slaap slapen hardlopen

Slaap beter. Loop beter!

Tijdens de slaap werkt je lichaam hard om schade, zoals spiervezels die belast zijn tijdens het lopen, te herstellen. Slaap is van essentieel belang om goed te herstellen van je training. Naast herstel is goede rust ook nodig om optimaal de volgende inspanning of wedstrijd aan te kunnen gaan. Een uitgerust én fit lichaam brengt je tenslotte verder dan een vermoeid lijf. Logisch? Toch is dit bij veel lopers het meest onderschatte deel van de training.

5 redenen waarom slaap zo belangrijk is voor je hardloopprestaties

  1. Onvoldoende slaap geeft te weinig energie voor de volgende dag. Dit heeft gevolgen voor het dagelijks functioneren. Je prestaties en concentratie nemen hierdoor af.
  2. Met te weinig slaap ben je niet in staat om de trainingen goed uit te voeren. Dit ga je merken bij een tempoloop of een intervaltraining. Je komt snelheid te kort. Groot gevaar is dat je te geforceerd de training gaat uitvoeren om toch aan jouw trainingsdoel te komen. Je traint harder dan je eigenlijk zou moeten, waardoor het risico op blessures toeneemt.
  3. Slaaptekort belemmert het herstel én opbouw van je spieren. Door te trainen ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren. Wanneer je slaapt is het lichaam aan het werk om deze te herstellen. Bij onvoldoende slaap kan je lichaam dus ook onvoldoende herstellen.
  4. Te weinig slaap (en dus herstel) betekent een zwakker immuunstelsel, met daardoor verhoogde kans op ontstekingen en blessures.
  5. Slecht herstel heeft ook invloed op de volgende training, waardoor de hele opbouw voor een wedstrijd in gevaar komt.

Wat kan je doen om goed te slapen?

  • Zorg voor een vast ritme door dagelijks op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan. Dit werkt positief als je dit ook in het weekend doet.
  • Zorg zeker vlak voor (enkele weken) een grote wedstrijd voor een vast ritme én extra rust in je hele week. Hier heb je op de wedstrijddag echt profijt van.
  • Stop ruim voor het slapen met het kijken naar beeldschermen. Hiermee bedoelen we je televisie, tablet of computer, maar dus ook je telefoon. Onderzoek heeft aangetoond dat het licht van invloed is op je slaap.
  • Zorg voor een rustige slaapomgeving. Dus probeer geluidsoverlast of te veel lichtinval te beperken.
  • Beperk alcohol en cafeïne. Beiden zijn van grote invloed op met name de kwaliteit van je slaap.
FlipBelt heupband: De beste running belt

Deze populaire running belt vervangt de hardloop armbanden en heuptassen. De FlipBelt is zo populair door zijn lichtgewicht en comfortabele pasvorm. Je voelt hem namelijk niet zitten tijdens het hardlopen en de spullen blijven goed op hun plek. In de 4 vakjes kan je alle spullen meenemen die je als hardloper nodig hebt. Verkrijgbaar in diverse modellen en kleuren.

Total
0
Shares
Gerelateerde artikelen
heuveltraining voor hardlopers
Lees verder

Pak eens een heuvel!

Wil je sterker en sneller worden? Zoek dan tijdens je duurloop een heuvel, duin of brug op. Door heuveltraining ontwikkel je sterkere beenspieren, waardoor je juist op het vlakke stuk weer een stukje sneller gaat.
De beste hardloop apps
Lees verder

De beste gratis hardloop apps van 2024

Een hardloop app is super handig om je gelopen route bij te houden of te helpen bij je training. Beginner, ervaren loper of een fanatieke wedstrijdloper? Er is voor ieder wat wils. De meeste hardloop apps bieden de basis functionaliteit gratis aan. Wij hebben zes populaire running apps voor je op een rij gezet.
hardlooproute
Lees verder

Hoe maak je een hardlooproute?

Loop je elke keer hetzelfde rondje en wil je wat afwisseling? Stippel dan eenvoudig je hardlooproute vooraf online uit. In dit artikel beschrijven we een aantal handige sites waarmee dat kan.
Hardlooptips
Lees verder

10 verrassende hardlooptips die je direct kunt toepassen

Hardlopen is een sport voor iedereen. Sommigen met een reden en doel, zoals bijvoorbeeld afvallen of conditie opbouwen. Anderen omdat ze een sport willen beoefenen die op elke tijd en plek kan. Hardlopers heb je in allerlei soorten en maten, maar deze 10 hardlooptips zijn er voor iedereen!