Sneller worden met hardlopen

7 effectieve tips om sneller te worden met hardlopen

Loop je regelmatig hard, maar gaat het tempo niet omhoog? Of wil je een snellere tijd lopen op jouw favoriete afstand? Met deze zeven effectieve tips ga je sneller hardlopen. De hoogste tijd om jezelf uit te dagen!

1. Sneller hardlopen met interval training

Door steeds op hetzelfde rustige tempo te trainen ga je niet sneller hardlopen. Wissel je duurloop daarom af met een interval of tempoloop. Door variatie word je sneller. Alleen op hoog tempo trainen werkt echter weer averechts. De lange (langzamere) duurlopen zijn de basis voor een goede hardloopconditie. Afwisseling is de sleutel om sneller te worden.

Wanneer je gedurende een langere periode eens in de twee weken een intervaltraining doet, zal je effecten merken tijdens het hardlopen en in je dagelijkse leven. Met een interval train je explosiever en wissel je van tempo, waardoor je conditie sneller verbeterd. Je longen en hart worden gestimuleerd om efficiënt om te gaan met de zuurstofaanvoer. Meer weten? In dit artikel over interval training vertellen we je er alles over.

2. Trek eens een sprintje

Eindig je duurloop eens met een paar korte sprintjes of doe onderweg een korte versnelling. Je kracht zal toenemen en daarmee ook je snelheid. Begin rustig en breid je trainingen langzaam uit met deze versnellingen. Langzaam uitbouwen zorgt ervoor dat je sterker wordt en het vermindert de kans op een blessure.

3. Versterk je core

Een krachtige core heeft een positief effect op je sportprestaties. Voor een optimaal hardloopresultaat is het belangrijk om ook andere spiergroepen te trainen. Naast de beenspieren, zijn de spieren rond je romp de belangrijkste spieren. Met krachttraining versterk je deze spieren. Door een sterkere romp (core stability) ga je beter, en daardoor sneller hardlopen. Kijk op ons overzicht met oefeningen voor vele leuke workouts speciaal voor hardlopers.

Halterset voor krachttraining 10 kgDecathlon Halterset: voor je dagelijkse krachtoefeningen - € 34.99
koop bij decathlon
€ 34.99koop bij decathlon
NINN Sports - Weerstandsbanden van hoge kwaliteit Paars - Set van 5 - Fitness elastiek -Weerstandsbanden: voor effectieve oefeningen op je eigen niveau - € 9.99
koop bij bol
€ 9.99koop bij bol
Bekijk meer fitness artikelen voor je thuisgym

4. Sneller hardlopen door rust

Alleen (zwaar) trainen is zeer belastend voor je lichaam. Minstens zo belangrijk is het om na een pittige training ook een rustdag te plannen. Voor hardlopers die de intensiteit willen uitbreiden is het belangrijk om ook voldoende slaap te pakken. Het geeft je lichaam tijd om te herstellen, zodat je de volgende keer nog sneller uit de startblokken kunt.

5. Pak eens een heuvel

Loop je normaal met een grote boog om een heuvel of brug heen? Niet doen! Door heuveltraining krijg je sterke beenspieren waardoor je juist op het vlakke stuk weer een stukje sneller gaat. Tegen een heuvel oplopen eist namelijk meer van je lichaam. Het stimuleert verschillende spieren en maakt je daardoor sterker en sneller. Door je beenspieren te versterken verklein je ook het risico op blessures. Je lichaam, ademhaling en hartslag moeten zich steeds aanpassen waardoor je uithoudingsvermogen toeneemt. We vertellen je er meer over in ons artikel over de heuveltraining.

6. Fartlektraining

Bij de fartlek wissel je snelle en langzame stukken af. Je laat de omgeving je training bepalen en wisselt bruggen, heuvels en ondergrond met elkaar af. Ook varieer je in tempo door tussendoor korte stukken te versnellen. De variatie maakt je weer sneller. En het is ook nog eens super leuk!

7. Sneller hardlopen? Let op je gewicht

Als je al een afgetraind lichaam hebt, dan kun je deze tip overslaan. Voor elke recreatieve loper met een beetje buikvet loont het de moeite om wat af te vallen. Als je een kilo verliest kun je zo een half minuut sneller worden op de tien kilometer. Wil je op een verantwoorde manier afvallen, lees dan onze tips in de rubriek afvallen met hardlopen.

Boeken over sneller hardlopen

Wil je meer weten over de interval en andere trainingen om sneller hard te lopen? Deze boeken zijn essentieel voor iedereen die serieus aan de slag wil met de hardlooptraining:

De tien, de halve en de heleDe tien, de halve en de hele - € 36.99
koop bij bol
€ 36.99koop bij bol
Oefenstof voor de hardlooptrainingOefenstof voor de hardlooptraining - € 27.50
koop bij bol
€ 27.50koop bij bol
Strategieen voor een snellere 10 kilometerStrategieen voor een snellere 10 kilometer - € 15.00
koop bij bol
€ 15.00koop bij bol
Bekijk alle hardloopboeken
ShockAbsorber Ultimate Run Bra

Specifiek ontworpen voor hardlopers, de award-winning Ultimate RUN beha vermindert bounce tot 78%* en zorgt voor ultiem frictie vrij-free comfort.

Total
0
Shares
Gerelateerde artikelen
Fartlek training
Lees verder

Breng variatie in je training met fartlek

Fartlek is een Zweeds woord voor snelheidsoefeningen of vaartspel. In tegenstelling tot tempo- en intervalwerk is fartlek ongestructureerd en wisselt het af tussen matige tot zware inspanningen met gemakkelijke inspanningen.
Hardlopen op hartslag
Lees verder

Hardlopen op hartslag

Veel hardlopers trainen op hartslag om meer uit een training te halen. Bijvoorbeeld om hun conditie te verbeteren. Maar hoe dat je dat precies? Lees waar je rekening mee moet houden.
Interval training - zo ga je sneller hardlopen
Lees verder

Intervaltraining: Zo ga je sneller hardlopen!

Intervaltraining is een zeer effectieve training om sneller te worden met hardlopen. Trainen op een wisselend tempo is veel effectiever dan alleen trainen op een constant tempo. Met deze tips ga je sneller hardlopen.
taperen
Lees verder

Wat is taperen?

Taperen of tapering is de periode voor een grote hardloopwedstrijd - zoals een hele of halve marathon - waarin je alsmaar minder loopt. Het is een essentieel onderdeel van elk trainingsschema en zorgt ervoor dat je uitgerust en in topvorm aan de start verschijnt.