hardlopen in de herfst

10 tips voor hardlopen in de herfst

De herfst is in aantocht. Met regen, wind en kou vergt het best wat discipline om te blijven hardlopen. Maar de echte fanatiekelingen laten zich natuurlijk niet weerhouden door herfst weer. Blijf lekker hardlopen met deze 10 tips voor hardlopen in de herfst!

1. Gebruik de wind in je voordeel

Hardlopen met wind kost natuurlijk meer kracht en energie. Dit is een goede manier om je spieren extra aan het werk te zetten, het is een soort conditie- en krachttraining in één. Het effect van een sportschool, maar dan buiten en ook nog gratis. Het voordeel van hardlopen in de herfst.

Daarnaast word je mentaal uitgedaagd door de wind, je loopt misschien minder snel dan je wil. Dit kan frustraties opleveren waarmee je leert omgaan. Van deze mentale uitdagingen word je alleen maar sterker, zowel tijdens het hardlopen als in je dagelijkse leven. 

Je kan de wind ook inzetten om jezelf uit te dagen. Het werkt motiverend om het eerste gedeelte van je training tegen de wind in te lopen, dan heb je het zwaarste deel aan het begin meteen gehad. Sommige hardlopers draaien het bewust om, dan heb je een extra mentale training en ren je eerst met de wind mee en terug tegen de wind in. Dit kan je kracht en motivatie geven. En je geeft niet op, je zal toch echt naar huis moeten!

Je kan de wind ook gebruiken als intervaltraining. Als je tegen de wind in versneld en daarna met de wind in de rug rustig rent, heb je een prima intervaltraining. Je herstelt van je versnelling met de wind mee, dat levert je weer energie op voor de volgende versnelling. Een leuke ervaring en afwisselende training. 

2. Geniet van de regen

Het is juist zo fijn dat je hardlopen altijd en overal kan doen. Ook in de regen is hardlopen echt prima, sterker nog, het heeft zelfs voordelen. Het meest ingewikkelde moment is vaak om de deur uit te gaan als het al regent. Als je eenmaal aan het hardlopen bent, vinden de meeste hardlopers het niet eens erg. Sterker nog ze genieten er juist van. Na het hardlopen geeft het je zelfs een extra kick en voldaan gevoel. Een betere mentale training bestaat niet! Je verlegt je grenzen, je daagt jezelf uit en bent super trots als je dit hebt gedaan. En zeg nou eerlijk, wat is het ergste dat er kan gebeuren als je hardloopt in de regen? Kletsnat worden… we zijn toch niet van suiker!

3. Draag een goed harloopjack 

Een goed hardloopjack is je beste maatje in de herfst. Die beschermt tegen kou, wind en regen. Een jack moet goed aansluiten en niet te strak of te los zitten. Je moet juist precies genoeg bewegingsruimte hebben. Een goed hardloopjack voor iedereen bestaat niet. Het is zowel afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur als van de weersomstandigheden. Ben je een koukleum of heb je het juist snel warm tijdens je training? Een hardloopjack doet alleen zijn werk als je je houdt aan het 3-lagensysteem. Het jack behoort tot de derde laag, de beschermende laag. Je kan de eerste laag, thermo, weglaten als het niet heel koud is. In de herfst zal je meestal een jack dragen met één laag eronder, kies voor een shirt dat het zweet goed afvoert. 

Waterdichte hardloopjacks voor dames

ASICS Accelerate Waterproof 2.0 Jacket DamesASICS Accelerate Waterproof 2.0 Jacket Dames - € 79.95
koop bij all4running
€ 79.95koop bij all4running
Brooks High Point Waterproof Jack DamesBrooks High Point Waterproof Jack Dames - € 99.00
koop bij runningdirect
€ 99.00koop bij runningdirect
ASICS FujiTrail Waterproof Jacket DamesASICS FujiTrail Waterproof Jacket Dames - € 104.95
koop bij all4running
€ 104.95koop bij all4running
Regenjack voor hardlopen dames rain+ zwartRegenjack voor hardlopen dames rain+ zwart - € 84.99
koop bij decathlon
€ 84.99koop bij decathlon
Damesregenjack voor traillopen okerDamesregenjack voor traillopen oker - € 69.99
koop bij decathlon
€ 69.99koop bij decathlon
Odlo Zeroweight Jack DamesOdlo Zeroweight Jack Dames - € 69.00
koop bij runningdirect
€ 69.00koop bij runningdirect
Bekijk alle hardloopjacks

Waterdichte hardloopjacks voor heren

Brooks High Point Waterproof Jack HerenBrooks High Point Waterproof Jack Heren - € 99.00
koop bij runningdirect
€ 99.00koop bij runningdirect
Nike Repel UV Hakone Waterproof Jacket HerenNike Repel UV Hakone Waterproof Jacket Heren - € 103.96
koop bij all4running
€ 103.96koop bij all4running
New Balance Impact All-Terrain Waterproof Jacket HerenNew Balance Impact All-Terrain Waterproof Jacket Heren - € 107.95
koop bij all4running
€ 107.95koop bij all4running
Bekijk alle hardloopjacks

4. Let op het weer

Het weer kan erg wisselvallig zijn. Check het even voordat je gaat en let niet alleen op de temperatuur en regen, maar zeker ook op de wind op bijvoorbeeld Buienrader. In de zomer ga je wellicht vrij makkelijk in korte broek en shirtje de deur uit. Dit kan in de herfst soms echt te koud zijn. Dat is niet prettig hardlopen en het vergroot de kans op blessures

5. Geniet van de natuur

Vergeet vooral niet te genieten van de prachtige natuur in de herfst: de kleuren van de bomen, de vallende blaadjes en de paddestoelen in het bos. Er zijn prachtige routes door de natuurgebieden.

10 tips voor hardlopen in de herfst
Tips voor hardlopen in de herfst: Vergeet vooral niet te genieten van de prachtige natuur in de herfst.

6. Val op en kies voor verlichting

Hoewel de meeste hardlopers de voorkeur geven aan hardlopen met daglicht, dwingen de beperkte uren licht in de herfst je soms tot hardlopen in het donker. Zeker als de klok een uur is teruggezet, is het ‘s avonds vroeg donker. Zorg voor reflecterende kleding en draag verlichting. Val op en loop veilig! Hieronder vind je de meeste populaire hardloopverlichting:

Bee Seen Led Vest USBBee Seen Led Vest - usb oplaadbaar - € 19.00
koop bij runningdirect
€ 19.00koop bij runningdirect
Gato LED Sport VestGato Led Hardloopvest - € 24.95
koop bij all4running
€ 24.95koop bij all4running
Bee Seen Led Safety ArmbandBee Seen Led Safety Armband - € 5.00
koop bij runningdirect
€ 5.00koop bij runningdirect
Bekijk alle hardloopverlichting

7. Bescherm je hoofd met een pet

Sommige hardlopers vinden iets op hun hoofd niet prettig en genieten liever van de wind en regen door de haren. Een pet kan ook vele voordelen bieden tijdens het hardlopen. Het is multifunctioneel voor alle weertypes in de herfst: het beschermt je tegen zon, regen, wind en kou. In dit overzicht vind je tientallen fijne hardlooppetjes.

8. Warming-up en cooling-down

Sla je warming-up en cooling-down niet over, maar verplaats deze eventueel naar binnen. Dat is net zo effectief en lekker warm en droog. 

9. Wissel je training af

Als het waait of regent, maak daar dan gebruik van. Bijvoorbeeld door tegen de wind in te versnellen. Dit zorgt voor een extra krachttraining. Of als je tijdens een bui wat sneller thuis wil zijn, kan je prima stukken sprinten, een soort fartlek training in de regen! 

10. Train voor een doel

Als je een doel nodig hebt om te blijven lopen in de herfst, schrijf je dan in voor een hardloopevenement. Hiervoor moet je wel trainen. Doe dit eventueel samen met een maatje. 

Dit waren de 10 tips voor hardlopen in de herfst. Vanaf nu laat jij je niet meer weerhouden door herfst weer. Geniet van je hardlooprondjes in de herfst!

Kiprun heren hardloopschoenen

Decathlon ontwikkelde deze goed dempende, stabiele en comfortabele hardloopschoenen voor trainingen en wedstrijden, tot marathons Als demping, comfort en stabiliteit voor jou de belangrijkste criteria zijn bij het kiezen van hardloopschoenen om kilometers te verslinden, is de KS900 je ideale partner! Probeer ze snel uit! Tijdelijk voor €99,99.

Total
0
Shares
Gerelateerde artikelen
slaap slapen hardlopen
Lees verder

Slaap beter. Loop beter!

Slaap is van essentieel belang om goed te herstellen van je training. Een uitgerust én fit lichaam brengt je tenslotte verder dan een vermoeid lijf. Logisch? Toch is dit bij veel lopers het meest onderschatte deel van de training.
Training overslaan
Lees verder

Is het erg om een training over te slaan?

Af en toe een training overslaan? We doen het allemaal. Het gevaar is echter dat je al snel meerdere trainingen overslaat en voor je het weet is al dat harde werk helemaal voor niets geweest. Wat voor effect heeft het overslaan van een hardlooptraining op je lichaam?
Spoelen met koolhydraten maakt sneller op de 10 kilometer
Lees verder

Spoelen met koolhydraten maakt sneller

Marathonlopers consumeren tijdens een wedstrijd heel wat gelletjes met koolhydraten. Voor een 10 kilometer zou je denken dat dit niet nodig is, maar het verrassende is dat het gebruiken van een beetje koolhydraten wel helpt.
Lange hardloopbroek of running tight
Lees verder

Lange hardloopbroek voor in de herfst

De herfst is in aantocht. Ruil de korte broek maar in voor een lange hardloopbroek. Als het wat frisser wordt, een windje staat of regenachtig is, kan het dragen van een lange hardloopbroek, ook wel een tight genoemd, prettig zijn.