hardlopen op een lege maag

Kan je hardlopen op een lege maag?

Kan je hardlopen op een lege maag? Het antwoord is simpel of toch niet? De ene hardloper kan dit prima en de andere helemaal niet. Het is niet aan te raden om als beginnende hardloper hiermee te starten. Het is beter om je lichaam eerst te laten wennen aan de kilometers en trainingen. Er zijn vele onderzoeken geweest op het gebied van nuchter trainen en daar komt geen eenduidig antwoord of advies uit.

Wat betekent hardlopen op een lege maag?

Het idee is simpel. Je staat ‘s ochtends op en het eerste wat je doet, is je hardloopkleding aantrekken, iets drinken en hardlopen maar! Je hebt de avond ervoor voor het laatst gegeten, dus je hebt een lege maag.

Voordelen van hardlopen op een lege maag

Doordat je een lege maag hebt, zijn je suikervoorraden bijna op en zal je lichaam sneller overgaan op vetverbranding. Het kan positief werken als je hardlopen wil combineren met afvallen. Maar dit werkt alleen als je daarnaast kiest voor een gezond eet- en drinkpatroon. De combinatie tussen bewegen en voeding is en blijft de basis om af te vallen. Een ander voordeel van een nuchtere training is dat het een goede mentale uitdaging is. Het kan pittig zijn en een beroep doen op je doorzettingsvermogen. De kunst is om goed te luisteren naar je lichaam, maar wel grenzen te verleggen. Na deze training, bij je welverdiende gezonde ontbijt, voel je je heerlijk voldaan! Je bent je dag goed begonnen met sporten. Hardlopers genieten van de rust in de ochtend.

Nadelen van hardlopen op een lege maag

Trainen op een nuchtere maag kan ook nadelig werken. Je bent futloos en haalt geen energie uit het hardlopen. Hierdoor ben je niet gemotiveerd en ervaar je minder loopplezier. Het kan ook zo zijn dat je minder snel of lang kan hardlopen als dat je normaal gesproken zou doen. Als het je om het verbranden van calorieën gaat, kan dit dus juist nadelig werken. Daarnaast zijn er hardlopers die veel liever aan het einde van de dag trainen. Zo kunnen ze al trainend hun hoofd leegmaken en een werkdag afsluiten.

Tips voor hardlopen op een nuchtere maag

Wil jij nuchter hardlopen eens uitproberen? Dat kan prima, denk goed aan onderstaande adviezen:

  • Doe dit niet als je net begint met hardlopen
  • Rustig opbouwen, begin bijvoorbeeld met 20 minuten
  • Doe alleen een rustige training van maximaal 1 uur
  • Drink goed, zowel voor als na de training
  • Na de training kan je gewoon ontbijten, gezond en normaal zoals je altijd doet. Eiwitten zijn goed, zodat je spieren kunnen herstellen en koolhydraten om je energievoorraad aan te vullen.
  • Je kan voor de zekerheid iets meenemen voor onderweg mochten je suikers opraken. Je voelt je dan flauw en kan hoofdpijn krijgen.
  • Houd rekening met het eten van de vorige avond. Je zal merken dat je beter loopt op een goede en gezonde maaltijd dan een vette maaltijd.

Conclusie

Trainen op een nuchtere maag kan je lichaam prima aan, maar is niet voor elke hardloper ideaal. Er zitten zowel voor- als nadelen aan en is een kwestie van uitproberen of het bij jou past. Bouw het langzaam op, luister goed naar je lichaam en beoordeel of het voor jou geschikt is om te trainen voor het ontbijt. Train niet langer dan één uur, dan neemt je energieniveau echt af. Je prestatie gaat er alleen maar onder lijden, dat is het niet waard. Het herstel duurt dan langer en je vergroot de kans op blessures.

Meer lezen over gezond eten?

We selecteerden vijf leuke boeken of gezond eten, speciaal voor hardlopers en andere duursporters.

Afvallen met gezond en vooral lekker etenAfvallen met gezond en vooral lekker eten - € 27.50
koop bij bol
€ 27.50koop bij bol
Eet als een atleet - hardloopeditieEet als een atleet - hardloopeditie - € 18.99
koop bij bol
€ 18.99koop bij bol
Food2run - Gezonder eten, sneller lopenFood2run - Gezonder eten, sneller lopen - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 1Het hardloperskookboek - deel 1 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 2Het hardloperskookboek - deel 2 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Bekijk alle boeken over hardlopen en voeding
Total
7
Shares
Gerelateerde artikelen
Fartlek training
Lees verder

Fartlek training. Wat is dat eigenlijk?

Fartlek is een Zweeds woord voor snelheidsoefeningen of vaartspel. In tegenstelling tot tempo- en intervalwerk is fartlek ongestructureerd en wisselt het af tussen matige tot zware inspanningen met gemakkelijke inspanningen.
Peulvruchten en hardlopen
Lees verder

Peulvruchten: Powerfood voor hardlopers!

De mens eet al duizenden jaren bonen. En dat is niet voor niets! Het is super gezond, maar daarnaast ook een duurzame keuze. Peulvruchten zijn erg lekker, voedzaam en bevatten veel goede voedingsstoffen. Hierdoor passen ze in een gezond voedingsschema voor elke hardloper.
Drinken meenemen met hardlopen
Lees verder

Drinken meenemen met het hardlopen. Wat is handig?

Lange duurloop of is het warm weer? Dan is het verstandig om je vochtbalans op peil te houden tijdens het trainen. Drinken tijdens het hardlopen zorgt ervoor dat je de training beter kan volhouden. Drinken meenemen met het hardlopen, wat is handig? Wij hebben de populairste drinksystemen voor je op een rijtje gezet.
Hoeveel kilometer moet je per week hardlopen?
Lees verder

Hoeveel kilometer hardlopen is gezond?

Wij ontvangen regelmatig de vraag: Hoeveel kilometer hardlopen is gezond? Zo ook van Lara uit Veenendaal, die net is begonnen met hardlopen. Ze wil graag weten hoeveel kilometer ze per week moet hardlopen om gezond bezig te zijn. We hebben goed nieuws Lara: verrassend weinig!