Maag- en darmklachten tijdens het hardlopen

Maag- en darmklachten tijdens het hardlopen? Dit kan je er aan doen

Iedere hardloper krijgt er een keer mee te maken: Maag- of darmklachten tijdens het hardlopen. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van alle hardlopers hier last van heeft. Met name lange-afstandslopers zijn vaker de dupe. Hoe voorkom je die maagproblemen?

Waarom krijg je maag- en darmklachten tijdens het hardlopen?

Er zijn een aantal oorzaken van maag- en darmklachten, namelijk een genetische aanleg, verkeerde voeding, te weinig vocht, inspanning of stress. De klachten uiten zich in allerlei verschijnselen, zoals buikpijn, kramp, ontlastingsverlies, diarree of een prikkelbare darm

De ene hardloper is er gevoeliger voor dan de andere. Er is dan ook geen kant en klare oplossing voor deze klacht. Er zijn hardlopers die zweren bij een kop koffie voor het hardlopen en bij anderen beginnen de darmen al bij het idee te werken. Het is vaak uitproberen wat voor jou het beste werkt. Toch zijn er aantal dingen die je kunt doen om maagproblemen voor te zijn: 4 manieren om maag- en darmproblemen te voorkomen:

1. Stop 2 tot 3 uur voor de inspanning met eten

De tijd tussen de maaltijd en de training is van belang. Je lichaam heeft anders niet genoeg tijd om de voeding te kunnen verteren. Voordat je gaat lopen, kan je iets licht verteerbaars eten. Neem geen producten die ook veel vet, eiwit, kruiden of voedingsvezels bevatten, maar kies voor gezonde producten. Eet 2 tot 3 uur van te voren een goede maaltijd en drink een halve liter vocht. Ga vlak voordat je gaat trainen nog een keer naar het toilet.

2. Eet bepaalde producten niet

Voedingsstoffen zijn van invloed op het ontstaan van maag- en darmklachten. Probeer daarom de volgende producten te vermijden: vetrijke producten, uien, pittig of sterk gekruid eten en vezelrijke producten. Vezelrijke voeding is gezond, maar stimuleert ook de stoelgang. Vermijd cafeïne- en koolzuurhoudende dranken voor en na het hardlopen.

3. Blijf drinken

Uitdroging heeft maag- en darmklachten tot gevolg. Start daarom gehydrateerd voor je wedstrijd of training, en blijf voldoende drinken tijdens de inspanning. Er zijn veel handige oplossingen om drinken mee te nemen met hardlopen. De vochtbalans moet zowel voor, tijdens als na de training goed zijn. Zeker als het warm is of de inspanning langer duurt dan een uur is het aan te raden te blijven drinken. Gebruik je sportdrank, kies dan voor de isotone variant. Wij hebben goede ervaringen met SIS, Powerbar en Maurten. Probeer zelf uit wat het beste voor jou werkt.

SIS Go Hydro Tablet LemonSIS Go Hydro Tablet Lemon - € 11.45
koop bij all4running
€ 11.45koop bij all4running
Maurten Drink Mix 160 BoxMaurten Drink Mix 160 Box - € 34.95
koop bij all4running
€ 34.95koop bij all4running
Bekijk alle sportdranken

4. Weet wat je eet

Ga voor een wedstrijd niet ineens andere producten eten. Je weet niet hoe je lichaam hierop reageert. Test dan ook tijdens trainingen wat voor jou het beste werkt, zodat je bij de wedstrijden hier geen last van hebt en je niet voor verrassingen komt te staan. Meer tips vind je in ons artikel: Wat kun je het beste eten voor en na het hardlopen.

Meer lezen over gezond eten en hardlopen?

We selecteerden vijf leuke boeken over gezond eten, speciaal voor hardlopers en andere duursporters.

Afvallen met gezond en vooral lekker etenAfvallen met gezond en vooral lekker eten - € 27.50
koop bij bol
€ 27.50koop bij bol
Eet als een atleet - hardloopeditieEet als een atleet - hardloopeditie - € 18.99
koop bij bol
€ 18.99koop bij bol
Food2run - Gezonder eten, sneller lopenFood2run - Gezonder eten, sneller lopen - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 1Het hardloperskookboek - deel 1 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 2Het hardloperskookboek - deel 2 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Bekijk alle boeken over hardlopen en voeding
Top 10 Hardloophorloges

Zoek jij een goed sporthorloge voor hardlopen? Bekijk dit overzicht van de 10 best verkochte hardloophorloges en activity trackers voor hardlopen. Van gps, snelheid en afstand tot geavanceerde horloges met ingebouwde trainingsschema’s en hartslagmeting. Garmin, Fitbit, Polar en andere bekende merken.

Total
0
Shares
Gerelateerde artikelen
Hoeveel kilometer hardlopen is gezond?
Lees verder

Hoeveel kilometer hardlopen is gezond?

Sommige hardlopers lopen het liefst elke dag, terwijl anderen genieten van een rustdag. Maar hoeveel kilometer hardlopen is nou gezond? We hebben goed nieuws: verrassend weinig!
hardloopschoenen
Lees verder

Hoe kies je de juiste hardloopschoenen?

Een goede hardloopschoen is van belang om blessurevrij en met veel plezier te lopen. Maar wat maakt een hardloopschoen nu een goede schoen? En waar moet je nu specifiek op letten bij het kopen van hardloopschoenen?
steken in je zij
Lees verder

Wat kun je doen tegen steken in je zij?

Veel hardlopers hebben hier weleens last van. Steken in je zij kunnen plotseling opkomen tijdens je loopje. Heel vervelend, maar gelukkig niet gevaarlijk. Hoe komt het en wat kun je er aan doen?
Welke spieren train je met hardlopen
Lees verder

Welke spieren train je met hardlopen?

Dat hardlopen goed is voor je gezondheid, conditie en ontspanning weten we. Daarnaast gebruik je tijdens het hardlopen meer spieren dan je denkt.