hardlopen met muziek

Hardlopen met muziek: Playlists, apps en handige oordopjes

Hardlopen met muziek of podcast is sterk toegenomen. Een groot deel van de hardlopers kan niet meer zonder muziek tijdens de training. Ook heeft de techniek niet stilgestaan, er zijn veel muziek apps, hardloop lijsten en sporthorloges ontwikkeld. We zetten de mogelijkheden op een rijtje.

Hoeveel bpm (beats) voor hardlopen?

Iedereen heeft zijn eigen muziekvoorkeuren. Tijdens het hardlopen met muziek is het belangrijk om naar de beats per minute (bpm) te kijken. Dit is het aantal tellen per minuut die als maat gebruikt wordt voor het tempo van muziek en hardlopen. Het is makkelijk uit te leggen aan de hand van een klok.

In 1 minuut zitten 60 seconden. Elke seconde is een beat. Je hebt dus 60 beats-per-minute. Als je 120 bpm hebt, dan is je tempo dus 2x zo hoog. Voor een interval is het lekker om een mix van rustige en snelle muziek aan te zetten. Bij een tempoloop kan je het beste kiezen voor up tempo muziek met korte en snelle nummers met een bpm van 160. Als je muziek luistert tijdens een langzame duurloop, ga dan voor rustige muziek met ongeveer 120 bpm. Aan het einde van dit artikel vind je playlists die speciaal zijn afgestemd op de beat en jouw tempo.

Hoe luister je muziek tijdens het hardlopen?

Je kan muziek luisteren op je telefoon. Deze heb je al, dus je hoeft geen extra apparaat aan te schaffen. Een ander voordeel is dat je de telefoon ook kan gebruiken als navigatie en om te bellen in noodgevallen. Als je wil hardlopen zonder telefoon, kan je muziek luisteren via een sporthorloge. Deze is multifunctioneel, want hij kan meteen allerlei hardloopfuncties meten. Een hardloophorloge zit prettig om je pols zonder dat je hier last van hebt. Je kan de resultaten makkelijk en snel bekijken tijdens het lopen. 

Het kopen van goede oortjes of een koptelefoon is belangrijk, hier moet je tijdens het lopen geen last van hebben. Kijk goed naar de juiste pasvorm, lichtgewicht, niet zwetend, geschikt voor hardlopen en of ze waterbestendig zijn. Als je vaak met druk verkeer loopt, kan het verstandig zijn te kijken naar oordopjes waarbij je ook het verkeer kan horen. De merken Aftershokz en Miiego zijn razend populair onder hardlopers. De hoofdtelefoons zijn speciaal ontwikkeld voor sporters.

Kijk welk model aansluit op jouw wensen. De AfterShokz Trekz Air sluit je oren bijvoorbeeld niet af. Zo blijf je omgevingsgeluiden horen. Dit maakt hem zeer veilig. De draadloze bluetooth Miiego AL3+ Freedom blijft door het lichte gewicht en de nekband goed zitten met hardlopen. Of kies voor de draadloze Miiego MiiBuds met ‘earhooks’ zodat ze altijd goed blijven zitten.

hardlopen met muziek met de aftershokz aeropex
De Aftershokz Aeropex geeft het best mogelijke geluid via botgeleiding. Hierdoor is het volume en de bas beter en zijn er minder extra trillingen.

De 5 beste hoofdtelefoons voor hardlopers

Aftershokz AeropexAftershokz Aeropex - € 169.95
koop bij all4running
€ 169.95koop bij all4running
Aftershokz OpenMove Bone conduction hoofdtelefoon - Alpine WhiteAftershokz Openmove - € 85.49
koop bij bol
€ 85.49koop bij bol
Miiego Al3+ Freedom Titanium - Man model - Draadloze on-ear Sport KoptelefoonMiiego AL3+ Freedom - € 88.95
koop bij bol
€ 88.95koop bij bol
Miiego Boom MiiniMiiego Boom - € 98.95
koop bij all4running
€ 98.95koop bij all4running
Bekijk alle koptelefoons voor hardlopen

De 5 beste hardloop oordopjes

Apple AirPods 3Apple Airpods - € 189.99
koop bij coolblue
€ 189.99koop bij coolblue
Miiego MiiBuds Action 2Miiego Miibuds Action 2 - € 118.95
koop bij all4running
€ 118.95koop bij all4running
Sony MDR-XB510AS – In-ear sport oordopjes – GroenSony In ear sport oordopjes - € 48.70
koop bij bol
€ 48.70koop bij bol
Draadloze sportoordopjes bluetooth powerbuds blackDecathlon draadloze sportoordopjes - € 68.99
koop bij decathlon
€ 68.99koop bij decathlon
Thone TW3 draadloze oordopjes - draadloze oortjes in ear met draadloos opladen oplaadcase - tot 36 uur afspeeltijd - ZwartThone TW3 draadloze oordopjes - € 119.00
koop bij bol
€ 119.00koop bij bol
Bekijk meer hardloopoordopjes

Voordelen van hardlopen met muziek

  • Je wordt afgeleid door de muziek, de kilometers vliegen voorbij.
  • Je synchroniseert je loopbeweging met de muziek. Hierdoor kan je met minder energie harder en verder lopen. 
  • Het heeft een positieve invloed op je hartslag. Vooral als je luistert naar rustige muziek of een podcast. 
  • Je gedachten verplaatsen van het hardlopen naar de muziek.
  • Lachen tijdens je training? Sommige hardlopers luisteren naar een goede cabaretvoorstelling.
  • Het is tijdbesparend. Combineer een rondje hardlopen met bijvoorbeeld een taalcursus. 
  • Muziek motiveert, een uptempo nummer helpt ons de pijn te verzachten en langer door te gaan. 
  • Muziek is emotie, het geeft je zelfvertrouwen en kracht. Het helpt je tot het uiterste te gaan. 
  • Je lichaam reageert op de beat van de muziek. Hierdoor kan je het tempo verhogen en verlagen. Dit werkt ideaal bij een interval training.  

Nadelen van hardlopen met muziek

  • Zonder goede hoofdtelefoon, zijn er ook nadelen van hardlopen met muziek. Je hoort geen natuurlijke omgevingsgeluiden zoals vogels of de wind
  • Gevaarlijk als je geen verkeer hoort. Het scheelt al als je maar één dopje in doet en de muziek niet te hard zet of kiest voor een hoofdtelefoon die omgevingsgeluid doorlaat.
  • Oordopjes die uit je oren vallen zijn erg irritant. Kies daarom voor een model dat gemaakt is voor hardlopen. Op deze pagina vind je een lijst met goede oordopjes.
  • Als je tussendoor je telefoon moet bedienen voor een ander nummer of het volume. 
  • Je kan je minder focussen op je looptechniek en de ademhaling.
  • Sommige hardlopers willen niet afhankelijk zijn van muziek om een bepaald doel te halen. Je wil ook op eigen kracht kunnen bouwen.
  • Door te luisteren naar muziek, verdwijnen pijntjes en vermoeidheid naar de achtergrond. Dit kan negatief werken voor je lijf en herstel, want je gaat zowel fysiek als mentaal je eigen grenzen over. Het is ook goed om zonder muziek en op eigen kracht te trainen, zodat je beter luistert naar je lichaam. 

Apps om muziek te luisteren met hardlopen

Spotify

  • Meest gebruikt en populair.
  • Toegang tot miljoenen nummers.
  • Je kan zelf muzieklijsten samenstellen of bestaande lijsten downloaden.
  • Muziek offline luisteren voor tijdens het hardlopen.
  • Spotify Running heeft speciale afspeellijsten op basis van je looptempo. 
  • Sociaal aspect: je kan mensen volgen en een koppeling met Facebook maken. 
  • Runbeat: deze app koppel je aan jouw Spotify voor de juiste BPM.

RockMyRun

  • Je kan gebruik maken van afspeellijsten van bekende DJ’s, muziekgenres of artiesten.
  • De app wijzigt het tempo van je muziek tijdens het lopen op basis van je stappen of hartslag. Daardoor kun je muziek afspelen met het juiste aantal beats per minuut (BPM). Ook kan je zelf het tempo bepalen.

PaceDJ

  • Je gebruikt je eigen muziek van je telefoon.
  • Het berekent de BPM en je kan deze zelf instellen.
  • Je kan een interval training met de juiste muziek programmeren.
  • Kies je BPM en de app kiest het gepaste nummer uit jouw muzieklijst.
  • Elk lied wordt geanalyseerd aan de hand van de beats per minute.
  • Je kan van te voren de BPM instellen naar eigen wens.

AudioFuel Running Music

  • Een muziek én hardloopapp ineen.
  • Alleen de betaalde versie van deze app is handig.
  • Er zit online coaching bij voor extra motivatie tijdens de training.
  • Verschillende lijsten voor bepaalde doelen, interval en tijd.
  • Afstand, snelheid en calorieën worden gemeten.

Wat is goede muziek om op hard te lopen?

Op Spotify vind je vele leuke lijstjes, speciaal voor hardlopers. We zetten de beste op een rijtje:

Hardloop playlists afgestemd op jouw snelheid (beats per minute)

Wil je een flexibeler en sterker lichaam? Leer in 9 stappen basis van Yoga. Ideaal voor hardlopers!

In 9 online lessen ontdek je alle basisoefeningen van Yoga Voor meer ontspanning, meer flexibiliteit, een sterk lichaam, een gezonde geest en meer persoonlijke kracht! In deze stap voor stap cursus leer je alle basishoudingen en kan je lekker thuis op je eigen tempo aan de slag.

Total
19
Shares
Gerelateerde artikelen
Hardlooptips
Lees verder

10 verrassende hardlooptips die je direct kunt toepassen

Hardlopen is een sport voor iedereen. Sommigen met een reden en doel, zoals bijvoorbeeld afvallen of conditie opbouwen. Anderen omdat ze een sport willen beoefenen die op elke tijd en plek kan. Hardlopers heb je in allerlei soorten en maten, maar deze 10 hardlooptips zijn er voor iedereen!
De beste drinksystemen voor hardlopers
Lees verder

De 13 beste drinksystemen voor hardlopers

Een drinksysteem is onmisbaar voor hardlopers. Met name bij intensieve of langdurige trainingen is het verstandig om goed gehydrateerd te blijven. Ben je op zoek naar een handige manier om water mee te nemen tijdens het hardlopen? Wij zochten de beste drinksystemen voor hardlopers voor je uit.
hardlopen op een loopband
Lees verder

Hardlopen op een loopband of buiten. Wat is beter?

Terwijl sommige hardlopers zich liever buiten in het zweet werken, kiezen anderen voor de loopband. Zeker als het buiten koud is, is het heel verleidelijk om thuis of in de sportschool op de loopband te trainen. Is dat aan te raden als je normaal buiten traint? En maakt het verschil? We zetten de voor- en nadelen voor je op een rijtje.