Hardlopen motivatie tips

10 motivatie tips als je geen zin hebt om hard te lopen

Een haat-liefdeverhouding met hardlopen. Voor sommige hardlopers is het lastig om het hardlopen vol te houden. Zeker voor de beginnende loper. Een blessure, zware benen, slecht weer of gewoon een keer geen zin. Je slaat een training over en voor je het weet staan je hardloopschoenen alweer een maand in de kast. Hoe hou je het hardlopen vol? Hoe maak je hardlopen leuker? Tien effectieve tips om je hardlopen weer een boost te geven.

1. Loop samen

Vind je het saai of moeilijk om alleen te lopen? En ben je daardoor de motivatie kwijt om te trainen? Ga dan samen met een hardloopmaatje. Je hebt niet alleen een stok achter deur om echt te gaan, samen hardlopen is ook nog eens super leuk. Je kunt ook lid worden van een atletiekvereniging of hardloopgroep. Zo houd je elkaar gemotiveerd en verbeter je ook nog je looptechniek. Of je deelt jouw hardloopprestaties via social media. De motivatie voor hardlopen is op deze manier geen probleem meer, je bent niet alleen!

2. Loop eens een ander rondje

Iedere keer hetzelfde rondje om je huis rennen kan snel vervelen, waardoor je motivatie verliest. Ga eens op zoek naar een andere route. Pak Google Maps erbij of ontdek nieuwe routes in de buurt via Strava of Runkeeper. Kun je nog niet zo ver hardlopen? Fiets dan een stukje weg van huis en start ergens anders om nieuwe routes te ontdekken.

3. Plan je training in

Mensen houden van routine. Plan elke zondag je hardlooptrainingen in voor de week die komen gaat. Wellicht doe je dat ook al voor andere activiteiten. Het wordt zo een vast item in je agenda, die je niet zomaar overslaat. Na een tijdje wordt het heel normaal, net zoals de badkamer schoonmaken en boodschappen doen.

4. Slecht weer bestaat niet

“There is no such thing as bad weather, only inappropriate clothing.” Oftewel, hardlopen kan altijd! Weer of geen weer. Natuurlijk lopen wij ook liever in het zonnetje en met droog weer. Hardlopen in verschillende weertypes geeft een hele andere kick en uitdaging. Gebruik de wind in je voordeel, geniet van het krakende geluid van sneeuw onder je voeten of loop wat harder tijdens een regenbui, zodat je eerder thuis bent. Hardlopen in allerlei weertypes zorgt voor een ijzersterke discipline. Dus regen, wind of sneeuw… Zorg voor goede hardloopkleding en trek die hardloopschoenen maar aan!

Craft Adv Essence Windjacket WomenCraft Adv Essence Windjacket Women - € 49.00
koop bij runningdirect
€ 49.00koop bij runningdirect
Craft Rush Wind Jacket WomenCraft Rush Wind Jacket Women - € 49.95
koop bij runningdirect
€ 49.95koop bij runningdirect
Odlo Zeroweight Waterproof Jacket MenOdlo Zeroweight Waterproof Jacket Men - € 75.00
koop bij runningdirect
€ 75.00koop bij runningdirect
Mizuno Waterproof 20K Jacket MenMizuno Waterproof 20K Jacket Men - € 80.00
koop bij runningdirect
€ 80.00koop bij runningdirect
Bekijk alle hardloopjacks

5. Lees een motiverend hardloopboek

Zit je in een dipje? Je bent niet de enige. Je moet eigenlijk van jezelf hardlopen, maar je hebt honderdduizend smoesjes. Je schoenen liggen op zolder; het is koud, te nat, te warm; je hebt spierpijn of een kater; je hebt het echt veel te druk en je bent moe… Met andere woorden, je motivatie is ver te zoeken. Lees eens een inspirerend hardloopboek! Ik heb geen zin staat vol motiverende verhalen van Annemerel de Jongh en van bekende en onbekende hardlopers. Of lees Ik háát hardlopen. Dit is wat meervoudig marathonloopster Hedwig van Bree letterlijk riep na haar allereerste rondje joggen door het park. Het verhaal van een vrouw die zichzelf terugvond toen ze de hardloopster in zichzelf ontdekte.

Heerlijk hardlopenHeerlijk hardlopen - € 16.50
koop bij bol
€ 16.50koop bij bol
Ik haat hardlopenIk haat hardlopen - € 18.95
koop bij bol
€ 18.95koop bij bol
Ik heb geen zinIk heb geen zin - € 18.99
koop bij bol
€ 18.99koop bij bol
Bekijk alle boeken over hardlopen en voeding

6. Wat is jouw doel?

Loop met een schema om naar een doel te werken. Dit werkt niet alleen goed voor je lichaam om rustig op te bouwen, maar een doel is ook fijn voor de motivatie. Je houdt resultaten bij en ziet progressie. Je weet waarvoor je het doet. Dit doel kan ook het lopen van een hardloopwedstrijd zijn waarvoor je traint. Een wedstrijd geeft vele lopers een extra boost om gemotiveerd te blijven.

7. Voorbereiding

Er is altijd een smoes om niet te gaan hardlopen. Voorbereiding is dan het sleutelwoord, zodat je geen excuus meer hebt. Leg je hardloopschoenen klaar in de hal voor als je thuis komt uit je werk. Dan word je er direct aan herinnerd en kan je meteen gaan. ‘s Morgens hardlopen? Leg je kleding de avond van te voren klaar en trek dit meteen aan als je opstaat.

8. Podcast of muziek

Als je het hardlopen even saai vindt, maak het dan leuker met een podcast of je favoriete muziek. Dit leidt af van het hardlopen en helpt je enorm om toch te gaan. Zo vliegen de kilometers voorbij. Met deze hoofdtelefoons en oordopjes speciaal voor intensieve sporten is hardlopen helemaal een feest:

Aftershokz AeropexAftershokz Aeropex - € 169.95
koop bij all4running
€ 169.95koop bij all4running
Aftershokz OpenMove Bone conduction hoofdtelefoon - Alpine WhiteAftershokz Openmove - € 85.49
koop bij bol
€ 85.49koop bij bol
Miiego Al3+ Freedom Titanium - Man model - Draadloze on-ear Sport KoptelefoonMiiego AL3+ Freedom - € 88.95
koop bij bol
€ 88.95koop bij bol
Miiego Boom MiiniMiiego Boom - € 98.95
koop bij all4running
€ 98.95koop bij all4running
Bekijk alle koptelefoons voor hardlopen

9. Korte rondjes tellen ook

Je hoeft niet meteen uren te rennen. Ook 20 minuten of een half uurtje hardlopen telt en is super gezond. Altijd beter dan 20 minuten op de bank blijven liggen. En wellicht krijg je, als je eenmaal begonnen bent, er geen genoeg meer van en ren je wat langer door. Of begin met stevig wandelen en wissel dit af met hardlopen.

10. De beste tip: gewoon meteen gaan!

Echt waar, dit werkt het beste. Als je geen zin hebt en je twijfelt, hardloopschoenen aan en gaan! Anders blijf je twijfelen en tegen het feit aanhikken dat je geen zin hebt. Als je op de bank gaat zitten, komt het er helemaal niet meer van. We kennen allemaal het spreekwoord ‘van uitstel, komt afstel’. Na je training voel je je lekker fit en kan je alsnog op de bank zitten, maar dan met een goed gevoel.

Dream Hardloopdagboek

Bereik je hardloopdoelen met Dreams Hardloop dagboek

Het lopen van je beste 10 km, je eerste marathon, of gewoon lekker fit worden? Werk doelgericht aan het bereiken van jouw ultieme hardloopprestatie. Olympisch atlete Susan Krumins helpt jou met voeding, wedstrijdvoorbereiding en meer …

Total
28
Shares
Gerelateerde artikelen
hardlopen maakt gelukkig
Lees verder

Hardlopen maakt gelukkig!

Hardlopen is gezond. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal is het goed voor je. Het was al langer bekend dat de Runner's High het gevolg is van de endorfine die vrij komt. Onderzoek toont het nu ook aan: Hardlopen maakt gelukkig! Lees de meest opmerkelijke uitkomsten uit het onderzoek.
50 redenen om te beginnen met hardlopen
Lees verder

50 redenen om te beginnen met hardlopen

Hardlopen is dé sport om je conditie en fitheid te verbeteren. Heb je echter moeite om van de bank af te komen? De tijd van smoesjes is dan nu voorbij! Run Now geeft je 50 redenen waarom je vandaag nog zou moeten beginnen met hardlopen.
waar is hardlopen goed voor
Lees verder

Waar is hardlopen goed voor?

Waar is hardlopen goed voor? Hardlopen is gezond, dat weten we allemaal wel. Maar er is veel meer… Waarom kan je beter van de bank afkomen en je hardloopschoenen aantrekken? Om deze 15 redenen.