hardlopen in de zomer

Hardlopen in de zomer

We keken er al naar uit! De zomer komt eraan. De temperatuur neemt toe. Heerlijke dagen om te gaan hardlopen. Toch zijn er dingen waar je extra aandacht aan moet besteden. 7 tips voor hardlopen in de zomer bij warm weer.

1. Blijf drinken!

Oke. We geven het toe. Dit is een open deur, maar zo ontzettend belangrijk. Het is normaal gesproken al van belang om goed gehydrateerd te blijven, maar zeker bij warme temperaturen is voldoende drinken belangrijk. Je verliest als gevolg van transpiratie meer vocht dan normaal. Als je een lange afstand gaat lopen is het handig om een drankgordel met extra vocht mee te nemen. In het artikel ‘De beste drinksystemen voor hardlopers‘ hebben we alle handige oplossingen voor je op een rijtje gezet.

2. Kies het juiste moment

Op echt tropische dagen is het rond het middaguur het warmst. Kijk niet alleen naar de hoge temperaturen, vergis je zeker niet in de hoge luchtvochtigheid. Hardlopen bij een hoge luchtvochtigheid is zwaar, de warmte voelt drukkend en benauwd aan. Dat komt omdat koeling door verdamping bij een hoge luchtvochtigheid moeilijker is. Waarschijnlijk ga je meer zweten dan normaal, maar het zweet kan niet verdampen. Hierdoor koel je niet goed af, stijgt je lichaamstemperatuur en gaat je hartslag omhoog. Je lichaam heeft het pittig. Er gaat minder zuurstof naar je spieren, het hardlopen wordt zwaarder. Pas de intensiteit van je training aan. Kies voor de meest koele momenten, bijvoorbeeld ‘s ochtendsvroeg of laat in de avond. Onderzoek toont aan dat hardlopen beter gaat in de avond.

3. Kies de omgeving

Lopen in het bos is op zulke dagen vele malen koeler dan lopen op warm asfalt. Plan daarom een rondje in de schaduw of over koele ondergrond. Dit scheelt aardig wat zweetdruppels.

4. Stel je verwachtingen bij

Op een windstille dag met een zachte temperatuur zijn de omstandigheden het best om een goede tempoloop of interval te doen. Bij warm weer zul je merken dat het zwaarder is om je normale niveau bij te houden. Wees realistisch en stel je verwachtingen op die dagen bij.

5. Hardlopen in de zomer: Bescherm je tegen de zon!

Loop je vol in de zon? Dan is het zeker aan te raden om voor vertrek wat zonnebrandcrème op te doen. Zeker als je midden op de dag loopt of een lange duurloop gaat doen. De risico’s van onbeschermd in de zon lopen zijn hoog. Een ventilerend petje is ook aan te raden. Je ogen bescherm je met een zonnebril.

Nike Aerobill Tailwind CapNike Aerobill Tailwind Cap - € 23.50
koop bij all4running
€ 23.50koop bij all4running
Craft Running CapCraft Running Cap - € 19.95
koop bij all4running
€ 19.95koop bij all4running
Compressport Ice CapCompressport Ice Cap - € 26.95
koop bij all4running
€ 26.95koop bij all4running
Bekijk alle hardlooppetten

6. Pas je kleding aan

Pas je kleding aan op de hitte. Kies voor dunne en ventilerende sportkleding als je gaat hardlopen in de zomer. Trek nooit katoenen kleding aan, omdat dit vocht opneemt in plaats van afdrijft. Een singlet of tanktop is lekker luchtig tijdens de warmste dagen van het jaar. Hieronder enkele populaire modellen. Of bekijk dit overzicht voor meer hardloopshirts.

ASICS Race Singlet HerenASICS Race Singlet Heren - € 15.00
koop bij all4running
€ 15.00koop bij all4running
Nike Dri-FIT Miler Singlet HerenNike Dri-FIT Miler Singlet Heren - € 21.50
koop bij all4running
€ 21.50koop bij all4running
Nike Dri-FIT Miler Singlet HerenNike Dri-FIT Miler Singlet Heren - € 22.50
koop bij all4running
€ 22.50koop bij all4running
Bekijk alle singlets en tank tops
ASICS Race Singlet DamesASICS Race Singlet Dames - € 15.00
koop bij all4running
€ 15.00koop bij all4running
New Balance Printed Fast Flight Singlet DamesNew Balance Printed Fast Flight Singlet Dames - € 16.22
koop bij all4running
€ 16.22koop bij all4running
Nike One Dri-FIT Singlet DamesNike One Dri-FIT Singlet Dames - € 21.50
koop bij all4running
€ 21.50koop bij all4running
Bekijk alle singlets en tank tops

7. Geniet!

Doe rustig aan en geniet van je omgeving. Het is tenslotte een mooie dag 😉

Behaal je afslankdoelen in 2022

Verbrand snel overtollig buikvet. Zonder honger te lijden of te jojoën. Met simpel te maken afslank recepten. Vandaag wordt de dag dat je deze waardeloze diëten voorgoed achter je laat en al je overtollig (buik)vet gaat verslaan. Op een gezonde en verantwoorde manier. Meer dan 140 overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Total
19
Shares
Gerelateerde artikelen
hardlopen tijdens de zwangerschap
Lees verder

Mag je hardlopen als je zwanger bent?

Veel vrouwen vinden het spannend om hard te lopen als ze zwanger zijn. Logisch, want er groeit een kindje in je buik en hardlopen is een intensieve sport. Het mag, het kan en heeft zelfs veel voordelen.
Welke spieren train je met hardlopen
Lees verder

Welke spieren train je met hardlopen?

Dat hardlopen goed is voor je gezondheid, conditie en ontspanning weten we. Daarnaast gebruik je tijdens het hardlopen meer spieren dan je denkt.
hardlopen bij koud weer in de winter
Lees verder

Hardlopen bij koud weer

Hardlopen bij koud weer in de winter is niet altijd een pretje. De trainingen in dit seizoen zijn dan ook alleen weggelegd voor de echte doorzetter. Geen paniek! Met deze 12 tips blijf je deze winter vrolijk doorlopen en ga je fit het voorjaar in.
Hardlopen op vakantie
Lees verder

8 tips voor hardlopen op vakantie

Wat is er nou mooier dan hardlopend je vakantiebestemming verkennen? Hardlopen kan tenslotte overal, daarom acht tips om lekker te trainen als je op vakantie gaat. Pak die hardloopschoenen dus maar in!