Chocolade goed voor hardlopers

Alsjeblieft! 3 Redenen waarom je chocolade moet eten

Spoel die smerige bietensap maar door de gootsteen en stap over op chocolade. Wij hebben drie wetenschappelijke redenen waarom deze lekkernij goed is voor hardlopers. Chocolade wordt vaak gezien als ongezond met veel calorieën, maar voor hardlopers zitten er echter ook goede stoffen in. Let op: het gaat hier om pure chocolade met een hoog percentage cacao.

Deze 3 stoffen maken chocolade zo goed voor hardlopers

  • Flavanolen: In chocolade zitten flavanolen. Dit zijn bepaalde antioxidanten die een gunstig effect hebben op de elasticiteit van bloedvaten. Dit verkleint de kans op hart- en vaatziekten.
  • Magnesium: Chocolade bevat magnesium. Dit is een mineraal wat je lichaam nodig heeft voor je botten en spieren. Voor hardlopers kan het goed werken voor een beter herstel na het lopen. Je spieren worden er sterker van en je voelt je over het algemeen fitter.
  • IJzer: Het is rijk aan ijzer. Dit is een mineraal dat hemoglobine maakt en dat is nodig voor rode bloedcellen die zuurstof door ons lichaam vervoeren. Een ijzertekort is niet prettig voor een hardloper, je bent dan meer vermoeidheid en snel buiten adem.

De gezondheidseffecten van chocolade voor hardlopers

1. Goed voor hart- en bloedvaten

De goede werking van bietensap is bekend. Hardlopers drinken massaal dit rode goedje vanwege de goede werking op hart- en bloedvaten. Dit komt door de stikstofmonoxide die aangemaakt wordt bij het drinken ervan. Door de inname van cacao stijgt de productie van stikstofmonoxide echter ook, waardoor de bloedvaten soepeler en wijder worden.

2. Goed voor de hersenen

Donkere, pure chocolade is geweldig voor de hersenen. Volgens onderzoek van neuropsycholoog Diane Roberts Stoler verbetert het je geheugen en gaat het depressies tegen. De stof flavonol die in cacao zit is verantwoordelijk voor dit positieve effect. Pure cacao is zelfs nog beter, maar wellicht ook te bitter voor de meeste mensen. Kies daarom minimaal 85% cacao.

3. Goed voor je hart

Dit zelfde stofje heeft ook positieve effecten voor je hart. Een aantal wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat een kleine hoeveelheid pure chocolade per dag, de kans op een hartaanval vermindert.

Vele gezondheidsvoordelen dus, maar eet met mate uiteraard, want het bevat ook veel verzadigd vet en calorieën. Helaas kan je niet alleen op chocolade leven. Lees daarom ook ons artikel 12 super gezonde producten voor hardlopers.

Meer lezen over gezonde voeding voor hardlopers?

We selecteerden vijf leuke boeken over gezond eten, speciaal voor hardlopers en andere duursporters:

Afvallen met gezond en vooral lekker etenAfvallen met gezond en vooral lekker eten - € 27.50
koop bij bol
€ 27.50koop bij bol
Eet als een atleet - hardloopeditieEet als een atleet - hardloopeditie - € 18.99
koop bij bol
€ 18.99koop bij bol
Food2run - Gezonder eten, sneller lopenFood2run - Gezonder eten, sneller lopen - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 1Het hardloperskookboek - deel 1 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 2Het hardloperskookboek - deel 2 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Bekijk alle boeken over hardlopen en voeding

100+ cadeautips speciaal voor hardlopers

Zoek je een leuk cadeau om te geven aan een hardloper voor Kerst of Sinterklaas? Of voor op je verlanglijstje? Zoek dan niet verder! 100+ cadeautips voor hardlopers voor de feestdagen.

Total
21
Shares
Gerelateerde artikelen
Peulvruchten en hardlopen
Lees verder

Peulvruchten: Powerfood voor hardlopers!

De mens eet al duizenden jaren bonen. En dat is niet voor niets! Het is super gezond, maar daarnaast ook een duurzame keuze. Peulvruchten zijn erg lekker, voedzaam en bevatten veel goede voedingsstoffen. Hierdoor passen ze in een gezond voedingsschema voor elke hardloper.
10 gezonde smoothies voor hardlopers
Lees verder

10 super gezonde smoothies voor hardlopers

Een smoothie is het perfecte ontbijt om je dag mee te beginnen of om bij te tanken na een run. Tien makkelijke en gezonde smoothies recepten die goed zijn om je hardloopsessie een boost te geven of om je herstel te bevorderen. Lekker, supergezond en eenvoudig te maken.
Avocado's
Lees verder

Avocado’s, dé snack voor hardlopers

Avocado’s zijn een echte vitaminebom. Ze bevatten snelle koolhydraten, eiwitten en veel mineralen. De ideale snack voor hardlopers dus. Daarnaast verkleint het eten van avocado's de kans op hartziekten, een beroerte en het risico op darmkanker.
Noten hardlopen
Lees verder

Noten, een gezonde snack voor hardlopers

Noten zijn een bron van vitaminen en mineralen. Ze bevatten onverzadigde vetzuren die een positief effect op je lichaam hebben. Zo beschermen ze je tegen bepaalde hart- en vaatziekten en verlagen het risico hierop.