Maag- en darmklachten tijdens het hardlopen

Maag- en darmklachten tijdens het hardlopen? Dit kan je er aan doen

Iedere hardloper krijgt er een keer mee te maken: Maag- of darmklachten tijdens het hardlopen. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van alle hardlopers hier last van heeft. Met name lange-afstandslopers zijn vaker de dupe. Hoe voorkom je die maagproblemen?

Waarom krijg je maag- en darmklachten tijdens het hardlopen?

Er zijn een aantal oorzaken van maag- en darmklachten, namelijk een genetische aanleg, verkeerde voeding, te weinig vocht, inspanning of stress. De klachten uiten zich in allerlei verschijnselen, zoals buikpijn, kramp, ontlastingsverlies, diarree of een prikkelbare darm

De ene hardloper is er gevoeliger voor dan de andere. Er is dan ook geen kant en klare oplossing voor deze klacht. Er zijn hardlopers die zweren bij een kop koffie voor het hardlopen en bij anderen beginnen de darmen al bij het idee te werken. Het is vaak uitproberen wat voor jou het beste werkt. Toch zijn er aantal dingen die je kunt doen om maagproblemen voor te zijn: 4 manieren om maag- en darmproblemen te voorkomen:

1. Stop 2 tot 3 uur voor de inspanning met eten

De tijd tussen de maaltijd en de training is van belang. Je lichaam heeft anders niet genoeg tijd om de voeding te kunnen verteren. Voordat je gaat lopen, kan je iets licht verteerbaars eten. Neem geen producten die ook veel vet, eiwit, kruiden of voedingsvezels bevatten, maar kies voor gezonde producten. Eet 2 tot 3 uur van te voren een goede maaltijd en drink een halve liter vocht. Ga vlak voordat je gaat trainen nog een keer naar het toilet.

2. Eet bepaalde producten niet

Voedingsstoffen zijn van invloed op het ontstaan van maag- en darmklachten. Probeer daarom de volgende producten te vermijden: vetrijke producten, uien, pittig of sterk gekruid eten en vezelrijke producten. Vezelrijke voeding is gezond, maar stimuleert ook de stoelgang. Vermijd cafeïne- en koolzuurhoudende dranken voor en na het hardlopen.

3. Blijf drinken

Uitdroging heeft maag- en darmklachten tot gevolg. Start daarom gehydrateerd voor je wedstrijd of training, en blijf voldoende drinken tijdens de inspanning. Er zijn veel handige oplossingen om drinken mee te nemen met hardlopen. De vochtbalans moet zowel voor, tijdens als na de training goed zijn. Zeker als het warm is of de inspanning langer duurt dan een uur is het aan te raden te blijven drinken. Gebruik je sportdrank, kies dan voor de isotone variant. Wij hebben goede ervaringen met SIS, Powerbar en Maurten. Probeer zelf uit wat het beste voor jou werkt.

SIS Go Hydro Tablet Pineapple MangoSIS Go Hydro Tablet Pineapple Mango - € 10.95
koop bij all4running
€ 10.95koop bij all4running
Maurten Drink Mix 320 BoxMaurten Drink Mix 320 Box - € 40.95
koop bij all4running
€ 40.95koop bij all4running
Bekijk alle sportdranken

4. Weet wat je eet

Ga voor een wedstrijd niet ineens andere producten eten. Je weet niet hoe je lichaam hierop reageert. Test dan ook tijdens trainingen wat voor jou het beste werkt, zodat je bij de wedstrijden hier geen last van hebt en je niet voor verrassingen komt te staan. Meer tips vind je in ons artikel: Wat kun je het beste eten voor en na het hardlopen.

Meer lezen over gezond eten en hardlopen?

We selecteerden vijf leuke boeken over gezond eten, speciaal voor hardlopers en andere duursporters.

Afvallen met gezond en vooral lekker etenAfvallen met gezond en vooral lekker eten - € 27.50
koop bij bol
€ 27.50koop bij bol
Eet als een atleet - hardloopeditieEet als een atleet - hardloopeditie - € 18.99
koop bij bol
€ 18.99koop bij bol
Food2run - Gezonder eten, sneller lopenFood2run - Gezonder eten, sneller lopen - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 1Het hardloperskookboek - deel 1 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 2Het hardloperskookboek - deel 2 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Bekijk alle boeken over hardlopen en voeding

100+ cadeautips speciaal voor hardlopers

Zoek je een leuk cadeau om te geven aan een hardloper voor Kerst of Sinterklaas? Of voor op je verlanglijstje? Zoek dan niet verder! 100+ cadeautips voor hardlopers voor de feestdagen.

Total
25
Shares
Gerelateerde artikelen
Hardlopersknie
Lees verder

Hoe voorkom je een hardlopersknie?

Een hardlopersknie of lopersknie is een veel voorkomende blessure onder hardlopers. Meestal is de klacht gerelateerd aan een verkeerde wijze van bewegen of een eenzijdige belasting. Of wanneer de spieren in je heup of billen niet sterk genoeg zijn.
achillespees blessure hardlopen
Lees verder

Klachten aan je achillespees

Pijn aan je achillespees is helaas een veel voorkomende klacht onder hardlopers. Maar als je er op tijd bij bent en klachten serieus neemt, kan je meestal relatief snel en volledig herstellen
Hoe neem je spullen mee met hardlopen
Lees verder

Hoe neem je spullen mee met hardlopen?

Ben je op zoek naar een makkelijke manier om je telefoon, drinken, sleutels en andere accessoires mee te nemen tijdens het hardlopen? Wij zetten de opties voor je op een rijtje.
taperen
Lees verder

Wat is taperen?

Taperen of tapering is de periode voor een grote hardloopwedstrijd - zoals een hele of halve marathon - waarin je alsmaar minder loopt. Het is een essentieel onderdeel van elk trainingsschema en zorgt ervoor dat je uitgerust en in topvorm aan de start verschijnt.