hardlopen maakt gelukkig

Hardlopen maakt gelukkig!

Hardlopen is gezond. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal is het goed voor je. Het was al langer bekend dat de Runner’s High het gevolg is van de endorfine die vrij komt. Onderzoek toont het nu ook aan: Hardlopen maakt gelukkig! Hieronder de meest opmerkelijke uitkomsten uit het onderzoek.

De ‘Runners High’ bestaat: Hardlopen maakt gelukkig!

Tijdens het sporten worden er in de hersenen endorfines aangemaakt. Endorfines zijn (poly)peptiden die in het lichaam werken als neurotransmitters: de chemische stoffen in ons brein die ervoor zorgen dat pijnprikkels minder snel toegang vinden tot ons zenuwsysteem, waardoor we letterlijk minder pijn voelen.

Ik heb geen zin!

Ik heb geen zin!

Je moet eigenlijk van jezelf hardlopen, maar je hebt honderdduizend smoesjes. Je schoenen liggen te ver weg; het is koud, te nat, te warm; je hebt spierpijn of een kater; je hebt het echt veel te druk en je bent moe… Met andere woorden, je motivatie is ver te zoeken. Ik heb geen zin staat vol motiverende verhalen van Annemerel de Jongh en van bekende en onbekende hardlopers. » Meer informatie

Dit veroorzaakt ook de ‘Runners High’, zo blijkt uit diverse onderzoeken. Henning Boecker onderzocht bijvoorbeeld het fenomeen: “Hoe meer endorfines onze testpersonen in het bloed en in de hersenen hadden, hoe gelukkiger ze aangaven te zijn”. Naast endorfine maken de hersenen tijdens het sporten ook BDNF (‘Brain-Derived Neurotrophic Factor’) aan. BDNF beschermt het lichaam tegen hoge dosissen van stress.

“BDNF zorgt ervoor dat we na het sporten zo rustig zijn dat we het gevoel hebben, alles weer op een rijtje te hebben staan.”

“Onderzoeken wijzen uit dat het endorfinegehalte na sport altijd stijgt. De mate waarin lijkt echter sterk bepaald door individuele verschillen, het type van de inspanning, de intensiteit van de inspanning en de getraindheid van de testpersoon.” Daarbij lijken de principes hoe getrainder, hoe minder endorfines en hoe intenser de inspanning, hoe meer endorfines van kracht. Met name het moment waarop je sport lijkt van invloed.

De eerste twintig minuten waarin actief bewogen wordt, hebben de meeste positieve effecten voor de gezondheid. Wie frequenter sport heeft meer kans op een langer leven en een verlaagd risico op ziekte

Gretchen Reynolds, auteur van ‘The First 20 Minutes

Onderzoek aan de Penn State University wees verder uit dat werknemers die op regelmatige basis aan sport doen productiever en gelukkiger zijn dan werknemers die helemaal niet aan sport doen.

Genoeg redenen om te blijven hardlopen dus. Mocht dit nog niet genoeg motivatie zijn, lees dan onze 50 redenen om te beginnen (én te blijven) hardlopen.

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Download het superdikke GRATIS e-book van Run Now om verantwoord en met plezier van start te gaan. Inclusief een gratis hardloopschema: In 12 weken naar 30 minuten lopen. Tips over training, voeding, oefeningen, hardloopgadgets en meer ... Stiekem ook heel leuk voor de ervaren loper. » Meer informatie
Total
7
Shares
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen
Krimpen je hersenen van hardlopen
Lees verder

Huh? Krimpen je hersenen van hardlopen?

Onderzoek bij lange afstand lopers laat een zeer opmerkelijk resultaat zien: na afloop van een ultramarathon was het hersenvolume van de lopers met 6,1% procent afgenomen. Hoe zit dat?
Hardlopen is goed voor je seksleven
Lees verder

Hardlopen is goed voor je seksleven

Mensen die regelmatig hardlopen hebben een actiever seksleven dan degenen die nooit lopen. We zetten alle feiten uit recente onderzoeken voor je op een rijtje, en komen eigenlijk maar tot één conclusie: Hardlopen is goed voor je seksleven!
Hardlopen na de vakantie
Lees verder

Zo pak je het hardlopen na de vakantie weer op

Terug van vakantie. Het normale leven begint weer. Hardlopen is hier ook een onderdeel van. Super goed als je dit zo weer oppakt, maar houd rekening met een aantal dingen. Wij geven je een aantal tips, zodat je weer verantwoord en gemotiveerd kan genieten van je hardlooprondjes.