hardlooproute

Hoe maak je een hardlooproute?

Een leuk hardlooprondje is belangrijk voor je motivatie en intensiteit van de training. Ben je toe aan afwisseling? Wil je vooraf bepalen hoeveel kilometer je gaat lopen? Stippel dan eenvoudig je hardlooproute vooraf online uit.

Hardlooproute maken

Je route vooraf plannen kan via verschillende websites. De volgende sites zijn populair onder hardlopers en makkelijk in gebruik. Meestal is het maken van een hardlooproute gratis, soms moet je wel registreren en soms heb je een betaalde versie nodig. Zeker als je gebruik wil maken van meer functies, kom je terecht bij een betaalde versie.

Afstand meten

Afstand meten is een uitbreiding op Google Maps en biedt de mogelijkheid afgelegde routes uit te zetten door middel van ‘markers’. Hierdoor kun je snel en eenvoudig een hardlooproute plannen.

  • Registreren is gratis.
  • Je kan jouw routes opslaan en delen met anderen.
  • Maak zelf op een kaart een route.
  • Je kan routes van andere hardlopers gebruiken.
  • De routes kan je ook bekijken op je smartphone.

Mapometer

Mapometer is een van de bekendste routeplanners onder hardlopers. Ook hiermee kun je hardlooproutes, fietsroutes en wandelingen in kaart brengen en ook de afstanden en hoogtes berekenen. Andere opties:

  • Je kan jouw zelfgemaakte routes opslaan en delen met anderen.
  • Je kan routes van andere hardlopers gebruiken.
  • Ook geschikt voor andere sporten.
  • Het houdt je voortgang en calorieën bij.

Runners map

Ook met Runners map kun je gemakkelijk online een route uitstippelen. Heb je geen zin om zelf een route te maken? Met één druk op de knop verschijnen er routes op de kaart bij jou in de buurt.

  • Online zelf een route uitstippelen.
  • Je kan deelnemen aan virtuele wedstrijden.
  • Er verschijnen op de kaart hardloopgroepen en clubs bij jou in de buurt.
  • Je kan routes opslaan en gebruiken op je horloge.

Eroutes

Ook met Eroutes creëer je hardloop- en wandelroutes in een handomdraai. Het enige dat jij hoeft te doen is het startpunt en de afstand selecteren, de routeplanner zet direct routes voor je uit.

  • Ook te gebruiken op je telefoon.
  • Maak gebruik van loopschema’s.
  • Routes kun je bewaren in je profiel, printen of downloaden voor je telefoon of hardloophorloge. De eerste 3 routes krijg je gratis.
  • Geen zin om zelf routes te maken? Geef je startpunt en aantal kilometers aan en er worden allerlei hardlooprondjes voor je gemaakt.

Google maps

Google Maps is bij veel mensen bekend door de navigatiefunctie, maar ook met Google Maps kun je eenvoudig routes en dus ook hardlooproutes plannen.

  • Neem een start- en eindpunt en klik op het icoontje van de wandelaar. Je ziet dan routes die je kan lopen met de kilometers erbij. 
  • Met Google maps kan je gemakkelijk adressen invoeren. 

Strava 

Strava is een van de bekendste sportactivity-tracker apps die er bestaat en je kunt er veel meer mee dan alleen routes uitzetten.

  • Bekend en geliefd onder hardlopers. 
  • Voor het maken van routes heb je een betaald Strava-lidmaatschap nodig.
  • Je hebt hier oneindig veel opties, je kan eigen voorkeuren instellen en de routes ook gebruiken voor fietsen en wandelen.
  • Je krijgt toegang tot routes van anderen en je kan de routes downloaden naar je GPS apparaat.

Komoot 

Naast een route planner heb je op Komoot ook de mogelijkheid om routes in de buurt te ontdekken. Kies je regio, selecteer de categorieën die het best aansluiten op wat je wilt ervaren en vind je volgende hardlooproute.

  • Ga voor inspiratie naar Komoot en vind leuke hardlooproutes bij jou in de buurt. 
  • Type de stad in waar je wil hardlopen en zoek binnen een straal van 5 km naar een leuke route. 
  • Deze functie is beschikbaar zonder je aan te melden.

Een hardlooproute vooraf uitstippelen is zeker niet moeilijk. Het is een kwestie van uitproberen welke site het beste bij jouw wensen past.

Hardlooproute bijhouden met een hardloophorloge

Vind je het niet nodig om je routes van ten voren uit te stippelen of heb je voldoende routes die je kan lopen? Maar wil je wel je kilometers bijhouden tijdens je training? Maak dan als hardloper gebruik van een hardloophorloge, ook wel sporthorloge genoemd. Deze laat tijdens je training meteen het aantal kilometers zien. Daarnaast heeft een hardloophorloge meer functies die erg handig zijn. Het zit om je pols, dus je kan makkelijk en veilig de afstand bekijken. Ook houdt het horloge bijvoorbeeld data als snelheid, calorieën, en hartslag bij. Met onderstaande hardloophorloges kun je jouw route eenvoudig bijhouden:

Gps-hardloophorloge forerunner 55 zwartGarmin Forerunner 55 - € 169.99
koop bij decathlon
€ 169.99koop bij decathlon
Polar Ignite 2 - Roze/RoségoudPolar Ignite 2 - € 199.00
koop bij runningdirect
€ 199.00koop bij runningdirect
Garmin Forerunner 945 sporthorloge met hartslagmeter - 47 mm - ZwartGarmin Forerunner 945 - € 436.00
koop bij bol
€ 436.00koop bij bol
Polar Vantage M2 - Bruin/KoperPolar Vantage - € 249.00
koop bij runningdirect
€ 249.00koop bij runningdirect
Apple Watch Series 3 - Smartwatch - 38mm - SpacegrijsApple Watch - € 208.05
koop bij bol
€ 208.05koop bij bol
Bekijk alle hardloophorloges

Hardlooproute bijhouden met een app

Een andere populaire optie om je route bij te houden, is gebruik maken van een hardloop app op je telefoon, zoals Strava en Runkeeper. Het voordeel hiervan is dat de meeste mensen al een telefoon hebben en je dus niks extra’s hoeft aan te schaffen. Apps hebben uiteraard meer functies dan alleen jouw kilometers bijhouden.

Afwisselen met je hardlooproute moet je doen!

Voor veel mensen is hardlopen leuk en verslavend. Voor anderen is het een ‘moetje’ of ook wel eens saai. Je hebt geen zin en bent je motivatie kwijt. Dan wordt het hoog tijd om eens een andere route te lopen. Dit moment kan je eigenlijk beter voor zijn. Ze zeggen natuurlijk niet voor niets ‘voorkomen is beter dan genezen’. Wissel daarom je hardlooproutes bij voorbaat al af. Dit is trouwens niet alleen goed voor je motivatie, het heeft nog meer voordelen!

Een ander voordeel is dat het positief werkt voor je fysieke gesteldheid. Je loopt bijvoorbeeld een keer op een andere ondergrond. Dat is goed voor je lichaam, je spieren worden dan op een andere manier aan het werk gezet en hier worden ze alleen maar sterker van. Daarnaast vraagt een nieuwe route weer een andere houding en balans, dit houdt je lichaam flexibel en maakt het sterk.

Nog een ander voordeel is dat je er mentaal sterker en weerbaarder van wordt. Je doorbreekt routines, gaat voor het onbekende, ontdekt nieuwe dingen en leert omgaan met veranderingen. De omgeving is anders. Er is een groot verschil of je rent in de natuur met rust, fluitende vogels en boomwortels. Of dat je door de stad loopt met druk verkeer, stoplichten en op moet passen voor stoepranden.

Kortom: ga voor afwisseling! De voordelen zijn niet alleen gunstig voor tijdens het hardlopen, maar ook in je dagelijkse leven heb je hier profijt van.

Loop lekker binnen met de FitBoostR loopband voor thuis

Wil jij ook thuis sporten en aan je conditie werken? Deze loopband is speciaal ontworpen voor wie fit wil blijven en calorieën wil verbranden. De loopband is bijzonder geschikt voor mensen die minder ruimte in huis hebben. Door het inklapbare ontwerp kun je deze makkelijk opbergen.Nu voor slechts € 399,-.Bestel direct en vertrouwd via Bol.com en je kunt er morgen al op hardlopen.

Total
1
Shares
Gerelateerde artikelen
Hardloopsokken
Lees verder

Wat is de functie van hardloopsokken?

Een mooie hardloop outfit, goede hardloopschoenen en rennen maar! Je vergeet alleen nog een belangrijk item: de sokken. En nee, daar bedoelen we niet je gewone katoenen sokken mee. Ga voor echte hardloopsokken. We leggen uit wat het verschil is met normale sokken en waar je op moet letten bij het kopen van hardloopsokken.
warming-up voor hardlopen
Lees verder

De ultieme warming-up voor hardlopers

Voordat je gaat hardlopen, is het van belang je lichaam voor te bereiden op de inspanning die het gaat leveren. Dit doe je met een warming-up. Door de verhoogde hartslag zijn ook je hart en longen klaar voor de training of wedstrijd. Met deze warming-up van 15 tot 20 minuten ga je goed van start.
Fartlek training
Lees verder

Breng variatie in je training met fartlek

Fartlek is een Zweeds woord voor snelheidsoefeningen of vaartspel. In tegenstelling tot tempo- en intervalwerk is fartlek ongestructureerd en wisselt het af tussen matige tot zware inspanningen met gemakkelijke inspanningen.