marathon tips

7 tips om van je eerste marathon een succes te maken

De marathon is voor veel hardlopers het ultieme doel, maar ben je klaar voor het grote werk? Met deze 7 tips maak je van je eerste marathon een succes!

1. Neem voldoende rust

In de laatste weken bouw je de trainingsintensiteit geleidelijk af. Hierdoor kom je extra uitgerust aan de start. Dit noemen ze ook wel tapering off’.  De grootste valkuil is de angst om te weinig te trainen. De opbouw heb je achter de rug, het is nu van belang dat je jezelf niet overtraind voor de wedstrijd. Let in deze fase dus vooral goed op je rust. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen en extra op te laden voor de grote dag. Zorg dat je genoeg slaap krijgt en gezond eet. Je lichaam zal je dankbaar zijn op de wedstrijddag!

2. Voorkom verrassingen

Misschien wel een van de de belangrijkste marathon tips. Probeer nooit iets nieuws op een marathon dag en zeker niet bij je eerste marathon. Kleding, schoenen, eten en drinken moet je allemaal getest hebben tijdens je trainingen. Nieuwe hardloopschoenen is vragen om problemen, maar ga ook niet lopen met een drankgordel als je dat tijdens trainingen niet geoefend hebt. Zorg ook dat je weet hoe het parcours in elkaar zit, waar de verzorgingsposten zijn en waar je het startnummer op moet halen. Geen stress op de wedstrijd dag!

3. Zorg voor de juiste kleding

Na 42,195 kilometers gaat je kleding op vervelende plekken schuren. Zorg dat je met Vaseline of pleisters de beruchte schuurplekken bedekt. Regent het of is het koud? Trek een vuilniszak of oud shirt aan om warm te blijven in het startvak. Zorg ook dat je de juiste spullen mee hebt die je al hebt uitgeprobeerd tijdens de training, zoals een fijne pet, drinkrugzak, startnummerband e.d. Hieronder vind je de meest populaire gadgets voor tijdens hardloopwedstrijden:

Compressport Ice CapCompressport Ice Cap - € 34.95
koop bij all4running
€ 34.95koop bij all4running
Marathonvest wit/geelMarathonvest wit/geel - € 24.99
koop bij decathlon
€ 24.99koop bij decathlon
Compressport Pro Marathon SocksCompressport Pro Marathon Socks - € 19.95
koop bij runningdirect
€ 19.95koop bij runningdirect
Maurten Gel 100 BoxMaurten Gel 100 Box - € 35.95
koop bij all4running
€ 35.95koop bij all4running
Craft Rush Marathon Shorts DamesCraft Rush Marathon Shorts Dames - € 34.95
koop bij all4running
€ 34.95koop bij all4running
Bekijk meer handige hardloopaccessoires

4. Begin rustig

Start niet te snel! Bedenk van te voren hoe hard je wilt lopen tijdens de wedstrijd en zorg dat dit een realistische tijd is. De grootse valkuil is om harder te gaan lopen dan je uiteindelijk over de gehele afstand kunt volhouden. Zeker aan het begin van de wedstrijd zul je geneigd zijn te hard te lopen, omdat je nog fris bent. In de laatste fase van de wedstrijd ga je hier echter de prijs voor betalen, en verlies je meer tijd dan dat je in het begin hebt gewonnen.

5. Blijf voldoende drinken en eten

De afstand is te lang om volledig op je ontbijt te kunnen lopen. Zorg wel dat je 2 uur voor de start je ontbijt op hebt, om onderweg geen maagproblemen te krijgen. Eenmaal onderweg is het wel van belang dat je genoeg vocht binnenkrijgt. Bij de marathon moet je onderweg zelfs extra voeding tot je nemen. Probeer bij elke verzorgingspost wat te drinken en vul je glycogeen weer aan met een energiegel of energiereep. Wij hebben zelf goede ervaringen met SIS Go en Powerbar. Het is belangrijk dat je zelf test in de trainingen voorafgaand aan de wedstrijd wat voor jou werkt.

PowerBar Protein Plus Bar Vanilla Caramel-Crisp BoxPowerBar Protein Plus Bar Vanilla Caramel-Crisp Box - € 35.85
koop bij all4running
€ 35.85koop bij all4running
PowerBar Powergel Shots Raspberry BoxPowerBar Powergel Shots Raspberry Box - € 44.40
koop bij all4running
€ 44.40koop bij all4running
SiS Go Isotonic Sachet Lemon&Lime 6 st.SiS Go Isotonic Sachet Lemon&Lime 6 st. - € 9.95
koop bij runningdirect
€ 9.95koop bij runningdirect
Bekijk alle energie gels en repen

6. Deel de afstand op in stukken

Zeker bij lange wedstrijden kan het helpen om de wedstrijd in stukken op te delen. Hierdoor wordt de afstand minder zwaar. Concentreer je op de afstand tot de volgende verzorgingspost in plaats van de totale afstand. Voor je het weet sta je aan de finish.

7. Finish als een held!

En de laatste van de marathon tips: Pers er alles uit wat je nog hebt en zet de laatste sprint in. Niemand die ziet dat je de laatste kilometers hiervoor gestrompeld, gevloekt en gestreden hebt. Bij de finish worden ook de meeste foto’s en films gemaakt en staan de meeste toeschouwers. Geniet van je eerste marathon en ga als een held over de finish! Meer weten over het lopen van de marathon? Deze drie boeken zijn absolute aanraders:

De tien, de halve en de heleDe tien, de halve en de hele - € 36.99
koop bij bol
€ 36.99koop bij bol
Focus van start tot finishFocus van start tot finish - € 16.50
koop bij bol
€ 16.50koop bij bol
Missie MarathonMissie Marathon - € 21.99
koop bij bol
€ 21.99koop bij bol
Bekijk alle hardloopboeken

Bonus tip: Zo maak je jouw startnummer vast

Geen gaten in je shirt met deze handige startnummerbanden en magneten. Hiermee bevestig je eenvoudig je startnummer aan je kleding en zorgen ervoor dat je startnummer gedurende je wedstrijd goed blijft zitten. Het voorkomt gedoe met spelden en je kleding blijft heel.

Ronhill Race Number BeltRonhill Race Number Belt - € 16.95
koop bij all4running
€ 16.95koop bij all4running
Gato Race Number MagnetGato Race Number Magnet - € 9.95
koop bij all4running
€ 9.95koop bij all4running
Startnummerband triathlon lange afstandStartnummerband - € 11.99
koop bij decathlon
€ 11.99koop bij decathlon
Bekijk alle startnummerbanden en magneten

100+ cadeautips speciaal voor hardlopers

Zoek je een leuk cadeau om te geven aan een hardloper voor Kerst of Sinterklaas? Of voor op je verlanglijstje? Zoek dan niet verder! 100+ cadeautips voor hardlopers voor de feestdagen.

Total
4
Shares
Gerelateerde artikelen
Hardlopen gaat beter in de avond
Lees verder

Hardlopen gaat beter in de avond

Hardlopen gaat beter in de namiddag of avond, zo blijkt uit onderzoek van de universiteit van Birmingham. Zij stellen dat de ochtend niet het beste tijdstip is voor sportieve lichaamsbeweging. Dus stel je ochtendrondje maar uit en draai je nog een keer lekker om, want later opstaan leidt tot betere sportprestaties in de avond.
hardlooptermen
Lees verder

Dit betekenen al die hardlooptermen

Pronatie? Taperen? Haas? Wat wordt er bedoeld met al die hardlooptermen? Wij helpen je met dit handige woordenboek, 20 veel voorkomende hardlooptermen op een rijtje:
Welke spieren train je met hardlopen
Lees verder

Welke spieren train je met hardlopen?

Dat hardlopen goed is voor je gezondheid, conditie en ontspanning weten we. Daarnaast gebruik je tijdens het hardlopen meer spieren dan je denkt.
De beste hardloop apps
Lees verder

De beste gratis hardloop apps van 2022

Een hardloop app is super handig om je gelopen route bij te houden of te helpen bij je training. Beginner, ervaren loper of een fanatieke wedstrijdloper? Er is voor ieder wat wils. De meeste hardloop apps bieden de basis functionaliteit gratis aan. Wij hebben zes populaire running apps voor je op een rij gezet.