Training overslaan

Is het erg om een training over te slaan?

Af en toe een training overslaan? We doen het allemaal. Het gevaar is echter dat je al snel meerdere trainingen overslaat en voor je het weet is al dat harde werk helemaal voor niets geweest. Wat voor effect heeft het overslaan van een hardlooptraining op je lichaam?

Een belangrijk verschil is of je een training moet overslaan door ziekte of een blessure. Je hebt dan geen andere keuze. Sterker nog, met doorlopen richt je waarschijnlijk meer schade aan. Je kan tot vijf weken lang niet sportend door het leven gaan zonder dat je veel kracht verliest. Ziek zijn vraagt echter erg veel van je lichaam waardoor het krachtverlies al sneller optreedt. Je conditie gaat wel een stuk harder achteruit. Onderzoek wees uit dat er al na vier weken pauze een daling van zo’n 20% in je V02max is. Enig voordeel is dat de conditie zich wel weer makkelijker laat opbouwen dan spieren.

De conditie is slechter na een rustperiode. En niet zo’n beetje ook. Zo zou het effect en de vooruitgang in je V02max na twee maanden sporten al na één maand rust helemaal verdwenen zijn.

Training overslaan? Niet zo goed voor je conditie

Je nieuwe krachten zijn blijkbaar niet zo fragiel als je zou denken. Zo toonde een onderzoek in Het Laatste Nieuws aan dat iemand die vier maanden hard trainde en vervolgens zes maanden pauze nam, aan het einde van dat half jaar nog steeds tot 50% van de gekweekte spiermassa had. Ook hier is het met de conditie slechter gesteld na een rustperiode. En niet zo’n beetje ook. Zo zou het effect en de vooruitgang in je V02max na twee maanden sporten al na één maand rust helemaal verdwenen zijn. Een kanttekening hierbij wel, is dat fanatieke sporters sneller hun conditie en krachten terug hebben dan beginnelingen.

Eén keer niet gaan sporten is dus echt niet erg. Langdurig niet trainen zorgt er echter voor dat je conditie drastisch afneemt, en je snel weer terug bij af bent. Blijven lopen is dus het advies!

Dream Hardloopdagboek

Bereik je hardloopdoelen met Dreams Hardloop dagboek

Het lopen van je beste 10 km, je eerste marathon, of gewoon lekker fit worden? Werk doelgericht aan het bereiken van jouw ultieme hardloopprestatie. Olympisch atlete Susan Krumins helpt jou met voeding, wedstrijdvoorbereiding en meer …

Total
11
Shares
Gerelateerde artikelen
trailrunning
Lees verder

Trailrunning, jouw nieuwe uitdaging?

Steeds meer hardlopers zoeken naar een nieuwe uitdaging. Niet meer hardlopen op asfalt met verkeer om je heen, geen zin meer in wedstrijden, maar je grenzen verleggen in de natuur. Trailrunning is een snel groeiende sport en razend populair! Wil jij weten waarom?
Hoe neem je spullen mee met hardlopen
Lees verder

Hoe neem je spullen mee met hardlopen?

Ben je op zoek naar een makkelijke manier om je telefoon, drinken, sleutels en andere accessoires mee te nemen tijdens het hardlopen? Wij zetten de opties voor je op een rijtje.
Hardlooptips
Lees verder

10 verrassende hardlooptips die je direct kunt toepassen

Hardlopen is een sport voor iedereen. Sommigen met een reden en doel, zoals bijvoorbeeld afvallen of conditie opbouwen. Anderen omdat ze een sport willen beoefenen die op elke tijd en plek kan. Hardlopers heb je in allerlei soorten en maten, maar deze 10 hardlooptips zijn er voor iedereen!