hardlopen bij koud weer in de winter

Hardlopen bij koud weer

Hardlopen bij koud weer is niet altijd een pretje. Zeker niet in de winter en de herfst. De dagen zijn ook nog donker en kort. Het weer is nat en guur. De trainingen in dit seizoen zijn dan ook alleen weggelegd voor de echte doorzetter. Maar geen paniek! Er is iets te doen aan die kou. Met deze tips blijf je de winter vrolijk doorlopen en ga je fit het voorjaar in. Trek die hardloopschoenen maar aan!

Begin

Elk begin kan moeilijk zijn, zo ook beginnen met hardlopen in de winter. Als het buiten koud is, heb je wellicht sowieso geen zin om te lopen. Bij het idee alleen al blijf je misschien liever binnen. Ook zo’n twijfelmoment kan zijn als je de deur open doet en de kou voelt. Twijfel niet, ga ervoor! Denk aan de voordelen van hardlopen bij koud weer en hoe ontzettend goed je je voelt als je weer klaar bent. Het komt echt aan op discipline en doorzettingsvermogen.

Verplaats je warming-up en cooling-down naar binnen

Een goede warming-up en cooling-down zijn in alle seizoenen van belang, maar in de winter zeker. Wees goed voor je lichaam, warm je spieren goed op met een warming-up en geef je lichaam de tijd weer tot rust te komen met een cooling-down. Als je het buiten te koud vindt, kan je deze prima binnen doen. Lekker warm in huis, muziekje aan. Loop een paar keer de trap op en af, of start met een reeks oefeningen met een foamroller of een springtouw. Zo ga je al goed opgewarmd en klaar voor de kou naar buiten en kan je direct beginnen met je hardlooptraining.

Mini foamroller fitness lengte 38 cm diameter 13 cm paarsMini foamroller fitness lengte 38 cm diameter 13 cm paars - € 19.99
koop bij decathlon
€ 19.99koop bij decathlon
Iron Gym Trigger Point Foamroller Triggerpoint roller - Verminder spierpijn en blessuresIron Gym Trigger Point Foamroller Triggerpoint roller - Verminder spierpijn en b... - € 25.95
koop bij bol
€ 25.95koop bij bol
Foam Roller - VirtuFit Grid Massage Roller - 62 cm - Zwart - Foamrol - FoamrollerFoam Roller - VirtuFit Grid Massage Roller - 62 cm - Zwart - Foamrol - Foamrolle... - € 26.95
koop bij bol
€ 26.95koop bij bol
Nuvance - Professioneel Sport Springtouw - Verstelbaar - Speedrope - Jump Rope - voor Volwassenen en Kinderen - ZwartNuvance - Professioneel Sport Springtouw - Verstelbaar - Speedrope - Jump Rope -... - € 12.95
koop bij bol
€ 12.95koop bij bol
DK.® Professioneel Crossfit & Fitness Springtouw - Speedrope - Jump Rope - voor Volwassenen en Kinderen - ZwartDK.® Professioneel Crossfit & Fitness Springtouw - Speedrope - Jump Rope - voor... - € 18.95
koop bij bol
€ 18.95koop bij bol
Bekijk alle foamrollers

Loop samen

Deel de kou met een maatje. Hardlopen met een maatje kan bij koud weer motiverend werken. Je maakt een afspraak en die zeg je niet zomaar af! Zo loop je lekker door en het is nog gezellig ook. Ook kan je lid worden van een loopgroep of atletiekvereniging om wekelijks op vaste tijden te trainen. Een bijkomend voordeel is dat je hier ook nog veel van leert. Je loopt met andere hardlopers en een trainer die jou tips geeft over je loophouding.

Alternatieve trainingen

Zie je het niet zitten om hard te lopen? Ga dan niet de hele winter op de bank zitten, maar kom in actie. Kies voor een alternatief. Zo blijf je lekker in beweging en het heeft ook nog voordelen voor jouw hardloopprestaties. Krachttraining wordt naast het hardlopen altijd geadviseerd, daar heb je nu mooi extra tijd voor. Je traint namelijk spieren op een andere manier. Hier wordt je lichaam sterker van. Daarnaast kan je kiezen voor een andere vorm van conditietraining, bijvoorbeeld spinnen, roeien of zwemmen.

Kleding voor de winter

Kleed je warm aan, dit lijkt een open deur, maar veel lopers hebben moeite om hun kleding af te stemmen op de buitentemperatuur. Je wil warm worden en blijven, maar ook weer niet oververhit raken. Een advies is om je te kleden alsof het 5 tot 10 graden warmer is, let daarbij ook op de wind. Kies voor ademende en vochtregulerende kleding (dri-fit), hierdoor blijf je droog en warm. Draag nooit katoen, dit houdt vocht vast waardoor je nat en koud wordt. Goede kleding bij koud weer kan je afstemmen volgens het 3-lagen systeem: opnemen van transpiratievocht, isolatie en bescherming. Dit kan bestaan uit thermokleding en een hardloopshirt, met daarover een waterafstotend en winddicht hardloopjack. Dit moet warm genoeg zijn als je gaat hardlopen bij koud weer. Ligt de temperatuur rond het vriespunt? Trek dan ook handschoenen aan en zet een muts op. Je verliest namelijk veel warmte via je hoofd en handen. Zorg ervoor dat je kleding hebt, die je makkelijk uit kan trekken en op kan bergen tijdens het hardlopen, handig als je het toch te warm hebt.

Odlo Hat Polyknit Warm Eco WIT - Maat No sizeOdlo Hardloopmuts - € 24.00
koop bij bol
€ 24.00koop bij bol
Bekijk thermoshirts voor hardlopers

Val op!

Enorm belangrijk tijdens de donkere dagen. Zorg dat je opvalt! Kies voor kleding met fluorescerende elementen of een opvallend hesje. Hardloopverlichting zorgt er tenslotte voor dat je niet meer te missen bent. In onze shop vind je een groot assortiment verlichting en reflecterende hesjes. Hieronder hebben we de meest populaire items verzameld.

Bekijk alle hardloopverlichting

Bepaal een doel

Schrijf je in voor een wedstrijd in de winter of het voorjaar. Om daar te kunnen presteren, moet je wel trainen in de winterperiode. Dit zorgt voor motivatie en de wil om toch de deur uit te gaan, ook met koud weer.

Hardlooproute

Als de dagen donker en koud zijn, heb je misschien een nieuw hardlooprondje nodig. Een rondje in het bos is in het donker niet zo handig. Een goed verlichte en beschutte route is prettig. Sowieso werkt een nieuw hardlooprondje goed voor je motivatie. Lees ons artikel “Hoe maak je een hardlooproute?” en stippel een leuk nieuw rondje uit.

Zorg voor voldoende energie

Als je koude lucht inademt merk je minder goed dat je vocht verliest, waardoor je sneller uitdroogt. Ook verbruik je meer energie als het koud is. Blijf dus goed drinken en eten. Als je voor langere duurlopen gaat, neem dan drinken en een energiereep mee.

Loop overdag

’s Ochtends of ’s avonds na je werk hardlopen, is in deze periode donker en koud. Veel lopers vinden dit niet prettig. Kijk daarom of je overdag kan lopen. Bijvoorbeeld tijdens je lunchpauze, aan het eind van de middag of in het weekend. Als je moeite hebt om jezelf te motiveren, kan het wel goed werken om meteen in de ochtend te gaan. Leg je hardloopkleding van te voren klaar en begin je dag goed.

Hardlopen bij koud weer of in de winter
Hardlopen bij koud weer:Zorg voor voldoende energie.

Pas je training aan

Hardlopen met koud weer kost meer energie. Je kan er voor kiezen om een minder intensieve training te lopen dan normaal. Je stelt je doelen betreft tijd en afstand wat bij. Zo houdt je lichaam genoeg energie over om warm te blijven. Er zijn ook hardlopers die juist wat harder trainen. Met een tempoloop ben je eerder thuis.

Hardlopen bij koud weer niets voor jou? Kies voor de loopband.

Wil je wel blijven hardlopen, maar zeker niet in de kou? Dan is trainen op een loopband in de sportschool of thuis altijd nog een optie. Het is wellicht niet zo lekker als buiten, maar je kunt in ieder geval aan je conditie en looptechniek blijven werken. Hieronder vind je populaire modellen. Ben je op zoek naar een loopband, bekijk dan het volledig aanbod loopbanden in dit overzicht.

Dreaver S310 Loopband - Wandelband - Walking Pad - 1-6km/u - Treadmill - Walkingpad - Loopband ElektrischDreaver S310 Loopband - Wandelband - Walking Pad - 1-6km/u - Treadmill - Walking... - € 297.00
koop bij bol
€ 297.00koop bij bol
VirtuFit Run Fit Foldable Loopband - LED Display - 40 Programma's - Max. 14 km/h - Max. 115 kg - Stil in gebruik - Hartslagfunctie - Inklapbaar - 99% VoorgemonteerdVirtuFit Run Fit Foldable Loopband - LED Display - 40 Programma's - Max. 14 km/h... - € 499.00
koop bij bol
€ 499.00koop bij bol
Focus Fitness Jet 2 - Loopband - Inklapbaar - Hellingsfunctie - 36 Trainingsprogramma's met 2 trainingsniveaus - Tot 13 km/hFocus Fitness Jet 2 - Loopband - Inklapbaar - Hellingsfunctie - 36 Trainingsprog... - € 399.00
koop bij bol
€ 399.00koop bij bol
Connected loopband run500 compact op te vouwen gemotoriseerde helling 10%Connected loopband run500 compact op te vouwen gemotoriseerde helling 10% - € 709.99
koop bij decathlon
€ 709.99koop bij decathlon
Loopband trainer 12.0Loopband trainer 12.0 - € 799.99
koop bij decathlon
€ 799.99koop bij decathlon
Bekijk alle loopbanden
Camelbak Drinkrugzak

Een van de lichtste hardloopvesten van Camelbak. De Circuit heeft een capaciteit van 1,5 liter (Crux-reservoir) en er zijn twee zakken waar u extra bidons of Quick Stow Flask in kunt stoppen. Nooit meer vochttekort tijdens uw intensieve inspanningen.

Total
0
Shares
Gerelateerde artikelen
conditie opbouwen met hardlopen
Lees verder

Conditie opbouwen doe je zo

Ben jij vaak buiten adem wanneer je de trap op loopt of een sprintje trekt om de bus te halen? Misschien het moment om je conditie te verbeteren. Ga jij die uitdaging aan?
de meest gemaakte fouten met hardlopen die je ten allen tijde moet vermijden
Lees verder

De 10 meest gemaakte fouten met hardlopen

De meeste (beginnende) hardlopers gaan te fanatiek van start. Ze willen snel resultaat in een te korte tijd, met overtraining en blessures tot gevolg. Tien valkuilen om niet in te trappen, met tips om ervoor te zorgen dat je met plezier en blessurevrij blijft lopen.
trailrunning
Lees verder

Trailrunning, jouw nieuwe uitdaging?

Steeds meer hardlopers zoeken naar een nieuwe uitdaging. Niet meer hardlopen op asfalt met verkeer om je heen, geen zin meer in wedstrijden, maar je grenzen verleggen in de natuur. Trailrunning is een snel groeiende sport en razend populair! Wil jij weten waarom?
slaap slapen hardlopen
Lees verder

Slaap beter. Loop beter!

Slaap is van essentieel belang om goed te herstellen van je training. Een uitgerust én fit lichaam brengt je tenslotte verder dan een vermoeid lijf. Logisch? Toch is dit bij veel lopers het meest onderschatte deel van de training.