Spoelen met koolhydraten maakt sneller op de 10 kilometer

Spoelen met koolhydraten maakt sneller

Marathonlopers consumeren tijdens een wedstrijd heel wat gelletjes met koolhydraten. Dat werkt omdat de in het lichaam opgeslagen koolhydratenvoorraad (glycogeen) niet voldoende is om een marathon voluit op te lopen. De beschikbare voorraad is echter wel voldoende voor een wedstrijd van 10 kilometer. Je zou dus denken dat je dan geen voordeel hebt van het onderweg innemen van koolhydraten.

Het verrassende is dat het gebruiken van een beetje koolhydraten wel helpt. Je hoeft de gels niet eens door te slikken! Je mond gedurende ongeveer 10 seconden met een koolhydraathoudend drankje spoelen, geeft je een meetbare oppepper. Je mag het best doorslikken, zolang je het maar eerst 10 seconden in de mond houdt voordat je dat doet.

In je mond zitten sensoren die koolhydraten herkennen. De koolhydraten hoeven niet zoet te smaken om herkend te worden. De aanwezigheid in de mond wordt direct doorgegeven naar de hersenen, die dit signaal interpreteren als: er is prima brandstof onderweg, ga door.

Het mondspoelprocedé werkt bij activiteiten tot ongeveer een uur, afhankelijk van de getraindheid van de loper. Ook speelt de voorraad koolhydraten die bij de loper in spieren en lever is opgeslagen een rol, evenals het looptempo. De belofte van brandstof door het spoelen, werkt slecht als de voorraad in je lichaam opgeslagen koolhydraten helemaal uitgeput is.

101 tips voor hardlopers

Deze tip is afkomstig uit het boek 101 tips voor hardlopers van Siebe Turksma en Joost Huijsing. Hier hebben ze hun ervaring van tienduizenden renkilometers en vele honderden wedstrijden samengevat in handzame en praktische loopadviezen. De meeste tips beslaan niet meer dan een pagina. Wie gisteren met atletiek begon kan ermee aan de slag, maar ook de ervaren atleet krijgt beslist nieuwe ideeën.

Met deze 101 tips ga je beslist beter lopen. Sneller, mooier en met minder kans op blessures. Je bent ook beter opgewassen tegen de marketing van de sportmerken, de overdreven claims over supplementen en de praatjes van schoenverkopers. Maar het belangrijkste is dat je aan de hand van dit boek lekkerder kunt gaan hardlopen! Hieronder vind je dit boek én andere interessante hardloopboeken van Siebe Turksma.

101 tips voor hardlopers101 tips voor hardlopers - € 9.95
koop bij bol
€ 9.95koop bij bol
HardloopblessuresHardloopblessures - € 17.50
koop bij bol
€ 17.50koop bij bol
Oefenstof voor de hardlooptrainingOefenstof voor de hardlooptraining - € 27.50
koop bij bol
€ 27.50koop bij bol
Strategieen voor een snellere 10 kilometerStrategieen voor een snellere 10 kilometer - € 15.00
koop bij bol
€ 15.00koop bij bol
Bekijk meer hardloopboeken

100+ cadeautips speciaal voor hardlopers

Zoek je een leuk cadeau om te geven aan een hardloper voor Kerst of Sinterklaas? Of voor op je verlanglijstje? Zoek dan niet verder! 100+ cadeautips voor hardlopers voor de feestdagen.

Total
5
Shares
Gerelateerde artikelen
hardlooproute
Lees verder

Hoe maak je een hardlooproute?

Loop je elke keer hetzelfde rondje en wil je wat afwisseling? Stippel dan eenvoudig je hardlooproute vooraf online uit. In dit artikel beschrijven we een aantal handige sites waarmee dat kan.
Hardlopen op vakantie
Lees verder

8 tips voor hardlopen op vakantie

Wat is er nou mooier dan hardlopend je vakantiebestemming verkennen? Hardlopen kan tenslotte overal, daarom acht tips om lekker te trainen als je op vakantie gaat. Pak die hardloopschoenen dus maar in!
tips hardloopwedstrijd
Lees verder

10 tips voor de perfecte hardloopwedstrijd

Je hebt er weken of misschien zelfs maanden naar toegeleefd. Nu is het zover! Je bent helemaal klaar om die eerste hardloopwedstrijd te gaan lopen. Met deze tien gouden tips kom jij niet voor verrassingen te staan en loop je de perfecte wedstrijd.