Hardlopen in de sneeuw

5 tips voor hardlopen in de sneeuw

De eerste sneeuwvlokken op komst? Het land maakt zich klaar voor een prachtige witte wereld. Wellicht ontstaan er bij jou ook al sneeuw kriebels en een blij gevoel? Mijn hardloopschoenen staan al klaar! Hardlopen in de sneeuw is een unieke ervaring. Alles om je heen is wit, het krakende geluid van verse sneeuw bij elke stap, de stilte om je heen. Geweldig!

Hardlopen in de sneeuw

Is er ‘s nachts verse sneeuw gevallen? Sta vroeg en ga meteen hardlopen. Dit is de meest fantastische ervaring. Je bent vaak de enige op straat. Elke stap die je door de verse sneeuw zet is jouw eerste stap. Het is zo stil als er verse sneeuw ligt. Dat komt omdat verse sneeuw werkt als geluidsdemper. Een sneeuwvlokje bestaat uit een heleboel ijskristallen en daarbij voor een groot gedeelte uit lucht. De lucht in een sneeuwvlokje zorgt voor het geluiddempende effect. Een sneeuwvlokje neemt het geluid in zich op in plaats van het te weerkaatsen. Dat maakt het na een verse sneeuwbui zo heerlijk stil.

Hardlopen in de sneeuw
Hardlopen in de sneeuw

Wil jij het ook eens uitproberen? Met deze 5 tips loop je veilig en geniet je volop.

1. Kies een bekende route

Dit is niet het moment om een nieuwe route uit te proberen. Hardlopen in de sneeuw is al uitdagend genoeg. Door de sneeuw zie je het wegdek slechter dan normaal. Een verzwikking ligt op de loer. Je hebt je focus nodig om niet uit te glijden. Daarbij wil je ook graag genieten van de prachtige witte omgeving om je heen. Het is daarom aan te raden om een route te kiezen die je goed kent. Dan geniet je het meest van het hardlopen in de sneeuw.

2. Kleed je warm

Als het sneeuwt is het vaak ook lekker koud. Kleed je warm aan, maar zorg ook dat je niet oververhit raakt. Een advies is om je te kleden alsof het 5 tot 10 graden warmer is. Kies voor ademende, vochtregulerende kleding (dri-fit) en het liefst volgens het 3-lagensysteem. Thermokleding is ideaal voor deze dagen met een lekker winddicht winterjack erover. Ligt de temperatuur rond het vriespunt? Dan kan je ook kiezen voor handschoenen en een muts. Via je hoofd en handen gaat namelijk veel kou verloren. Zo blijf je lekker warm.

Odlo Hat & Glove SetOdlo Hardloopmuts - € 20.00
koop bij runningdirect
€ 20.00koop bij runningdirect
Odlo Gloves Warm UnisexOdlo Gloves Warm Unisex - € 17.50
koop bij all4running
€ 17.50koop bij all4running
Bekijk thermoshirts voor hardlopers

3. Hardloopschoenen

Lopen in de sneeuw zorgt vaak voor natte voeten. Of je moet waterdichte trail schoenen hebben, maar de gemiddelde hardloper heeft normale hardloopschoenen die eigenlijk niet bestemd zijn voor dit weer. Houd dus rekening met natte voeten. Hierdoor kan je het sneller koud krijgen en last hebben van schuurplekken. Na afloop hebben je schoenen behoefte aan verzorging en herstel. Haal de binnenzool eruit, stop er een paar kranten in en laat ze drogen. Niet bij de verwarming, daar kunnen ze niet tegen.

Hou je hardloopschoenen warm en droog met de Shoefresh:

Shoefresh Schoenverfrisser & Schoenendroger - Geurvreters voor schoenen – Schoendroger - ZwartShoefresh Schoenendroger, verfrisser en geurvreter - € 134.00
koop bij bol
€ 134.00koop bij bol
Shoefresh Schoenverfrisser & Schoenendroger - Geurvreters voor schoenen – Schoendroger - WitShoefresh Schoenendroger, verfrisser en geurvreter - € 124.00
koop bij bol
€ 124.00koop bij bol
Bekijk meer schoenverfrissers

4. Kleine pasjes

Hardlopen in de sneeuw vereist alertheid om niet uit te glijden. Je kan het beste kleine pasjes nemen, zo kan je snel corrigeren als het glad is. Meestal gaat dit automatisch, je landt meer op je midden- of voorvoet in plaats van op je hakken. Je loopt het makkelijkst in de verse sneeuw. Als het al fijngestampt is, dan kan er al een laagje ijs ontstaan zijn. Dit zijn vaak verraderlijk gladde delen. Je kan natuurlijk ook kiezen voor een schoongemaakt wegdek of fietspad, maar dat maakt de ervaring minder uniek. Let wel op, ook hier zijn vaak nog gladde stukken aanwezig.

5. Pas je training aan

Plezier en ontspanning staan voorop als je hardloopt in de sneeuw. Pas je doel aan. Dit is niet het moment om te gaan voor een supersnelle tijd of intervaltraining. Ga voor een rustige duurloop en geniet! Hier ben je waarschijnlijk al meer vermoeid van dan normaal. Hardlopen in de sneeuw is intensief doordat je kleine pasjes neemt. Je hartslag gaat omhoog en je verbruikt veel energie met het warm houden van je hele lichaam. Ook zal je volledig gefocust zijn om geen slipper te maken. Kortom: het is hard werken, maar zo heerlijk!

We hopen op een winter met veel verse sneeuw. Als het zover is, trek je hardloopschoenen aan en geniet ervan!

Wil je een flexibeler en sterker lichaam? Leer in 9 stappen basis van Yoga. Ideaal voor hardlopers!

In 9 online lessen ontdek je alle basisoefeningen van Yoga Voor meer ontspanning, meer flexibiliteit, een sterk lichaam, een gezonde geest en meer persoonlijke kracht! In deze stap voor stap cursus leer je alle basishoudingen en kan je lekker thuis op je eigen tempo aan de slag.

Total
0
Shares
Gerelateerde artikelen
Hardlopen op vakantie
Lees verder

8 tips voor hardlopen op vakantie

Wat is er nou mooier dan hardlopend je vakantiebestemming verkennen? Hardlopen kan tenslotte overal, daarom acht tips om lekker te trainen als je op vakantie gaat. Pak die hardloopschoenen dus maar in!
conditie opbouwen met hardlopen
Lees verder

Conditie opbouwen doe je zo

Ben jij vaak buiten adem wanneer je de trap op loopt of een sprintje trekt om de bus te halen? Misschien het moment om je conditie te verbeteren. Ga jij die uitdaging aan?
heuveltraining voor hardlopers
Lees verder

Pak eens een heuvel!

Wil je sterker en sneller worden? Zoek dan tijdens je duurloop een heuvel, duin of brug op. Door heuveltraining ontwikkel je sterkere beenspieren, waardoor je juist op het vlakke stuk weer een stukje sneller gaat.
Welke spieren train je met hardlopen
Lees verder

Welke spieren train je met hardlopen?

Dat hardlopen goed is voor je gezondheid, conditie en ontspanning weten we. Daarnaast gebruik je tijdens het hardlopen meer spieren dan je denkt.