slaap slapen hardlopen

Slaap beter. Loop beter!

Tijdens de slaap werkt je lichaam hard om schade, zoals spiervezels die belast zijn tijdens het lopen, te herstellen. Slaap is van essentieel belang om goed te herstellen van je training. Naast herstel is goede rust ook nodig om optimaal de volgende inspanning of wedstrijd aan te kunnen gaan. Een uitgerust én fit lichaam brengt je tenslotte verder dan een vermoeid lijf. Logisch? Toch is dit bij veel lopers het meest onderschatte deel van de training.

5 redenen waarom slaap zo belangrijk is voor je hardloopprestaties

  1. Onvoldoende slaap geeft te weinig energie voor de volgende dag. Dit heeft gevolgen voor het dagelijks functioneren. Je prestaties en concentratie nemen hierdoor af.
  2. Met te weinig slaap ben je niet in staat om de trainingen goed uit te voeren. Dit ga je merken bij een tempoloop of een intervaltraining. Je komt snelheid te kort. Groot gevaar is dat je te geforceerd de training gaat uitvoeren om toch aan jouw trainingsdoel te komen. Je traint harder dan je eigenlijk zou moeten, waardoor het risico op blessures toeneemt.
  3. Slaaptekort belemmert het herstel én opbouw van je spieren. Door te trainen ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren. Wanneer je slaapt is het lichaam aan het werk om deze te herstellen. Bij onvoldoende slaap kan je lichaam dus ook onvoldoende herstellen.
  4. Te weinig slaap (en dus herstel) betekent een zwakker immuunstelsel, met daardoor verhoogde kans op ontstekingen en blessures.
  5. Slecht herstel heeft ook invloed op de volgende training, waardoor de hele opbouw voor een wedstrijd in gevaar komt.

Wat kan je doen om goed te slapen?

  • Zorg voor een vast ritme door dagelijks op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan. Dit werkt positief als je dit ook in het weekend doet.
  • Zorg zeker vlak voor (enkele weken) een grote wedstrijd voor een vast ritme én extra rust in je hele week. Hier heb je op de wedstrijddag echt profijt van.
  • Stop ruim voor het slapen met het kijken naar beeldschermen. Hiermee bedoelen we je televisie, tablet of computer, maar dus ook je telefoon. Onderzoek heeft aangetoond dat het licht van invloed is op je slaap.
  • Zorg voor een rustige slaapomgeving. Dus probeer geluidsoverlast of te veel lichtinval te beperken.
  • Beperk alcohol en cafeïne. Beiden zijn van grote invloed op met name de kwaliteit van je slaap.

100+ cadeautips speciaal voor hardlopers

Zoek je een leuk cadeau om te geven aan een hardloper voor Kerst of Sinterklaas? Of voor op je verlanglijstje? Zoek dan niet verder! 100+ cadeautips voor hardlopers voor de feestdagen.

Total
10
Shares
Gerelateerde artikelen
conditie opbouwen met hardlopen
Lees verder

Conditie opbouwen doe je zo

Ben jij vaak buiten adem wanneer je de trap op loopt of een sprintje trekt om de bus te halen? Misschien het moment om je conditie te verbeteren. Ga jij die uitdaging aan?
de meest gemaakte fouten met hardlopen die je ten allen tijde moet vermijden
Lees verder

De 10 meest gemaakte fouten met hardlopen

De meeste (beginnende) hardlopers gaan te fanatiek van start. Ze willen snel resultaat in een te korte tijd, met overtraining en blessures tot gevolg. Tien valkuilen om niet in te trappen, met tips om ervoor te zorgen dat je met plezier en blessurevrij blijft lopen.
De beste hardloop apps
Lees verder

De beste gratis hardloop apps van 2022

Een hardloop app is super handig om je gelopen route bij te houden of te helpen bij je training. Beginner, ervaren loper of een fanatieke wedstrijdloper? Er is voor ieder wat wils. De meeste hardloop apps bieden de basis functionaliteit gratis aan. Wij hebben zes populaire running apps voor je op een rij gezet.
drinken en hardlopen
Lees verder

Wat kun je het beste drinken voor, tijdens en na het hardlopen?

Drinken wordt vaak onderschat en vergeten. Goed drinken is minstens zo belangrijk als gezonde voeding. Voldoende drinken is zonder sporten al van belang, laat staan wat drinken betekent als je ook nog hardloopt. Maar wanneer en hoeveel moet je dan drinken?