Hoeveel calorieën verbrand je met hardlopen?

Hoeveel calorieën verbrand je met hardlopen?

Dat we met een intensieve sport als hardlopen calorieën verbranden, is voor iedereen duidelijk. Hoeveel calorieën je precies verbrandt, is voor iedere loper verschillend. In dit artikel leggen we je uit hoe het werkt.

Gewicht verliezen met hardlopen

Het is belangrijk om te weten dat niet iedereen afvalt met hardlopen. Dit komt omdat je vet verbrandt, maar het vet wordt vervangen door spieren. Spieren zijn zwaarder in gewicht. Je merkt gelukkig wel dat er vet verdwijnt van je lichaam en je hiervoor spieren terug krijgt. Als afvallen met hardlopen je enige doel is, dan kan dit weleens demotiverend werken en kan je misschien beter kiezen voor een andere sport. Hardlopen doe je ook om andere redenen; je conditie, gezondheid, fit lichaam, ontspanning en plezier.

Hoeveel calorieën verbrand je met een hardlooptraining?

Je hebt in een hardloopschema verschillende soorten trainingen, die allemaal een ander effect hebben op het verbranden van calorieën: 

Lange duurloop

Tijdens een lange duurloop, denk hierbij aan minimaal 90 minuten, kan je veel calorieën verbranden. Het idee is dat je lang, maar langzaam loopt. Door deze combinatie gaat je stofwisselingssysteem over op maximale vetverbranding. Het nadeel van een lange duurloop is dat je deze niet elke dag kan doen. Je lichaam moet hier namelijk van herstellen. 

Tempoloop

Als je een korte training doet van ongeveer 30 minuten, dan kan je het beste op een hoog tempo trainen. Hiermee verbrand je zowel calorieën als vet. Deze training moet je niet te pittig maken, dan heb je weer veel hersteltijd nodig voor je een volgende training kan doen. 

Interval

Een interval training is een perfecte calorieverbrander. Start met een warming-up, vervolgens wissel je het looptempo af en versnel of vertraag je. Dit herhaal je tot je toe bent aan je cooling down. Ga hierbij uit van een trainingsschema, bepaal jouw snelheid en doel, dan heb je een goede opbouw en voorkom je overbelasting.  Het voordeel van deze training is dat je zelfs na afloop nog een tijdje calorieën blijft verbranden. 

Calorieverbruik met hardlopen berekenen

Er is een simpele rekenregel om je calorieverbruik te berekenen:  je verbrandt ongeveer 1 calorie per kilo lichaamsgewicht per kilometer. 

Voorbeeld; je weegt 60 kilo en loopt 10 kilometer. Dan verbruik je ongeveer 60 x 10 = 600 calorieën. 

Dit rekenmodel kan je gebruiken, maar is niet geheel nauwkeurig. Er is namelijk een verschil tussen mannen en vrouwen. Vrouwen wegen meestal minder en de stofwisseling is trager. Ook verbranden zij minder calorieën dan mannen bij dezelfde inspanning. Daarnaast kan het tempo en de soort training nog invloed hebben. Op verschillende websites vind je rekentools die je een soortgelijke berekening geven. Met behulp van een hardloophorloge kun je het calorieverbruik nauwkeurig berekenen.

Ga dus lekker hardlopen en verbrand die calorieën! Daarnaast is het ook van belang om te genieten van je loopje. Het is super gezond en zorgt ervoor dat je vrolijk bent. Calorieën verbranden door hard te lopen is belangrijk, maar let zeker ook op je inname en eet gezond.

Total
1
Shares
Gerelateerde artikelen
Waar is hardlopen goed voor?
Lees verder

Waar is hardlopen goed voor?

Waar is hardlopen goed voor? Het is tenslotte makkelijker om lekker op de bank te blijven liggen met een Netflix serie. Wij geven je 10 redenen waarom hardlopen goed voor je is. Dus trek je hardloopschoenen aan en kom van die bank af.
Hardloopsokken
Lees verder

Wat is de functie van hardloopsokken?

Een mooie hardloop outfit, goede hardloopschoenen en rennen maar! Je vergeet alleen nog een belangrijk item: de sokken. En nee, daar bedoelen we niet je gewone katoenen sokken mee. Ga voor echte hardloopsokken. We leggen uit wat het verschil is met normale sokken en waar je op moet letten bij het kopen van hardloopsokken.