Peulvruchten en hardlopen

Peulvruchten: Powerfood voor hardlopers!

De mens eet al duizenden jaren bonen. En dat is niet voor niets! Het is super gezond, maar daarnaast ook een duurzame keuze. Peulvruchten zijn erg lekker, voedzaam en bevatten veel goede voedingsstoffen. Hierdoor passen ze in een gezond voedingsschema voor elke hardloper.

Wat zijn peulvruchten?

De meest bekende peulvruchten zijn: bruine, witte en zwarte bonen, sojabonen, kidneybonen, limabonen, spliterwten, kikkererwten, kapucijners en linzen. In peulvruchten zitten vele goede voedingsstoffen voor hardlopers. Het voedingscentrum heeft ze dan ook opgenomen in de schijf van vijf. Ze raden zelfs aan om één keer per week peulvruchten te eten in plaats van vlees.

De gezondheidsvoordelen van peulvruchten

  • Ze verlagen het LDL-cholesterol, dit helpt om jouw bloedvaten gezond te houden.
  • Rijk aan koolhydraten, een belangrijke energiebron voor het lichaam.
  • Eiwitten en aminozuren in peulvruchten zijn belangrijk voor een goede gezondheid. Verder helpt een eetpatroon met relatief veel eiwit om op gewicht te blijven. Dat komt doordat eiwit goed verzadigt en belangrijk is om het spierweefsel in stand te houden.
  • De vezels dragen bij aan een goede spijsvertering en een verzadigd gevoel na het eten. Ze verminderen de kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker.
  • Calcium is een mineraal dat je nodig hebt voor de opbouw en het onderhoud van de botten en het gebit. Daarnaast helpt het voor een goede werking van de zenuwen en spieren, de bloedstolling en het transport van andere mineralen in het lichaam.
  • Rijk aan ijzer. Een mineraal dat onder andere belangrijk is voor de vorming van hemoglobine, een onderdeel van rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof door ons lichaam. Daarnaast ondersteunt ijzer het immuunsysteem en draagt het bij aan onze energievoorziening. 

Peulvruchten in je voedingsschema als hardloper

Peulvruchten kan je eindeloos gebruiken in gerechten. Zo maak je als beleg voor op de boterham een heerlijke hummus van kikkererwten. Gebruik rode linzen voor in de curry of soep. Kidneybonen voeg je toe in Mexicaanse gerechten, zoals een wrap of taco’s. Limabonen zijn bijvoorbeeld heerlijk in een pasta. 

Ook als tussendoortje of gezonde snack kun je peulvruchten prima gebruiken. Zo kun je ze eten voor of na het hardlopen om extra energie binnen te krijgen. Eet je zelfgemaakte hummus van kikkererwten op een volkoren cracker of rijstwafel. Rooster kikkererwten met wat kruiden, kaneel of honing en eet ze als nootjes of neem een paar sojabonen. 

Meer lezen over gezonde voeding voor hardlopers

Peulvruchten zijn enorm veelzijdig, makkelijk te bereiden, goedkoop en ze passen dan ook in een gezond voedingsschema voor jou als hardloper. Wil je meer lezen over gezonde voeding voor hardlopers? Wij selecteerden de beste boeken voor je:

Afvallen met gezond en vooral lekker etenAfvallen met gezond en vooral lekker eten - € 27.50
koop bij bol
€ 27.50koop bij bol
Eet als een atleet - hardloopeditieEet als een atleet - hardloopeditie - € 18.99
koop bij bol
€ 18.99koop bij bol
Food2run - Gezonder eten, sneller lopenFood2run - Gezonder eten, sneller lopen - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 1Het hardloperskookboek - deel 1 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 2Het hardloperskookboek - deel 2 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Bekijk alle boeken over hardlopen en voeding

100+ cadeautips speciaal voor hardlopers

Zoek je een leuk cadeau om te geven aan een hardloper voor Kerst of Sinterklaas? Of voor op je verlanglijstje? Zoek dan niet verder! 100+ cadeautips voor hardlopers voor de feestdagen.

Total
1
Shares
Gerelateerde artikelen
Wereld Pastadag
Lees verder

Wereld Pastadag

Hou jij ook zo van pasta? Op 25 oktober was het Wereld Pastadag. Ontdek waarom het eten van pasta zo gezond is voor jou als hardloper.
Nationale Pindakaasdag
Lees verder

Pindakaas, wie is er niet groot mee geworden?

Op 24 januari is het Nationale Pindakaasdag. Pindakaas is wereldwijd favoriet en vooral kinderen zijn fan. Wie is er niet groot mee geworden? Het is dan ook niet zo gek dat er een pindakaas dag in het leven is geroepen. Ook voor jou als hardloper past pindakaas prima in een gezond voedingspatroon.
Avocado's
Lees verder

Avocado’s, dé snack voor hardlopers

Avocado’s zijn een echte vitaminebom. Ze bevatten snelle koolhydraten, eiwitten en veel mineralen. De ideale snack voor hardlopers dus. Daarnaast verkleint het eten van avocado's de kans op hartziekten, een beroerte en het risico op darmkanker.
Noten hardlopen
Lees verder

Noten, een gezonde snack voor hardlopers

Noten zijn een bron van vitaminen en mineralen. Ze bevatten onverzadigde vetzuren die een positief effect op je lichaam hebben. Zo beschermen ze je tegen bepaalde hart- en vaatziekten en verlagen het risico hierop.