Verbeter je loopstijl en looptechniek

Verbeter je loopstijl en looptechniek in 5 stappen

Of je nu net begint, of al een tijdje meeloopt. Een efficiënte loophouding is voor iedereen aan te raden. Je loopt prettiger, bespaart energie en voorkomt blessures. Pak daarom deze week je loopstijl en looptechniek aan met deze vijf tips.

1. Loop rechtop 

Het belangrijkste voor een efficiënte loophouding is rechtop hardlopen. Toch is dit de meest gemaakte fout. Waarschijnlijk loop jij ook veel te gebogen. Vreemd is het niet. In het dagelijks leven rechten we onze rug nog te weinig. Werken achter de computer, autorijden of überhaupt te veel zitten, is funest voor een goede houding. Met een rechte rug verbruik je minder energie, maak je meer snelheid en verminder je de kans op blessures. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je longinhoud groter wordt, waardoor je meer zuurstof kan opnemen.

Jouw loopstijl en looptechniek verbeteren

Houd je romp recht of buig heel licht voorover. Ontspan je schouders en kijk naar de grond een tientallen meters voor je. Voor een sterk bovenlichaam is het ook belangrijk om oefeningen te doen voor je core stability. Hiermee wordt het vanzelf gemakkelijker om je rechte positie aan te houden en gaat je loopstijl en looptechniek met sprongen vooruit.

Core stability

Core stability: Effectieve oefeningen om je romp te versterken

Voor een optimaal hardloop resultaat is het belangrijk om ook andere spiergroepen te trainen. Een krachtige core heeft een positief effect op de sportprestaties. Voeg deze lichaamsgewicht oefeningen toe aan je trainingen en versterk je romp in no-time.

2. Ontspannen armen 

Als je je armen aanspant, kost dat weer extra energie. Met name wanneer je moe bent, zul je geneigd zijn om je armen harder te bewegen. Probeer ze losjes naast je lichaam te houden, ontspannen en rustig mee te laten bewegen in de looprichting. Juist dat rustig meezwaaien bespaart energie. Ontspan de spieren van je schouders, armen en handen tijdens het lopen. Laat je schouders hangen en maak van je handen een lichte vuist.

3. Goed afzetten en landen 

De voetafwikkeling is erg belangrijk. Probeer bij het af zetten niet te veel te veren. Je belast daardoor je achillespezen en verbruikt onnodig energie. Bij het landen zet je je voet recht onder je lichaam om de kracht zo goed mogelijk op te vangen. Over de voetlanding zelf lopen de meningen uiteen. De Atletiekunie adviseert om niet op de voorvoet te landen, met name om blessures te voorkomen: 

“Deze manier van voetlanding is extra belastend voor de kuit en de achillespees, waardoor er een verhoogde kans op blessures is. Je kunt dus het beste op de hak of middenvoet landen”

Blessurevrij lopen

Blessurevrij lopen

Hardlopen is gezond, tot de kilometers hun tol eisen… Veel van de blessures komen voort uit een slechte loopstijl. Vergeet dus die hiellanding want sportreflexoloog John Rooms biedt een plan van aanpak voor iedere hardloper. » Meer informatie

4. Neem niet te grote stappen 

Het nemen van te grote stappen is een extra belasting voor je heupen. Deze wil je het liefste niet mee laten bewegen tijdens het lopen. Met name wanneer je landt en je lichaam achter je standbeen komt te staan. De volgende stap kost dan onnodig veel extra energie. Een vermoeiende loopstijl en looptechniek die je moet vermijden om je lichaam niet over te belasten.

5. Corrigeer bij vermoeidheid 

Wanneer het einde van je loop of wedstrijd nadert en de vermoeidheid toeslaat zul je merken dat je looptechniek verslechtert. Probeer juist dan ‘mooi’ te lopen en loop bovenstaande tips één voor één langs om je houding weer te corrigeren. Juist in de laatste fase van de wedstrijd heb je elk beetje energie nodig om de finish te halen. Een goede looptechniek helpt je hierbij!

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Download het superdikke GRATIS e-book van Run Now om verantwoord en met plezier van start te gaan. Inclusief een gratis hardloopschema: In 12 weken naar 30 minuten lopen. Tips over training, voeding, oefeningen, hardloopgadgets en meer ... Stiekem ook heel leuk voor de ervaren loper. » Meer informatie
Total
10
Shares
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen
cadans hardlopen
Lees verder

Hardlopen op de juiste cadans

Hoe is het met jouw cadans? Is je cadans te hoog, te laag of juist goed? Wat betekent hardlopen op de juiste cadans eigenlijk? 
Hardlopen op hartslag
Lees verder

Hardlopen op hartslag

Veel hardlopers trainen op hartslag om meer uit een training te halen. Bijvoorbeeld om hun conditie te verbeteren. Maar hoe dat je dat precies? Lees waar je rekening mee moet houden.
Sneller worden met hardlopen
Lees verder

Sneller hardlopen? Zeven tips voor snellere tijden

Loop je regelmatig hard, maar gaat het tempo niet omhoog? Of wil je een snellere tijd lopen op jouw favoriete afstand? Met deze zeven effective tips ga je sneller hardlopen. Het is nu de tijd om jezelf uit te dagen!
Focus op de finish
Lees verder

Focus op de finish

Focus tijdens het hardlopen op een punt in de verte en je gaat beter lopen. Door te staren naar een object in de verte lijkt de afstand korter, loop je sneller en voelt de inspanning minder zwaar.