afvallen door gezonde leefstijl

Afvallen door een gezonde leefstijl

Afvallen, gezond leven, bewegen en diëten, begrippen die niet meer weg te denken zijn uit de maatschappij. Er zijn zoveel opties om af te vallen, soorten diëten en verschillende meningen. Wat moet je nu kiezen? Kan je met hardlopen afvallen? In dit artikel gaan we hierop in, niet met een dieet, maar met het veranderen van je gedrag: Afvallen door een gezonde leefstijl.

Waarom niet afvallen met een dieet?

Natuurlijk kan een dieet je helpen met afvallen. Maar als je na je dieet weer terugvalt in je oude patroon, heeft het helemaal geen zin. Het gaat er niet om dat je zo snel mogelijk kilo’s verliest. Het gaat om het veranderen van je leefstijl op het gebied van voeding én bewegen. Als je wil afvallen en gezond leven moet je dat de rest van je leven vol kunnen én willen houden. Als je terugvalt in oude gewoontes, vliegen de kilo’s er zo weer aan. De volgende uitspraak slaat de spijker op zijn kop:

Rigoureus diëten levert vaak snel resultaat op, maar volhouden is een stuk moeilijker

Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de Vrije Universiteit Amsterdam en auteur van Het voedsellabyrint

Hardlopen en afvallen

Begin je met hardlopen om af te vallen? Goed idee! Het is een vorm van conditietraining waarbij je veel calorieën verbrandt. Maar: alleen hardlopen is niet genoeg om af te vallen. Als je wil afvallen, dan is gezond en minder eten het belangrijkste. Daarnaast zijn hardlopen en bewegen gezond en helpt het bij het afvallen. Het gaat om een verandering van leefstijl. Voedingscentrum: “Gezonder eten, minder eten en meer bewegen: daarmee val je af. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.”

Het advies is om elke dag minimaal 60 minuten matig tot intensief te bewegen. Dit hoeft niet aan één stuk te zijn, dat mag ook 3x 20 minuten zijn. Hoe intensiever je traint, hoe meer energie je verbruikt. Je hartslag en ademhaling moeten omhoog gaan bij een activiteit, dus wandel stevig door of fiets wat harder. Een aantal tips:

  • Neem geen lift meer, maar altijd de trap.
  • Ga met de fiets naar je werk. 
  • Loop na het avondeten een stuk in de buurt. 
  • Ga lopend of met de fiets naar de winkel.
  • Loop tijdens je werk regelmatig, het liefst na elk uur, bijvoorbeeld naar het toilet, een collega of keuken. Maak net even een extra ommetje. 
  • Wandel na of in de lunch met je collega’s’.
Eet als een atleet

Eet als een atleet

Eet als een atleet – hardloop editie bevat praktische tips, handige infographics en makkelijke recepten en is bedoeld voor iedere hardloper. Of je nu hardloopt om af te vallen, om gezond en fit te blijven, of om een toptijd neer te zetten op de marathon: dit boek biedt praktische handvatten en inspiratie voor elk hardloopdoel op elk niveau. » Meer informatie

Verander je leefstijl

Een leefstijl, zowel de veranderingen als resultaten, zijn voor de rest van je leven. Je kan hiervoor zelf keuzes maken die bij jou passen, dat werkt motiverend. Je hebt zelf de regie. In kleine haalbare stappen. Een leefstijl bestaat uit meerdere elementen waar je veel kan halen: eten en drinken, bewegen en sporten. Het werkt alleen maar positief: je blijft langer gezond én je leeft langer.

Om een verandering vol te houden, kan je het beste in kleine stapjes beginnen

Suzanne Vonk, gezondheidswetenschapper, diëtist en leefstijlcoach

Suzanne Vonk, gezondheidswetenschapper, diëtist en leefstijlcoach: “Om een verandering vol te houden, kan je het beste in kleine stapjes beginnen”. Ze ziet veel cliënten die alles perfect willen doen: niets meer snoepen, helemaal geen alcohol meer, elke dag sporten. Dat is niet vol te houden als je dat niet gewend bent.

7 tips voor een gedragsverandering naar een gezonde leefstijl

  1. Begin met het inventariseren van je huidige leefstijl. Zet de voor- en nadelen, aandachtspunten en veranderingen op een rij.  
  2. Kies bijvoorbeeld 2 dingen uit die je meteen in gaat voeren. Pak dit aan en wacht met nieuwe dingen toevoegen totdat je deze 2 aanpassingen in je nieuwe leefstijl je eigen hebt gemaakt. 
  3. Schakel hulp in. Het aanpassen van je leefstijl is ingewikkeld en daar kan je wel wat ondersteuning bij gebruiken. Dat kan in de vorm van een vriend(in), coach of maatje die ook naar een gezonde leefstijl wil. 
  4. Focus niet op je gewicht, dat zorgt vaak voor stress en werkt demotiverend. Gooi de weegschaal liever het huis uit. Zorg ervoor dat je kijkt naar je fitheid, conditie, voel je lichaam.
  5. Beloon jezelf en vier alle kleine successen. 
  6. Zondigen mag, echt geen probleem. Plan dit ook gewoon in tijdens je verandering van leefstijl. Doe het alleen met mate en in kleine porties. Neem lekker een stuk taart als je moeder jarig is. 
  7. Gezond eten moet je plannen. Zeker als je een drukke werkdag hebt gehad, helpt het als je alle gezonde en verse ingrediënten voor een heerlijke maaltijd al in huis hebt. Je wordt dan niet verleid om ongezonde dingen te gaan halen. Bereid voortaan het  boodschappen doen voor, neem hiervoor de tijd en maak altijd een lijstje.
Food2run

Food2run

In food2run vertaalt Renata Rehor de wetenschappelijke sportvoedingsadviezen naar de dagelijkse keuken. Lees en leer je hoe aangepaste voeding je meer comfort en energie geeft tijdens de trainingen en op wedstrijddagen, hoe je je herstel positief kunt beïnvloeden, hoe je blessures en ziektes kunt vermijden en hoe je als loper naar een atletischer lichaam evolueert. » Meer informatie

7 tips voor een gezond eetpatroon

  1. Maak een plan hoe jij gezonder wil gaan eten. Het gaat om een gedragsverandering. Het voornemen om nooit meer te snoepen is bijvoorbeeld veel te vaag en niet realistisch. Tips voor gezond eten vind je op het Diabetesfonds of het Voedingscentrum.
  2. Gedachteloos afvallen. Het idee is dat je de ‘onbewuste marge’ in je voordeel laat werken. Je bedenkt voor jezelf 3 kleine aanpassingen die je ongeveer 150 tot 200 calorieën besparen per dag. Dit zijn dingen die je vaak onbewust eet. Bijvoorbeeld een groot stuk chocola, een zak drop achter de computer, een traktatie van een collega of een hele zak chips. Hier stop je mee en dit ga je jezelf de komende vier weken eigen maken. Na ongeveer vier weken is dit een automatisme geworden. Die calorieën heb je makkelijk verdiend!
  3. Drink geen frisdrank of sappen, maar neem thee of koffie zonder suiker en water.
  4. Drink minder alcohol. Als je een sociale activiteit hebt, bepaal dan van te voren wat en hoeveel je gaat drinken of dat je wellicht de Bob bent en het bij een alcoholvrije avond houdt. 
  5. Zorg ervoor dat je altijd gezonde snacks in huis en je tas hebt. 
  6. Rustig eten, kleine porties en bewust proeven zorgen ervoor dat je een meer verzadigd gevoel hebt. 
  7. Schep één keer in de keuken een klein portie eten op, gebruik hiervoor een klein bord.

Terug naar de vraag. Kan je afvallen met hardlopen? Ja, dat kan en dat is een goed idee. Hardlopen werkt positief, maar … er is meer voor nodig dan alleen maar hardlopen. Verander je leefstijl!

gezond eten

Gezond eten en hardlopen

Ben jij net begonnen met hardlopen? Goed bezig, hou vol! Wil je daarnaast ook nog gezond eten, maar heb je geen idee hoe? Lees dan snel verder. Er zijn vele producten waarvan je wellicht niet beseft dat het helemaal niet zo gezond is dan je dacht.
12 super gezonde producten voor hardlopers

12 super gezonde producten voor hardlopers

De exotische superfoods zijn al weer op hun retour en hebben plaats gemaakt voor ‘gewone gezonde producten’. Daarom een boodschappenlijstje van 12 gezonde producten voor hardlopers die je gewoon bij de supermarkt of groenteboer kunt halen.
Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Download het superdikke GRATIS e-book van Run Now om verantwoord en met plezier van start te gaan. Inclusief een gratis hardloopschema: In 12 weken naar 30 minuten lopen. Tips over training, voeding, oefeningen, hardloopgadgets en meer ... Stiekem ook heel leuk voor de ervaren loper. » Meer informatie
Total
1
Shares
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen
Verantwoord afvallen afslank receptenbijbel
Lees verder

Verantwoord afvallen zonder waardeloze diëten

Vandaag wordt de dag dat je deze waardeloze diëten voorgoed achter je laat en al je overtollig (buik)vet gaat verslaan. Tips voor verantwoord afvallen zonder waardeloze diëten.
Hoeveel calorieën verbrand je met hardlopen?
Lees verder

Hoeveel calorieën verbrand je met hardlopen?

Dat we met een intensieve sport als hardlopen calorieën verbranden, is voor iedereen duidelijk. Hoeveel calorieën je precies verbrandt, is voor iedere loper verschillend.
Zo lang moet je hardlopen om een big mac te verbranden
Lees verder

Zo lang moet je hardlopen om een Big Mac te verbranden

Junk food bevat weinig gezonde voedingstoffen, maar juist veel verzadigd vet en zout. Deze voeding past dan ook niet in het voedingspatroon van een hardloper. Maar hoe lang moet je eigenlijk hardlopen om een Big Mac, pizza slice of blikje cola te verbranden?