Welke spieren train je met hardlopen

Welke spieren train je met het hardlopen?

Dat hardlopen goed is voor je gezondheid, conditie en ontspanning weten we. Daarnaast gebruik je tijdens het hardlopen meer spieren dan je denkt. Maar welke spieren train je met het hardlopen? 

Dit zijn de 9 meest gebruikte spieren bij hardlopen:

  1. Quadriceps, de spieren aan de bovenkant van je benen. Hiermee kun je jezelf goed wegduwen. Hij spant aan bij het buigen van je knie tijdens het hardlopen. Door het weer rechtbuigen van je knie neemt de druk van deze spieren af.
  2. Hamstrings, deze zitten boven aan de achterkant van je been. Hiermee trek je je onderbenen naar je billen toe als voorbereiding op de volgende stap.
  3. Gluteus Maximus, de grootste bilspier. Deze zorgt voor een rechte houding tijdens het lopen. 
  4. Buik- en rugspieren, deze zorgen ervoor dat je een goede houding hebt en helpen je stabiliseren tijdens de training. 
  5. Armen, als je de armen beweegt tijdens het hardlopen, span je de biceps aan. 
  6. Heupflexors, de spier die je gebruikt bij het optillen van je heup en voet.
  7. Kuiten, bij het omlaag duwen van de tenen, span je de kuiten aan.
  8. Tibialis Anterior, deze spier zit in je scheenbeen en zorgt ervoor dat je je tenen kan optillen. 
  9. Armen, een spier waar je misschien niet gelijk aan denkt, maar tijdens het lopen gebruik je natuurlijk je armen. Sommige mensen die met gebalde vuisten lopen trainen ook nog eens hun voorarmen

Door het hardlopen ontwikkel je al deze spieren, hierdoor krijgt je lichaam een andere samenstelling. Er ontstaan meer en sterkere spieren en minder vet. Hierdoor wordt je lichaam strakker en verandert ook je figuur. Dit gaat natuurlijk wel samen met een gezonde voeding. Hoeveel effect het heeft op je lichaam heeft ook te maken met de intensiteit van jouw hardlopen. Om de spieren nog meer te versterken, is het aan te raden krachtoefeningen te doen voor je core of om je beenspieren te versterken.

5 onmisbare items voor je eigen thuisgym

Bouw eenvoudig je eigen thuisgym met deze vijf handige items:

Focus Fitness Jet: de beste loopband voor thuisFocus Fitness Jet: de beste loopband voor thuis - € 449.00
koop bij bol
€ 449.00koop bij bol
Vinyl Dumbbells: voor je dagelijkse krachtoefeningenVinyl Dumbbells: voor je dagelijkse krachtoefeningen - € 24.95
koop bij betersport
€ 24.95koop bij betersport
Weerstandsbanden: voor effectieve oefeningen op je eigen niveauWeerstandsbanden: voor effectieve oefeningen op je eigen niveau - € 11.99
koop bij bol
€ 11.99koop bij bol
Triggerpoint - The Grid foamroller voor warming-up en massageTriggerpoint - The Grid foamroller voor warming-up en massage - € 29.99
koop bij bol
€ 29.99koop bij bol
Fitnessmat - De perfecte ondergrond voor je oefeningenFitnessmat - De perfecte ondergrond voor je oefeningen - € 18.95
koop bij betersport
€ 18.95koop bij betersport
Bekijk meer fitness artikelen voor je thuisgym
Total
11
Shares
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is hardlopen?
Lees verder

Hoe gezond is hardlopen?

Inactieve mensen zijn al na één jaar hardlopen minder zwaar. Dat concludeert een onderzoeksteam van het VUmc. Dat ging op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe gezond is hardlopen? Wat blijkt? De gezondheidsvoordelen zijn enorm. Na één jaar hardlopen zijn mensen minder zwaar en hebben ze minder lichaamsvet.
hardlooproute
Lees verder

Hoe maak je een hardlooproute?

Loop je elke keer hetzelfde rondje en wil je wat afwisseling? Stippel dan eenvoudig je hardlooproute vooraf online uit. In dit artikel beschrijven we een aantal handige sites waarmee dat kan.
hardloopschoenen
Lees verder

Hoe kies je de juiste hardloopschoenen?

Een goede hardloopschoen is van belang om blessurevrij en met veel plezier te lopen. Maar wat maakt een hardloopschoen nu een goede schoen? En waar moet je nu specifiek op letten bij het kopen van hardloopschoenen?
Hoeveel kilometer moet je per week hardlopen?
Lees verder

Hoeveel kilometer hardlopen is gezond?

Wij ontvangen regelmatig de vraag: Hoeveel kilometer hardlopen is gezond? Zo ook van Lara uit Veenendaal, die net is begonnen met hardlopen. Ze wil graag weten hoeveel kilometer ze per week moet hardlopen om gezond bezig te zijn. We hebben goed nieuws Lara: verrassend weinig!