blauwe teennagels

Zo voorkom je blauwe teennagels

Blauwe teennagels? Geen zorgen! Het is een onschuldige klacht die veel voorkomt bij hardlopers. Je krijgt er wellicht mee te maken als je langere afstanden loopt of intensief en explosief traint. Hoe komt het? Maar belangrijker nog… hoe kan je dit voorkomen?

Hoe ontstaan blauwe teennagels?

Blauwe teennagels ontstaan bij te veel druk op het nagelbed. Hierdoor komt er een bloeding onder de nagel. Deze sterft vervolgens af en onder de nagel groeit geleidelijk een nieuwe nagel. Bij een grote teen kan dit wel een jaar duren. Ondanks dat het geen ernstige klacht is, kan deze wel erg vervelend zijn. Naast de blauwe teennagel heb je soms pijnlijke tenen tijdens of na het hardlopen, ontstaan er blaren of treedt er een bonkend gevoel op.

Schrik er niet van als je teennagel niet blauw maar zwart is of dat je hier maanden later nog last van hebt. De verkleuring kan enkele weken tot een jaar zichtbaar zijn, dit duurt totdat de nagel in zijn geheel vernieuwd is. Meestal kan deze klacht geen kwaad en kan je lekker blijven hardlopen. Er zit natuurlijk wel een verschil in de soort klacht. Als er ook sprake is van een zwelling, een rode huid of vocht, dan kan er sprake zijn van een infectie. Ook als je het niet vertrouwd, is aan te raden om dit te laten checken door de dokter.

Hoe kun je een blauwe teennagel voorkomen?

De meest voorkomende oorzaak is een te krappe hardloopschoen. Je voeten zetten bij het hardlopen uit. Wanneer je niet voldoende ruimte hebt voorin de schoen, dan stoten je tenen tegen de voorkant, met uiteindelijk een bloeding tot gevolg. Laat je dus goed adviseren bij het kopen van een hardloopschoen.

Kromme tenen? Dat kan ook een oorzaak zijn van een blauwe teennagel. Er komt extra druk op het nagelbed doordat je tenen wat krom staan. Dat veroorzaakt weer druk op de nagel bij het afwikkelen van de voet. Dit is simpel op te lossen: De nagels goed kort houden is het beste advies.

Als laatste kan het zijn dat je veters niet goed gestrikt zijn. Daardoor schuif je teveel in je schoenen. Hierdoor komen je tenen steeds tegen de voorkant van je schoen. Je kan dit proberen op te lossen door je veters vanaf halverwege wat strakker aan te trekken en gebruik te maken van het extra gaatje voor je veters. Bekijk dit filmpje hoe je het extra gaatje gebruikt.

Producten om je voeten mee te verzorgen

Mycosan & Shoefresh - Kalknagel Behandeling - 5ml - voordeelbundelShoefresh en Mycosan kalknagel behandeling - € 59.00
koop bij bol
€ 59.00koop bij bol
Shoefresh Bamboe Gelzooltjes – Geurvreters voor schoenen – Anti-zweet inlegzolen dames – Maat 37-42 - 1 paarBamboe Gelzooltjes voor dames (anti-zweet) - € 18.00
koop bij bol
€ 18.00koop bij bol
Shoefresh Bamboe Gelzooltjes – Geurvreters voor schoenen – Anti-zweet inlegzolen heren– Maat 42-46 - 1 paarBamboe Gelzooltjes voor heren (anti-zweet) - € 18.00
koop bij bol
€ 18.00koop bij bol
Bekijk meer producten voor voeten en schoenen
Thone TW3 draadloze oordopjes voor hardlopers

Thone TW3: De beste draadloze oordopjes voor hardlopers

Deze oordoppen zijn uitermate geschikt om mee hard te lopen, zelfs met veel bewegen blijven ze in je oren zitten. Zweetdruppels of regen? Geen stress. Ze zijn waterdicht. De batterij in de oordoppen zelf kan tot zes uur achter elkaar muziek afspelen. Nu voor slechts € 119,-. Bestel direct en vertrouwd via Bol.com en je kunt er morgen al mee lopen.

Total
4
Shares
Gerelateerde artikelen
achillespees blessure hardlopen
Lees verder

Klachten aan je achillespees

Pijn aan je achillespees is helaas een veel voorkomende klacht onder hardlopers. Maar als je er op tijd bij bent en klachten serieus neemt, kan je meestal relatief snel en volledig herstellen
Hardlopersknie
Lees verder

Hoe voorkom je een hardlopersknie?

Een hardlopersknie of lopersknie is een veel voorkomende blessure onder hardlopers. Meestal is de klacht gerelateerd aan een verkeerde wijze van bewegen of een eenzijdige belasting. Of wanneer de spieren in je heup of billen niet sterk genoeg zijn.
rekken hardlopen
Lees verder

Moet je wel of niet rekken?

Moet je nu wel of niet rekken? De meningen onder hardlopers zijn sterk verdeeld. Er zijn genoeg lopers die nooit rekken en toch blessurevrij blijven. Of sporters die verkeerd rekken en daardoor juist een blessure veroorzaken. Toch zijn stretchoefeningen voor lopers enorm belangrijk om flexibeler en leniger te worden.
rustdag
Lees verder

Rustdag, de belangrijkste dag in je hardloopschema

Een rustdag is geen teken van zwakte, maar de belangrijkste dag of dagen van je week. Hoe je deze dag invult, daar heb je zelf invloed op en zal per hardloper verschillen. Bewegen mag, maar wel met mate en niet intensief.