blauwe teennagels

Zo voorkom je blauwe teennagels

Blauwe teennagels? Geen zorgen! Het is een onschuldige klacht die veel voorkomt bij hardlopers. Je krijgt er wellicht mee te maken als je langere afstanden loopt of intensief en explosief traint. Hoe komt het? Maar belangrijker nog… hoe kan je dit voorkomen?

Hoe ontstaan blauwe teennagels?

Blauwe teennagels ontstaan bij te veel druk op het nagelbed. Hierdoor komt er een bloeding onder de nagel. Deze sterft vervolgens af en onder de nagel groeit geleidelijk een nieuwe nagel. Bij een grote teen kan dit wel een jaar duren. Ondanks dat het geen ernstige klacht is, kan deze wel erg vervelend zijn. Naast de blauwe teennagel heb je soms pijnlijke tenen tijdens of na het hardlopen, ontstaan er blaren of treedt er een bonkend gevoel op.

Schrik er niet van als je teennagel niet blauw maar zwart is of dat je hier maanden later nog last van hebt. De verkleuring kan enkele weken tot een jaar zichtbaar zijn, dit duurt totdat de nagel in zijn geheel vernieuwd is. Meestal kan deze klacht geen kwaad en kan je lekker blijven hardlopen. Er zit natuurlijk wel een verschil in de soort klacht. Als er ook sprake is van een zwelling, een rode huid of vocht, dan kan er sprake zijn van een infectie. Ook als je het niet vertrouwd, is aan te raden om dit te laten checken door de dokter.

Hoe kun je een blauwe teennagel voorkomen?

De meest voorkomende oorzaak is een te krappe hardloopschoen. Je voeten zetten bij het hardlopen uit. Wanneer je niet voldoende ruimte hebt voorin de schoen, dan stoten je tenen tegen de voorkant, met uiteindelijk een bloeding tot gevolg. Laat je dus goed adviseren bij het kopen van een hardloopschoen.

Kromme tenen? Dat kan ook een oorzaak zijn van een blauwe teennagel. Er komt extra druk op het nagelbed doordat je tenen wat krom staan. Dat veroorzaakt weer druk op de nagel bij het afwikkelen van de voet. Dit is simpel op te lossen: De nagels goed kort houden is het beste advies.

Als laatste kan het zijn dat je veters niet goed gestrikt zijn. Daardoor schuif je teveel in je schoenen. Hierdoor komen je tenen steeds tegen de voorkant van je schoen. Je kan dit proberen op te lossen door je veters vanaf halverwege wat strakker aan te trekken en gebruik te maken van het extra gaatje voor je veters. Bekijk dit filmpje hoe je het extra gaatje gebruikt.

Producten om je voeten mee te verzorgen

Bekijk meer producten voor voeten en schoenen
Unbox Hardloopvest

Met dit USB-C oplaadbare reflecterende hardloopvest voorzien van wit licht van voren en rood licht van achter ben jij niet te missen voor anderen. Daarnaast kan dit vest tegen de regen en kun je de LED verlichting opladen middels een bijgeleverde USB-C kabel.

Total
0
Shares
Gerelateerde artikelen
Hielspoor en hardlopen
Lees verder

Hielspoor en hardlopen

Hielspoor, vaak uitgelegd als pijn onder de hiel, is een term die je helaas regelmatig hoort bij hardlopers. Een vervelende blessure die, als je niet oppast, je maanden aan de kant kan zetten. Wat is hielspoor eigenlijk? Hoe kom je eraan? En nog veel belangrijker: Hoe voorkom je het?
Spierpijn en hardlopen
Lees verder

Wat te doen tegen spierpijn na het hardlopen?

De meeste hardlopers krijgen weleens te maken met spierpijn. Maar wat moet je doen als je altijd spierpijn hebt na het sporten? Hoe kan je spierpijn voorkomen en sneller herstellen? We leggen uit hoe spierpijn werkt en wat je er aan kan doen.
rekken hardlopen
Lees verder

Moet je wel of niet rekken?

Moet je nu wel of niet rekken? De meningen onder hardlopers zijn sterk verdeeld. Er zijn genoeg lopers die nooit rekken en toch blessurevrij blijven. Of sporters die verkeerd rekken en daardoor juist een blessure veroorzaken. Toch zijn stretchoefeningen voor lopers enorm belangrijk om flexibeler en leniger te worden.