waar is hardlopen goed voor? Hardlopen is gezond, dat weten we allemaal wel. Maar er is veel meer… Waarom kan je beter van de bank afkomen en je hardloopschoenen aantrekken? Wij geven je 15 redenen waarom hardlopen goed voor je is.

1. Minder vet, meer spieren

Je lichaam verandert door het hardlopen, je krijgt een ander figuur. Het is een intensieve activiteit waarmee je vet verbrandt. Natuurlijk is elke stap die je zet goed voor je beenspieren. Maar ook je buik- en rugspieren worden aan het werk gezet, zij zorgen voor een goede balans tijdens het rennen. En wat dacht je van je bilspieren? Zij zijn goed voor een rechte houding tijdens het lopen. Neem afscheid van vet en verwelkom spieren!

2. Hardlopen is goed voor je hart

Hardlopen heeft een positief effect op mogelijke hartaandoeningen. Door hard te lopen verhoog je je hartslag. Hierdoor maak je de hartspier sterker, waardoor deze meer capaciteit heeft om zuurstofrijk bloed door je lichaam te pompen. Ook worden je bloedvaten versterkt. Hardlopen verlaagt je bloeddruk en vermindert het cholesterolgehalte. Net als de kans op diabetes type 2, doordat je bloedsuikerspiegel stabieler is. Dus kom van de bank af en ren voor een sterk hart.

3. Afvallen

Als je wil afvallen, dan kan hardlopen je hier goed bij helpen. Dit gaat uiteraard wel samen met een gezond voedingspatroon. Een bijkomend voordeel van hardlopen is dat je zelfs na een training, als je al languit op de bank ligt, nog calorieën aan het verbranden bent. Als je 10 kilometer rent en je weegt 80 kilo, dan verbrand je al snel zo’n 800 calorieën. Je kan ook specifiek trainen op vetverbranding en gewicht verliezen. Train dan in een bepaalde hartslagzone of kies voor een intervaltraining.

Afvallen met gezond en vooral lekker etenAfvallen met gezond en vooral lekker eten - € 27.50
koop bij bol
€ 27.50koop bij bol
Food2run - Gezonder eten, sneller lopenFood2run - Gezonder eten, sneller lopen - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 1Het hardloperskookboek - deel 1 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Bekijk alle boeken over hardlopen en voeding

4. Voel je fit met een top conditie

Ben je net begonnen met hardlopen, dan merk je al na een aantal weken dat je een betere conditie krijgt. Dit komt doordat je hart en spieren wennen aan deze langdurige en intensieve inspanning. Je longcapaciteit neemt ook elke keer toe, wat zorgt voor een efficiëntere ademhaling. Hier heb je ook tijdens dagelijkse activiteiten baat bij. Je voelt je topfit!

5. Je wordt er blij van

Hardlopen maakt je gelukkig. Echt waar! Hardlopen en geluk zijn een goede match. Dat komt omdat je lichaam tijdens het sporten endorfine produceert, dit is een gelukshormoon. Hierdoor heeft het vaak een verslavende werking. Je lichaam verlangt naar het geluksgevoel. Uit onderzoek blijkt ook dat je door hard te lopen een positief beeld vormt van je eigen lichaam, tevreden bent met je figuur en daardoor meer zelfvertrouwen krijgt.

6. Een gezond medicijn tegen stress

Hardlopen in de buitenlucht vermindert stress en leert je er ook beter mee omgaan. Het helpt je je aandacht te verplaatsen tijdens een intensieve training, waardoor de spanning in je lichaam verdwijnt. Je rent in het hier en nu.

Voel je fit met een topconditie: waar is hardlopen goed voor?

7. Hardlopen houdt je jong

Hardlopen vertraagt het verouderingsproces. Zowel je botten als spieren blijven langer gezond als je regelmatig hardloopt. Uit een onderzoek van het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE blijkt zelfs dat ouderen die regelmatig hardlopen, minder energie verbruiken dan leeftijdgenoten die liever op de bank zitten. Hardlopen houdt je jong beweren de onderzoekers.

8. Lang zal je leven

Stilzitten is het nieuwe roken. Kom van de bank af en beweeg! Uit verschillende onderzoeken blijkt dat als je minimaal 20 minuten per dag beweegt, je een paar jaar langer én gezonder leeft. Dat willen we toch allemaal wel! Bewegen is goed voor lichaam en geest, ongeacht welke leeftijd je hebt. En dat hoeft echt geen topsport te zijn. Een wandelingetje is al goed genoeg. En voor hardlopen geldt: al met 50 minuten rennen in de week, heb jij alle gezondheidsvoordelen al te pakken. Meer over de voordelen van hardlopen vind je ook in de volgende boeken:

Alles wat je wilt weten over hardlopenAlles wat je wilt weten over hardlopen - € 19.99
koop bij bol
€ 19.99koop bij bol
Hardloopdagboek DreamsHardloopdagboek Dreams - € 23.45
koop bij bol
€ 23.45koop bij bol
Bekijk alle hardloopboeken

9. Een beter geheugen

Een lichamelijke activiteit als hardlopen is, net als andere activiteiten waarbij je beweegt, goed voor je hersenen. Voldoende beweging zorgt voor een goede doorbloeding van je hersenen, waardoor ze de zuurstof en voeding ontvangen die ze nodig hebben. Daarnaast zorgt het voor de vorming van nieuwe hersencellen in de hippocampus. De hippocampus speelt een belangrijke rol bij de opslag van informatie in het geheugen, de ruimtelijke oriëntatie en het controleren van gedrag dat van belang is voor de overleving. Tot slot verkleint bewegen het risico op hersenaandoeningen zoals dementie, depressie en Parkinson.

10. Slaap lekker

Hardlopen verbetert om meerdere redenen je slaap. Ten eerste heeft bewegen een positieve invloed op de afgifte van het slaaphormoon melatonine waardoor je slaap-waakritme verbeterd. Ten tweede helpt hardlopen je mentaal te ontspannen. Zo neem je minder stress mee naar bed en heb je een betere nachtrust. Maar let wel op dat je niet te intensief traint vlak voor het slapen gaan. Dit kan juist voor slaapproblemen zorgen, omdat je lichaam nog heel actief is. Overdag hardlopen of vroeg in de avond werkt beter.

11. Daag jezelf uit

Hardlopen is voor een groot gedeelte een mentale uitdaging. Door dit aan te gaan en te overwinnen, ontwikkel je discipline. Dit kan je goed gebruik in je dagelijkse leven. Verleg je grenzen, zorg ervoor dat je reële doelen stelt. Je krijgt hierdoor meer zelfvertrouwen en bent trots op jezelf.

12. Platte buik

Doet hardlopen iets met je buik? Zeker, je buikspieren worden flink aan het werk gezet bij elke stap die je zet. Ze zijn van belang voor de juiste balans en een goede rompstabiliteit. Met hardlopen verbrand je vet, waardoor je lichaam verandert, dit gebeurt ook bij je buik. Wil je echt een strakke buik? Ga dan naast het hardlopen voor wat extra krachtoefeningen en een gezond eetpatroon.

waar is hardlopen goed voor?

13. Sterke gewrichten

Er is lang gedacht, en nog steeds door velen, dat hardlopen slecht is voor je gewrichten. Natuurlijke is het een belastende en intensieve sport. Maar met de juiste opbouw, rustdagen en goede hardloopschoenen kan je lichaam dit prima aan. Hardlopen werkt juist heel positief voor je botten. Naarmate je de magische 30 jaar bent gepasseerd, worden je botten steeds brozer. Hardlopen helpt om dit proces af te remmen en maakt je botten sterker.

14. Kanker

Hardlopen kan kanker niet genezen, maar er zijn vele onderzoeken waaruit blijkt dat het positief bijdraagt aan de risico afname van verschillende soorten kanker. Dit geldt niet alleen voor hardlopen, maar alle manieren van bewegen.

15. De beste vitamine pil

Regelmatig een rondje rennen verhoogt je weerstand. Buiten hardlopen is super gezond, je lichaam maakt namelijk vitamine D aan. Dit is essentieel voor je botten en immuunsysteem.

Overtuigd na het lezen van deze 15 redenen? Trek je hardloopschoenen aan en ervaar hoe goed het voor je is!

Thone TW3 draadloze oordopjes voor hardlopers

Thone TW3: De beste draadloze oordopjes voor hardlopers

Deze oordoppen zijn uitermate geschikt om mee hard te lopen, zelfs met veel bewegen blijven ze in je oren zitten. Zweetdruppels of regen? Geen stress. Ze zijn waterdicht. De batterij in de oordoppen zelf kan tot zes uur achter elkaar muziek afspelen. Nu voor slechts € 119,-. Bestel direct en vertrouwd via Bol.com en je kunt er morgen al mee lopen.

Total
33
Shares
Gerelateerde artikelen
Hardlopersknie
Lees verder

Hoe voorkom je een hardlopersknie?

Een hardlopersknie of lopersknie is een veel voorkomende blessure onder hardlopers. Meestal is de klacht gerelateerd aan een verkeerde wijze van bewegen of een eenzijdige belasting. Of wanneer de spieren in je heup of billen niet sterk genoeg zijn.
Hardlopen na de vakantie
Lees verder

Zo pak je het hardlopen na de vakantie weer op

Terug van vakantie. Het normale leven begint weer. Hardlopen is hier ook een onderdeel van. Super goed als je dit zo weer oppakt, maar houd rekening met een aantal dingen. Wij geven je een aantal tips, zodat je weer verantwoord en gemotiveerd kan genieten van je hardlooprondjes.
hardlooproute
Lees verder

Hoe maak je een hardlooproute?

Loop je elke keer hetzelfde rondje en wil je wat afwisseling? Stippel dan eenvoudig je hardlooproute vooraf online uit. In dit artikel beschrijven we een aantal handige sites waarmee dat kan.