trailrunning

Trailrunning, jouw nieuwe uitdaging?

Steeds meer hardlopers zoeken naar een nieuwe uitdaging. Niet meer hardlopen op asfalt met verkeer om je heen, geen zin meer in wedstrijden, maar je grenzen verleggen in de natuur. Trailrunning is een snel groeiende sport en razend populair! Wil jij weten waarom? Lees dan snel verder. 

Wat is trailrunning?

Trailrunning is tof, avontuurlijk, uitdagend én pittig. Het vraagt veel van je lichaam, maar het is zo gaaf dat je het ervoor over hebt! Trailrunning is off-road hardlopen: onverharde paden, mul zand, modder, door de natuur, over heuvels, boomstronken, rotsen en beekjes. Het is een actieve duurloop in de natuur waarbij je grenzen verlegt, jezelf uitdaagt, rent tot het uiterste, springt over omgevallen bomen, reeën tegenkomt, een heuvel pakt en bovenop geniet van het uitzicht. 

Waarom is trailrunnen zo leuk en goed? 

  • Elke stap die je zet is afwisselend, het is nooit saai en dat motiveert enorm. 
  • Het is lekker intensief en een ware uitdaging. Je traint je uithoudingsvermogen en verbrandt veel calorieën
  • Door de wisselende ondergrond bouw je veel kracht op in je benen en enkels. De zachte ondergrond beperken de impact op je gewrichten, hierdoor kan je langere stukken lopen. 
  • Het is een goede training voor je core en bovenlichaam, omdat je constant moet balanceren. 
  • Je bent volledig ontspannen en gefocust! Er wordt een beroep gedaan op je concentratie. Je moet goed opletten waar je loopt als je op uitdagend terrein bent. Dit zorgt ervoor dat je volledig kan ontspannen en alle stress van de dag kan vergeten. Je gedachten zijn echt bij je trail, in het hier en nu.

4 tips voor een beginnende trailrunner

Iedereen kan een trailrunner worden, het is wel handig als je al ervaring hebt met hardlopen. Het gaat om een andere manier van hardlopen, je traint namelijk niet voor een bepaalde afstand, snelheid of tijd. Je traint voor een unieke belevenis in de natuur. Trailrunning is super tof, daarnaast is het erg intensief en vraagt het wat van je lichaam. Ook al ben je een goed getrainde hardloper, er worden andere spiergroepen aan het werk gezet. Je bent constant aan het corrigeren, loopt vaak scheef en moet balanceren door de oneffen ondergrond. Dit geeft een andere spierbelasting dan hardlopen over asfalt. 

1. Bouw rustig op

Het advies is, net als bij hardlopen, om het rustig op te bouwen. Wissel eerst trailrunning af met hardlopen op asfalt. Loop in het begin op vlakke paden en in een zeer rustig tempo. Het is belangrijk dat je op een tempo loopt zodat je gewoon kan praten. Je mag ook stukken flink door wandelen. Bouw dit steeds meer uit en houd daarbij de richtlijn aan: maximaal 10% meer dan de week ervoor. 

2. Let op de heuvels

Als je heuveltjes gaat pakken, mag je die gerust lopend doen. Het gaat er niet om dat je zo snel mogelijk boven bent. Als je omhoog loopt, doe dit dan altijd met kleine pasjes. Als je naar beneden gaat, dan kan steil afdalen gevaarlijk zijn. Remmen is ook niet prettig, want dat kost veel kracht en energie. Het beste bij een afdaling is door te slingeren over je paadje. 

3. Het gaat niet om tijd

Laat je hardloophorloge maar thuis! Een trailrunning is een duurloop, het gaat niet om snelheid en tijd. Het gaat om een unieke ervaring in de natuur. Als je rent, dan moet je ervoor zorgen dat je kan blijven praten. Als dit niet lukt, is het verstandig het tempo aan te passen. En vergeet niet dat stukken wandelen heel normaal is bij een trailrun!

4. Pas op voor obstakels

Kijk vooruit! Het is belangrijk dat je goed zicht hebt op je pad, zodat je stenen, boomstronken of modder op tijd ziet en kan ontwijken. Dit zal aan het begin veel van je concentratie vragen. Hierdoor ben je volledig gefocust en vergeet je de waan van de dag. Heerlijk ontspannen en volledig in het hier en nu!

Wat heb je nodig voor trailrunnen?

Sowieso veel enthousiasme en doorzettingsvermogen! En daarnaast goede trail schoenen, die speciaal gemaakt zijn voor rennen op een natuurlijke ondergrond. Ze bieden meer ondersteuning, zijn waterafstotend en hebben een grof profiel zodat je goede grip hebt op oneffen ondergronden. 

Trailschoenen voor heren

Adidas Terrex Speed Pro HerenAdidas Terrex Speed Pro Heren - € 86.95
koop bij all4running
€ 86.95koop bij all4running
Altra Superior 5 HerenAltra Superior 5 Heren - € 129.95
koop bij all4running
€ 129.95koop bij all4running
ASICS Gel Trabuco Terra HerenASICS Gel Trabuco Terra Heren - € 71.95
koop bij all4running
€ 71.95koop bij all4running
Brooks Divide 2 HerenBrooks Divide 2 Heren - € 109.95
koop bij all4running
€ 109.95koop bij all4running
Dynafit Ultra 100 HerenDynafit Ultra 100 Heren - € 149.95
koop bij all4running
€ 149.95koop bij all4running
HOKA ONE ONE Mafate Speed 3 HerenHOKA ONE ONE Mafate Speed 3 Heren - € 136.95
koop bij all4running
€ 136.95koop bij all4running
Inov-8 Trailfly Ultra Max G 300 HerenInov-8 Trailfly Ultra Max G 300 Heren - € 148.95
koop bij all4running
€ 148.95koop bij all4running
Mizuno Wave Daichi 7 HerenMizuno Wave Daichi 7 Heren - € 112.95
koop bij all4running
€ 112.95koop bij all4running
New Balance Fresh Foam Hierro v6 HerenNew Balance Fresh Foam Hierro v6 Heren - € 139.95
koop bij all4running
€ 139.95koop bij all4running
Nike Pegasus Trail 3 HerenNike Pegasus Trail 3 Heren - € 96.95
koop bij all4running
€ 96.95koop bij all4running
Bekijk alle trailschoenen

Trailschoenen voor dames

Adidas Terrex Agravic Ultra DamesAdidas Terrex Agravic Ultra Dames - € 159.95
koop bij all4running
€ 159.95koop bij all4running
Altra Superior 5 DamesAltra Superior 5 Dames - € 129.95
koop bij all4running
€ 129.95koop bij all4running
ASICS Gel Trabuco 9 DamesASICS Gel Trabuco 9 Dames - € 97.95
koop bij all4running
€ 97.95koop bij all4running
Brooks Divide 2 DamesBrooks Divide 2 Dames - € 109.95
koop bij all4running
€ 109.95koop bij all4running
Dynafit Feline SL DamesDynafit Feline SL Dames - € 80.95
koop bij all4running
€ 80.95koop bij all4running
HOKA ONE ONE Torrent 2 DamesHOKA ONE ONE Torrent 2 Dames - € 129.95
koop bij all4running
€ 129.95koop bij all4running
Inov-8 Trailfly Ultra Max G 300 DamesInov-8 Trailfly Ultra Max G 300 Dames - € 131.95
koop bij all4running
€ 131.95koop bij all4running
Mizuno Wave Daichi 7 DamesMizuno Wave Daichi 7 Dames - € 112.95
koop bij all4running
€ 112.95koop bij all4running
New Balance Fresh Foam X More Trail v2 DamesNew Balance Fresh Foam X More Trail v2 Dames - € 159.95
koop bij all4running
€ 159.95koop bij all4running
Nike Air Zoom Terra Kiger 8 DamesNike Air Zoom Terra Kiger 8 Dames - € 112.95
koop bij all4running
€ 112.95koop bij all4running
Bekijk alle trailschoenen

Ben je op zoek naar nieuwe hardloopschoenen? Check dan ook onze shop waarin je het aanbod hardloopschoenen vindt van alle grote webwinkels zoals All4running, Bol.com, Decathlon en Runningdirect. Met merken zoals Asics, Adidas, Brooks, Hoka One One, Nike, Mizuno en meer.

Bekijk het volledige aanbod in de hardloopschoenen shop.

Hardlooprugzak

Als je langere trails gaat rennen, is het verstandig een hardlooprugzak met eten en drinken mee te nemen. Een trail van 20 kilometer kan zomaar 3,5 uur duren, dan heb je wel behoefte aan wat water en energie voor onderweg.  

HOKA ONE ONE Trail Bag HerenHOKA ONE ONE Trail Bag Heren - € 149.95
koop bij all4running
€ 149.95koop bij all4running
Marathonvest wit/geelMarathonvest wit/geel - € 24.99
koop bij decathlon
€ 24.99koop bij decathlon
Nathan VaporAir 2 7L HerenNathan VaporAir 2 7L Heren - € 154.95
koop bij all4running
€ 154.95koop bij all4running
Salomon Active Skin 4 SetSalomon Active Skin 4 Set - € 79.95
koop bij all4running
€ 79.95koop bij all4running
Trailrugzak 5 literTrailrugzak 5 liter - € 34.99
koop bij decathlon
€ 34.99koop bij decathlon
Bekijk alle hardlooprugzakken

Waar kan je trailrunnen?

Heel simpel… eigenlijk overal. Alle onverharde paadjes zijn geschikt om te trailrunnen. Je kan een gemarkeerd wandelpad kiezen, je sporthorloge gebruiken of zelf van te voren een route uitstippelen op bijvoorbeeld afstandmeten.nl. Er zijn ook runners die het heerlijk vinden om gewoon rond te struinen in een gebied. Uiteraard is het belangrijk dat je voorzichtig omgaat met de natuur. Jij bent te gast. 

Ben jij enthousiast geworden? Ga lekker beginnen en kijk voor leuke tips, routes, evenementen en informatie hier:

Wil je een flexibeler en sterker lichaam? Leer in 9 stappen basis van Yoga. Ideaal voor hardlopers!

In 9 online lessen ontdek je alle basisoefeningen van Yoga Voor meer ontspanning, meer flexibiliteit, een sterk lichaam, een gezonde geest en meer persoonlijke kracht! In deze stap voor stap cursus leer je alle basishoudingen en kan je lekker thuis op je eigen tempo aan de slag.

Total
13
Shares
Gerelateerde artikelen
drinken en hardlopen
Lees verder

Wat kun je het beste drinken voor, tijdens en na het hardlopen?

Drinken wordt vaak onderschat en vergeten. Goed drinken is minstens zo belangrijk als gezonde voeding. Voldoende drinken is zonder sporten al van belang, laat staan wat drinken betekent als je ook nog hardloopt. Maar wanneer en hoeveel moet je dan drinken?
hardlopen op een lege maag
Lees verder

Kan je hardlopen op een lege maag?

Kan je hardlopen op een lege maag? Het antwoord is simpel of toch niet? Er zijn vele onderzoeken geweest op het gebied van nuchter trainen en daar komt geen eenduidig antwoord of advies uit.
Hardlopen gaat beter in de avond
Lees verder

Hardlopen gaat beter in de avond

Hardlopen gaat beter in de namiddag of avond, zo blijkt uit onderzoek van de universiteit van Birmingham. Zij stellen dat de ochtend niet het beste tijdstip is voor sportieve lichaamsbeweging. Dus stel je ochtendrondje maar uit en draai je nog een keer lekker om, want later opstaan leidt tot betere sportprestaties in de avond.
Hardlopersknie
Lees verder

Hoe voorkom je een hardlopersknie?

Een hardlopersknie of lopersknie is een veel voorkomende blessure onder hardlopers. Meestal is de klacht gerelateerd aan een verkeerde wijze van bewegen of een eenzijdige belasting. Of wanneer de spieren in je heup of billen niet sterk genoeg zijn.