Chocolade goed voor hardlopers

Alsjeblieft! 3 Redenen waarom je chocolade moet eten

Spoel die smerige bietensap maar door de gootsteen en stap over op chocolade. Wij hebben drie wetenschappelijke redenen waarom deze lekkernij goed is voor hardlopers. Chocolade wordt vaak gezien als ongezond met veel calorieën, maar voor hardlopers zitten er echter ook goede stoffen in. Let op: het gaat hier om pure chocolade met een hoog percentage cacao.

Deze 3 stoffen maken chocolade zo goed voor hardlopers

  • Flavanolen: In chocolade zitten flavanolen. Dit zijn bepaalde antioxidanten die een gunstig effect hebben op de elasticiteit van bloedvaten. Dit verkleint de kans op hart- en vaatziekten.
  • Magnesium: Chocolade bevat magnesium. Dit is een mineraal wat je lichaam nodig heeft voor je botten en spieren. Voor hardlopers kan het goed werken voor een beter herstel na het lopen. Je spieren worden er sterker van en je voelt je over het algemeen fitter.
  • IJzer: Het is rijk aan ijzer. Dit is een mineraal dat hemoglobine maakt en dat is nodig voor rode bloedcellen die zuurstof door ons lichaam vervoeren. Een ijzertekort is niet prettig voor een hardloper, je bent dan meer vermoeidheid en snel buiten adem.

De gezondheidseffecten van chocolade voor hardlopers

1. Goed voor hart- en bloedvaten

De goede werking van bietensap is bekend. Hardlopers drinken massaal dit rode goedje vanwege de goede werking op hart- en bloedvaten. Dit komt door de stikstofmonoxide die aangemaakt wordt bij het drinken ervan. Door de inname van cacao stijgt de productie van stikstofmonoxide echter ook, waardoor de bloedvaten soepeler en wijder worden.

2. Goed voor de hersenen

Donkere, pure chocolade is geweldig voor de hersenen. Volgens onderzoek van neuropsycholoog Diane Roberts Stoler verbetert het je geheugen en gaat het depressies tegen. De stof flavonol die in cacao zit is verantwoordelijk voor dit positieve effect. Pure cacao is zelfs nog beter, maar wellicht ook te bitter voor de meeste mensen. Kies daarom minimaal 85% cacao.

3. Goed voor je hart

Dit zelfde stofje heeft ook positieve effecten voor je hart. Een aantal wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat een kleine hoeveelheid pure chocolade per dag, de kans op een hartaanval vermindert.

Vele gezondheidsvoordelen dus, maar eet met mate uiteraard, want het bevat ook veel verzadigd vet en calorieën. Helaas kan je niet alleen op chocolade leven. Lees daarom ook ons artikel 12 super gezonde producten voor hardlopers.

Meer lezen over gezonde voeding voor hardlopers?

We selecteerden vijf leuke boeken over gezond eten, speciaal voor hardlopers en andere duursporters:

Afvallen met gezond en vooral lekker etenAfvallen met gezond en vooral lekker eten - € 27.50
koop bij bol
€ 27.50koop bij bol
Eet als een atleet - hardloopeditieEet als een atleet - hardloopeditie - € 18.99
koop bij bol
€ 18.99koop bij bol
Food2run - Gezonder eten, sneller lopenFood2run - Gezonder eten, sneller lopen - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 1Het hardloperskookboek - deel 1 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 2Het hardloperskookboek - deel 2 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Bekijk alle boeken over hardlopen en voeding

Loop lekker binnen met de FitBoostR loopband voor thuis

Wil jij ook thuis sporten en aan je conditie werken? Deze loopband is speciaal ontworpen voor wie fit wil blijven en calorieën wil verbranden. De loopband is bijzonder geschikt voor mensen die minder ruimte in huis hebben. Door het inklapbare ontwerp kun je deze makkelijk opbergen.Nu voor slechts € 399,-.Bestel direct en vertrouwd via Bol.com en je kunt er morgen al op hardlopen.

Total
1
Shares
Gerelateerde artikelen
Noten hardlopen
Lees verder

Noten, een gezonde snack voor hardlopers

Noten zijn een bron van vitaminen en mineralen. Ze bevatten onverzadigde vetzuren die een positief effect op je lichaam hebben. Zo beschermen ze je tegen bepaalde hart- en vaatziekten en verlagen het risico hierop.
zoete aardappel
Lees verder

De zoete aardappel: een knol vol met vitamines

De laatste jaren is de zoete aardappel, ook wel bataat genoemd, steeds populairder geworden en zelfs uitgegroeid tot superfood. De zoete aardappel is rijk aan antioxidanten, dat in je lichaam omgezet wordt in vitamine A.
Nationale Pindakaasdag
Lees verder

Pindakaas, wie is er niet groot mee geworden?

Op 24 januari is het Nationale Pindakaasdag. Pindakaas is wereldwijd favoriet en vooral kinderen zijn fan. Wie is er niet groot mee geworden? Het is dan ook niet zo gek dat er een pindakaas dag in het leven is geroepen. Ook voor jou als hardloper past pindakaas prima in een gezond voedingspatroon.
banaan
Lees verder

De kracht van de banaan

Wist je dat we in Nederland ruim 720 miljoen bananen per jaar eten? Een groot deel hiervan wordt gegeten door sporters. En dat is niet voor niets. Een banaan is makkelijk mee te nemen, snel te eten, goedkoop en super gezond. De suikers in de banaan geven jou als hardloper snelle energie.