hardlopen in de herfst

10 tips voor hardlopen in de herfst

De herfst is in aantocht. Met regen, wind en kou vergt het best wat discipline om te blijven hardlopen. Maar de echte fanatiekelingen laten zich natuurlijk niet weerhouden door herfst weer. Blijf lekker hardlopen met deze 10 tips voor hardlopen in de herfst!

1. Gebruik de wind in je voordeel

Hardlopen met wind kost natuurlijk meer kracht en energie. Dit is een goede manier om je spieren extra aan het werk te zetten, het is een soort conditie- en krachttraining in één. Het effect van een sportschool, maar dan buiten en ook nog gratis. Het voordeel van hardlopen in de herfst.

Daarnaast word je mentaal uitgedaagd door de wind, je loopt misschien minder snel dan je wil. Dit kan frustraties opleveren waarmee je leert omgaan. Van deze mentale uitdagingen word je alleen maar sterker, zowel tijdens het hardlopen als in je dagelijkse leven. 

Je kan de wind ook inzetten om jezelf uit te dagen. Het werkt motiverend om het eerste gedeelte van je training tegen de wind in te lopen, dan heb je het zwaarste deel aan het begin meteen gehad. Sommige hardlopers draaien het bewust om, dan heb je een extra mentale training en ren je eerst met de wind mee en terug tegen de wind in. Dit kan je kracht en motivatie geven. En je geeft niet op, je zal toch echt naar huis moeten!

Je kan de wind ook gebruiken als intervaltraining. Als je tegen de wind in versneld en daarna met de wind in de rug rustig rent, heb je een prima intervaltraining. Je herstelt van je versnelling met de wind mee, dat levert je weer energie op voor de volgende versnelling. Een leuke ervaring en afwisselende training. 

2. Geniet van de regen

Het is juist zo fijn dat je hardlopen altijd en overal kan doen. Ook in de regen is hardlopen echt prima, sterker nog, het heeft zelfs voordelen. Het meest ingewikkelde moment is vaak om de deur uit te gaan als het al regent. Als je eenmaal aan het hardlopen bent, vinden de meeste hardlopers het niet eens erg. Sterker nog ze genieten er juist van. Na het hardlopen geeft het je zelfs een extra kick en voldaan gevoel. Een betere mentale training bestaat niet! Je verlegt je grenzen, je daagt jezelf uit en bent super trots als je dit hebt gedaan. En zeg nou eerlijk, wat is het ergste dat er kan gebeuren als je hardloopt in de regen? Kletsnat worden… we zijn toch niet van suiker!

3. Draag een goed harloopjack 

Een goed hardloopjack is je beste maatje in de herfst. Die beschermt tegen kou, wind en regen. Een jack moet goed aansluiten en niet te strak of te los zitten. Je moet juist precies genoeg bewegingsruimte hebben. Een goed hardloopjack voor iedereen bestaat niet. Het is zowel afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur als van de weersomstandigheden. Ben je een koukleum of heb je het juist snel warm tijdens je training? Een hardloopjack doet alleen zijn werk als je je houdt aan het 3-lagensysteem. Het jack behoort tot de derde laag, de beschermende laag. Je kan de eerste laag, thermo, weglaten als het niet heel koud is. In de herfst zal je meestal een jack dragen met één laag eronder, kies voor een shirt dat het zweet goed afvoert. 

Waterdichte hardloopjacks voor dames

Ronhill Tech GORE-TEX Windstopper Jacket DamesRonhill Tech GORE-TEX Windstopper Jacket Dames - € 109.95
koop bij all4running
€ 109.95koop bij all4running
ASICS Accelerate Waterproof 2.0 Jacket DamesASICS Accelerate Waterproof 2.0 Jacket Dames - € 114.95
koop bij all4running
€ 114.95koop bij all4running
Odlo Insulated Waterproof Dual Dry Jack DamesOdlo Insulated Waterproof Dual Dry Jack Dames - € 120.00
koop bij runningdirect
€ 120.00koop bij runningdirect
Odlo Zeroweight Jack DamesOdlo Zeroweight Jack Dames - € 79.00
koop bij runningdirect
€ 79.00koop bij runningdirect
Bekijk alle hardloopjacks

Waterdichte hardloopjacks voor heren

Odlo Axalp Waterproof Jacket HerenOdlo Axalp Waterproof Jacket Heren - € 84.95
koop bij all4running
€ 84.95koop bij all4running
New Balance Impact Run AT Waterproof Jacket HerenNew Balance Impact Run AT Waterproof Jacket Heren - € 89.95
koop bij all4running
€ 89.95koop bij all4running
Nike Repel UV Hakone Waterproof Jack HerenNike Repel UV Hakone Waterproof Jack Heren - € 97.00
koop bij runningdirect
€ 97.00koop bij runningdirect
Bekijk alle hardloopjacks

4. Let op het weer

Het weer kan erg wisselvallig zijn. Check het even voordat je gaat en let niet alleen op de temperatuur en regen, maar zeker ook op de wind op bijvoorbeeld Buienrader. In de zomer ga je wellicht vrij makkelijk in korte broek en shirtje de deur uit. Dit kan in de herfst soms echt te koud zijn. Dat is niet prettig hardlopen en het vergroot de kans op blessures

5. Geniet van de natuur

Vergeet vooral niet te genieten van de prachtige natuur in de herfst: de kleuren van de bomen, de vallende blaadjes en de paddestoelen in het bos. Er zijn prachtige routes door de natuurgebieden.

10 tips voor hardlopen in de herfst
Tips voor hardlopen in de herfst: Vergeet vooral niet te genieten van de prachtige natuur in de herfst.

6. Val op en kies voor verlichting

Hoewel de meeste hardlopers de voorkeur geven aan hardlopen met daglicht, dwingen de beperkte uren licht in de herfst je soms tot hardlopen in het donker. Zeker als de klok een uur is teruggezet, is het ‘s avonds vroeg donker. Zorg voor reflecterende kleding en draag verlichting. Val op en loop veilig! Hieronder vind je de meeste populaire hardloopverlichting:

Bee Seen Led Vest USBBee Seen Led Vest - usb oplaadbaar - € 6.00
koop bij runningdirect
€ 6.00koop bij runningdirect
Gato LED Sport VestGato Led Hardloopvest - € 24.95
koop bij all4running
€ 24.95koop bij all4running
Bekijk alle hardloopverlichting

7. Bescherm je hoofd met een pet

Sommige hardlopers vinden iets op hun hoofd niet prettig en genieten liever van de wind en regen door de haren. Een pet kan ook vele voordelen bieden tijdens het hardlopen. Het is multifunctioneel voor alle weertypes in de herfst: het beschermt je tegen zon, regen, wind en kou. In dit overzicht vind je tientallen fijne hardlooppetjes.

8. Warming-up en cooling-down

Sla je warming-up en cooling-down niet over, maar verplaats deze eventueel naar binnen. Dat is net zo effectief en lekker warm en droog. 

9. Wissel je training af

Als het waait of regent, maak daar dan gebruik van. Bijvoorbeeld door tegen de wind in te versnellen. Dit zorgt voor een extra krachttraining. Of als je tijdens een bui wat sneller thuis wil zijn, kan je prima stukken sprinten, een soort fartlek training in de regen! 

10. Train voor een doel

Als je een doel nodig hebt om te blijven lopen in de herfst, schrijf je dan in voor een hardloopevenement. Hiervoor moet je wel trainen. Doe dit eventueel samen met een maatje. 

Dit waren de 10 tips voor hardlopen in de herfst. Vanaf nu laat jij je niet meer weerhouden door herfst weer. Geniet van je hardlooprondjes in de herfst!

Verstelbare pet voor hardlopen

Met deze hardlooppet is je hoofd beschermd op al je zonnige trainingen! Verstelbaar met klittenband. De pet blijft goed zitten en droogt snel. Voor dames en heren, verkrijgbaar in verschillende kleuren en maten. Tijdelijk voor €7,99.

Total
0
Shares
Gerelateerde artikelen
tips hardloopwedstrijd
Lees verder

10 tips voor de perfecte hardloopwedstrijd

Je hebt er weken of misschien zelfs maanden naar toegeleefd. Nu is het zover! Je bent helemaal klaar om die eerste hardloopwedstrijd te gaan lopen. Met deze tien gouden tips kom jij niet voor verrassingen te staan en loop je de perfecte wedstrijd.
hardlooptermen
Lees verder

Dit betekenen al die hardlooptermen

Pronatie? Taperen? Haas? Wat wordt er bedoeld met al die hardlooptermen? Wij helpen je met dit handige woordenboek, 20 veel voorkomende hardlooptermen op een rijtje:
Hardlopen gaat beter in de avond
Lees verder

Hardlopen gaat beter in de avond

Hardlopen gaat beter in de namiddag of avond, zo blijkt uit onderzoek van de universiteit van Birmingham. Zij stellen dat de ochtend niet het beste tijdstip is voor sportieve lichaamsbeweging. Dus stel je ochtendrondje maar uit en draai je nog een keer lekker om, want later opstaan leidt tot betere sportprestaties in de avond.
cooling-down hardlopen
Lees verder

Het belang van de cooling-down

Je lichaam na het hardlopen tot rust brengen, is belangrijk voor het herstel van je lichaam en om blessures te voorkomen. De cooling-down is daarom net zo belangrijk als de de warming-up.