Hoe gezond is hardlopen?

Inactieve mensen zijn al na één jaar hardlopen minder zwaar. Dat concludeert een onderzoeksteam van het VUmc. Dat ging op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe gezond is hardlopen? Wat blijkt? De gezondheidsvoordelen zijn enorm. Na één jaar hardlopen zijn mensen minder zwaar en hebben ze minder lichaamsvet. Daarnaast bleken de hardlopers een lagere rusthartslag én een betere zuurstofopname te hebben.

De onderzoekers van het VUmc verzamelde de gegevens van ruim tweeduizend niet-bewegende, gezonde volwassenen. Deze data was afkomstig uit 49 verschillende studies van de afgelopen 35 jaar. Ze vergeleken vervolgens de gezondheid van renners na minstens 8 weken trainen met die van niet-renners. De verschillen en de effecten van hardlopen op het lichaam waren enorm. Na een jaar hardlopen was er een significante gewichtsafname van 3,3 kg en het lichaamsvet was zelfs 2,7% afgenomen.

Beginnende hardlopers hebben in het eerste jaar 30% kans op blessures. Dit weegt echter niet op tegen de grotere voordelen van rennen. Zoals de verlaging van het risico op immobiliteit en overlijden.

Luiz Carlos Hespanhol Junior

Hoe gezond is hardlopen? De belangrijkste uitkomsten:

  • Na een jaar hardlopen was er een significante gewichtsafname van 3,3 kg.
  • Het lichaamsvet was zelfs 2,7% afgenomen.
  • De hartslag in rust nam af met 6,7 slagen/min.
  • Desondanks was er een significante toename van de maximale zuurstofopname (VO2max).
  • Tenslotte was de concentratie triglyceriden afgenomen met 0,19 mmol/l.

Beginnende hardlopers hebben in het eerste jaar wel significant meer kans (30%) op blessures. Dit weegt volgens de onderzoekers echter niet op tegen de vele grotere voordelen van hardlopen. Zoals de verlaging van het risico op immobiliteit en overlijden. Veel blessures zijn ook te voorkomen. En met een juiste opbouw ook minder slecht voor je gewrichten. Uit de studies bleek verder dat met name mannen meer baat hadden bij het hardlopen dan vrouwen. Bron: Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.

Meer lezen over gezondheid en hardlopen?

Wat kun je het beste eten na het hardlopen? Op zoek naar gezonde recepten voor hardlopers? Barbara Kerkhof en Miriam van Reijen bieden in hun hardloperskookboeken nieuwe wetenschappelijke inzichten in welk eetpatroon je prestaties nu echt bevordert. Deze en drie andere leuke boeken over gezond eten, speciaal voor hardlopers en andere duursporters.

Afvallen met gezond en vooral lekker etenAfvallen met gezond en vooral lekker eten - € 27.50
koop bij bol
€ 27.50koop bij bol
Eet als een atleet - hardloopeditieEet als een atleet - hardloopeditie - € 18.99
koop bij bol
€ 18.99koop bij bol
Food2run - Gezonder eten, sneller lopenFood2run - Gezonder eten, sneller lopen - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 1Het hardloperskookboek - deel 1 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 2Het hardloperskookboek - deel 2 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Bekijk alle boeken over hardlopen en voeding
Decathlon marathon vest

Dit populaire marathonvest is ontworpen om je bevoorrading tijdens trainingen en wedstrijden eenvoudig mee te nemen. In de vele zakken (totaalvolume: 3 liter) kun je je bevoorrading tijdens trainingen en wedstrijden meenemen. Nu voor: €29,99

Total
0
Shares
Gerelateerde artikelen
Hoeveel calorieën verbrand je met hardlopen?
Lees verder

Hoeveel calorieën verbrand je met hardlopen?

Hoeveel calorieën verbrand je met hardlopen? Dat is voor iedere hardloper verschillend. Er spelen factoren mee als soort training, intensiteit en duur van de training, geslacht, gewicht en leeftijd.
hardlopen tijdens de zwangerschap
Lees verder

Mag je hardlopen als je zwanger bent?

Veel vrouwen vinden het spannend om hard te lopen als ze zwanger zijn. Logisch, want er groeit een kindje in je buik en hardlopen is een intensieve sport. Het mag, het kan en heeft zelfs veel voordelen.
rustdag
Lees verder

Rustdag, de belangrijkste dag in je hardloopschema

Een rustdag is geen teken van zwakte, maar de belangrijkste dag of dagen van je week. Hoe je deze dag invult, daar heb je zelf invloed op en zal per hardloper verschillen. Bewegen mag, maar wel met mate en niet intensief.
Waarom zouden ouderen vaker moeten hardlopen
Lees verder

Waarom zouden ouderen vaker moeten hardlopen?

Bewegen is goed voor je motoriek en je geheugen. In dit zeer interessante college van de Universiteit van Nederland geeft professor Erik Scherder antwoord op de vraag: Waarom zouden ouderen vaker moeten hardlopen?