slaap slapen hardlopen

Slaap beter. Loop beter!

Tijdens de slaap werkt je lichaam hard om schade, zoals spiervezels die belast zijn tijdens het lopen, te herstellen. Slaap is van essentieel belang om goed te herstellen van je training. Naast herstel is goede rust ook nodig om optimaal de volgende inspanning of wedstrijd aan te kunnen gaan. Een uitgerust én fit lichaam brengt je tenslotte verder dan een vermoeid lijf. Logisch? Toch is dit bij veel lopers het meest onderschatte deel van de training.

5 redenen waarom slaap zo belangrijk is voor je hardloopprestaties

  1. Onvoldoende slaap geeft te weinig energie voor de volgende dag. Dit heeft gevolgen voor het dagelijks functioneren. Je prestaties en concentratie nemen hierdoor af.
  2. Met te weinig slaap ben je niet in staat om de trainingen goed uit te voeren. Dit ga je merken bij een tempoloop of een intervaltraining. Je komt snelheid te kort. Groot gevaar is dat je te geforceerd de training gaat uitvoeren om toch aan jouw trainingsdoel te komen. Je traint harder dan je eigenlijk zou moeten, waardoor het risico op blessures toeneemt.
  3. Slaaptekort belemmert het herstel én opbouw van je spieren. Door te trainen ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren. Wanneer je slaapt is het lichaam aan het werk om deze te herstellen. Bij onvoldoende slaap kan je lichaam dus ook onvoldoende herstellen.
  4. Te weinig slaap (en dus herstel) betekent een zwakker immuunstelsel, met daardoor verhoogde kans op ontstekingen en blessures.
  5. Slecht herstel heeft ook invloed op de volgende training, waardoor de hele opbouw voor een wedstrijd in gevaar komt.

Wat kan je doen om goed te slapen?

  • Zorg voor een vast ritme door dagelijks op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan. Dit werkt positief als je dit ook in het weekend doet.
  • Zorg zeker vlak voor (enkele weken) een grote wedstrijd voor een vast ritme én extra rust in je hele week. Hier heb je op de wedstrijddag echt profijt van.
  • Stop ruim voor het slapen met het kijken naar beeldschermen. Hiermee bedoelen we je televisie, tablet of computer, maar dus ook je telefoon. Onderzoek heeft aangetoond dat het licht van invloed is op je slaap.
  • Zorg voor een rustige slaapomgeving. Dus probeer geluidsoverlast of te veel lichtinval te beperken.
  • Beperk alcohol en cafeïne. Beiden zijn van grote invloed op met name de kwaliteit van je slaap.
Dream Hardloopdagboek

Bereik je hardloopdoelen met Dreams Hardloop dagboek

Het lopen van je beste 10 km, je eerste marathon, of gewoon lekker fit worden? Werk doelgericht aan het bereiken van jouw ultieme hardloopprestatie. Olympisch atlete Susan Krumins helpt jou met voeding, wedstrijdvoorbereiding en meer …

Total
11
Shares
Gerelateerde artikelen
conditie opbouwen met hardlopen
Lees verder

Conditie opbouwen doe je zo

Ben jij vaak buiten adem wanneer je de trap op loopt of een sprintje trekt om de bus te halen? Misschien het moment om je conditie te verbeteren. Ga jij die uitdaging aan?
Hardlopen gaat beter in de avond
Lees verder

Hardlopen gaat beter in de avond

Hardlopen gaat beter in de namiddag of avond, zo blijkt uit onderzoek van de universiteit van Birmingham. Zij stellen dat de ochtend niet het beste tijdstip is voor sportieve lichaamsbeweging. Dus stel je ochtendrondje maar uit en draai je nog een keer lekker om, want later opstaan leidt tot betere sportprestaties in de avond.
hardlopen tijdens de zwangerschap
Lees verder

Mag je hardlopen als je zwanger bent?

Veel vrouwen vinden het spannend om hard te lopen als ze zwanger zijn. Logisch, want er groeit een kindje in je buik en hardlopen is een intensieve sport. Het mag, het kan en heeft zelfs veel voordelen.
Hardlopen op vakantie
Lees verder

8 tips voor hardlopen op vakantie

Wat is er nou mooier dan hardlopend je vakantiebestemming verkennen? Hardlopen kan tenslotte overal, daarom acht tips om lekker te trainen als je op vakantie gaat. Pak die hardloopschoenen dus maar in!