Waar is hardlopen goed voor?

Waar is hardlopen goed voor?

Waar is hardlopen goed voor? Het is tenslotte makkelijker om lekker op de bank te blijven liggen met een Netflix serie. Wij geven je 10 redenen waarom hardlopen goed voor je is. Dus trek je hardloopschoenen aan en kom van die bank af!

Minder vet, meer spieren

Je lichaam verandert door het hardlopen, vet wordt omgezet in spieren. Dat hardlopen goed is voor je beenspieren weten we allemaal. Maar ook je buik- en rugspieren worden aan het werk gezet om je lijf te stabiliseren. Net als de spieren in je billen, deze zorgen voor een rechte houding tijdens het lopen.

Minder kans op hartaandoeningen

Hardlopen heeft een positief effect op mogelijke hartaandoeningen. Door hard te lopen verhoog je je hartslag. Hierdoor maak je de hartspier sterker, waardoor deze meer capaciteit heeft om zuurstofrijk bloed door je lichaam te pompen. Ook worden je bloedvaten versterkt. Hardlopen verlaagt je bloeddruk en vermindert het cholesterolgehalte. Net als de kans op diabetes type 2, doordat je bloedsuikerspiegel stabieler is.

Ik haat hardlopen

Ik haat hardlopen

Ik háát hardlopen! Dit is wat meervoudig marathonloopster Hedwig van Bree letterlijk riep na haar allereerste rondje joggen door het park. Dit is het verhaal van een vrouw die zichzelf terugvond toen ze de hardloopster in zichzelf ontdekte. » Meer informatie

Hardlopen is goed voor je conditie

Ben je net begonnen met hardlopen, dan merk je al na een aantal weken dat je een betere conditie krijgt. Dit komt doordat je hart en spieren wennen aan deze langdurige en intensieve inspanning. Je longcapaciteit neemt ook elke keer toe, wat zorgt voor een efficiëntere ademhaling. Hier heb je ook tijdens dagelijkse activiteiten baat bij. Je voelt je fitter!

Je valt af van hardlopen

Als je wilt afvallen, dan kan hardlopen je hier goed bij helpen. Dit gaat uiteraard wel samen met een gezond voedingspatroon. Een bijkomend voordeel is dat je zelfs na een training, als je al languit op de bank zit, nog calorieën aan het verbranden bent. Als je 10 kilometer rent en je weegt 80 kilo, dan verbrand je al snel zo’n 800 calorieën. Je kan ook specifiek trainen op vetverbranding en gewicht verliezen. Train dan in een bepaalde hartslagzone.

Je wordt er gelukkig van

Hardlopen maakt gelukkig. Echt waar! Hardlopen en geluk zijn een goede match. Dat komt omdat je lichaam tijdens het sporten endorfine produceert, dit is een gelukshormoon. Hierdoor heeft het vaak een verslavende werking. Je lichaam verlangt naar het geluksgevoel. Uit onderzoek blijkt ook dat je door hard te lopen een positief beeld vormt van je eigen lichaam, tevreden bent met je figuur en daardoor meer zelfvertrouwen krijgt.

Een gezond medicijn tegen stress

Hardlopen in de buitenlucht vermindert stress en leert je er ook beter mee omgaan. Het helpt je je aandacht te verplaatsen tijdens een intensieve training, waardoor de spanning in je lichaam verdwijnt. Regelmatig een rondje rennen versterkt ook het immuunsysteem en het verhoogt je weerstand.

Hardlopen houdt je jong

Hardlopen vertraagt het verouderingsproces. Zowel je botten als spieren blijven langer gezond als je regelmatig hardloopt. Uit een onderzoek van het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE blijkt zelfs dat ouderen die regelmatig hardlopen, minder energie verbruiken dan leeftijdgenoten die liever op de bank zitten. Hardlopen houdt je jong beweren de onderzoekers.

Ik haat hardlopen

Ik haat hardlopen

Ik háát hardlopen! Dit is wat meervoudig marathonloopster Hedwig van Bree letterlijk riep na haar allereerste rondje joggen door het park. Dit is het verhaal van een vrouw die zichzelf terugvond toen ze de hardloopster in zichzelf ontdekte. » Meer informatie

Een beter geheugen

Een lichamelijke activiteit als hardlopen zorgt voor de vorming van nieuwe hersencellen en een betere doorbloeding wat een positief effect heeft op je geheugen. Met een betere focus en een hogere concentratie als positief gevolg.

Je slaapt beter

Door te trainen neemt de kwaliteit van slaap toe. Hardlopen is ook ideaal om mentaal te ontspannen. Zo neem je minder stress mee naar bed en val je sneller in slaap. Door hard te lopen heb je een betere nachtrust. Maar ook als je juist vermoeid bent, kan je je juist weer fitter voelen door hard te lopen.

Hardlopen is goed voor je doorzettingsvermogen

Een groot gedeelte van het hardlopen is mentaal en dit kan erg zwaar zijn. Door dit te overwinnen en aan te gaan, ontwikkel je discipline. Dit kan je goed gebruik in je dagelijkse leven. Verleg je grenzen en daag jezelf uit. Zorg ervoor dat je reële doelen stelt. Je krijgt hierdoor meer zelfvertrouwen en bent trots op jezelf.

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Download het superdikke GRATIS e-book van Run Now om verantwoord en met plezier van start te gaan. Inclusief een gratis hardloopschema: In 12 weken naar 30 minuten lopen. Tips over training, voeding, oefeningen, hardloopgadgets en meer ... Stiekem ook heel leuk voor de ervaren loper. » Meer informatie
Total
42
Shares
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen
hardlooproute
Lees verder

Hoe stippel je een hardlooproute uit?

Loop je elke keer hetzelfde rondje en wil je wat afwisseling? Stippel dan eenvoudig je hardlooproute vooraf online uit. In dit artikel beschrijven we een aantal handige sites waarmee dat kan.
hardloopschoenen
Lees verder

Hoe kies je de juiste hardloopschoenen?

Een goede hardloopschoen is van belang om blessurevrij en met veel plezier te lopen. Maar wat maakt een hardloopschoen nu een goede schoen? En waar moet je nu specifiek op letten bij het kopen van hardloopschoenen?
Wanneer zijn je hardloopschoenen aan vervanging toe?
Lees verder

Wanneer zijn je hardloopschoenen aan vervanging toe?

Je hardloopschoenen zijn je beste hardloopmaatje! Zorg goed voor ze en vervang ze op tijd. Voor je het weet voelen de kilometers loodzwaar aan of heb je een vervelende blessure te pakken. Maar wanneer zijn je hardloopschoenen aan vervanging toe?