Elke dag hardlopen - run streak

Elke dag hardlopen: Hoe gezond is een run streak?

Veel hardlopers blijven zoeken naar nieuwe uitdagingen. Ooit ben je allemaal de beginnende hardloper geweest. Als je eenmaal 5 of 10 km loopt, kan het zijn dat je meer wil. Doelen stellen, grenzen verleggen, jezelf uitdagen en motiveren. Dit vind je bijvoorbeeld in afwisselende trainingen als een fartlek of interval, de intensiteit en hoeveelheid trainingen per week, hardlopen combineren met afvallen, trailrunning, trainen voor een halve of hele marathon. Of een run streak! Elke dag hardlopen, heb jij daar weleens aan gedacht?

Wat is een run streak?

Een run streak is een pittige uitdaging waarbij je een bepaalde periode elke dag minimaal één mijl, 1600 meter, hardloopt. Je kan hierbij zelf het tempo en de periode bepalen. Deze challenges, ook wel bekend als 30 dagen hardloop challenge, zijn vooral via social media erg populair geworden. Dit bestaat niet alleen voor hardlopen, maar ook voor bijvoorbeeld planken, squats, touwtje springen en nog vele andere soorten uitdagingen.

Waarom kies je voor een running streak?

De reden dat hardlopers kiezen voor een running streak loopt uiteen. Sommige hardlopers zoeken naar een nieuwe uitdaging. Op zoek naar de zogeheten runners high. Puur voor de motivatie, je grenzen opzoeken en verleggen. Een doel stellen en ergens keihard voor trainen!

Een andere groep hardlopers loopt elke dag hard, gewoon omdat ze er heel blij van worden. Je krijgt er een goed gevoel van, het werkt therapeutisch. Hardlopen geeft velen de mogelijkheid te ontstressen, het werkt als medicijn tegen stress. Sommige lopers hebben dit dagelijks nodig als uitlaatklep voor de dagelijkse beslommeringen. Het bevordert bij vele lopers positieve gedachtes en vaak komen daar de leukste en beste ideeën uit voort.

En een laatste groep vindt elke dag hardlopen fysiek prettig. Het lichaam went eraan, wordt er sterk van en het verbetert je immuunsysteem. Ze voelen zich er fit en gezond door.

Dit zijn de belangrijkste redenen waarom lopers kiezen voor een running streak. Je doet dit in principe niet om een betere hardloper te worden of om af te vallen. Als dat je doel is, kan je beter kiezen voor afwisseling in je trainingen in de vorm van een interval, fartlek, tempoloop en krachttraining.

Wat zijn de effecten van een running streak of challenge?

Is het wel gezond om elke dag hard te lopen? Kan je dit mentaal en fysiek wel aan? Vraag je niet teveel van je lichaam? Dit zijn veel voorkomende vragen. Terechte vragen waar de meningen en ervaringen verdeeld over zijn.

Bewegen is gezond, maar teveel bewegen kan ook een keerzijde hebben. Tegenstanders geven aan dat je ook rustdagen nodig hebt voor herstel, zowel mentaal als fysiek. Voorstanders zijn van mening dat het per persoon verschillend is en dat er zeker mensen zijn die, fysiek en mentaal, baat hebben bij elke dag hardlopen.

Luisteren naar je lichaam is het beste advies! Een running streak zal voor de ene hardloper prima kunnen en voor een ander juist negatief werken. Het valt en staat ook met andere factoren als blessuregevoeligheid, een gezond eetpatroon en voldoende rust en slaap.

Positieve effecten

Voor sommige hardlopers is elke dag hardlopen een cadeautje. Je kan zowel mentaal als fysiek voordelen ervaren van een running streak. Bewegen zorgt voor een goed immuunsysteem en houdt je fit. Hardlopen werkt als medicijn tegen stress. Door dagelijks een rondje te rennen, word je rustig en je stapt letterlijk uit de hectiek van de dag. Sommige mensen hebben dit nodig. Daarnaast is een running streak goed voor een ijzersterke discipline. Je komt namelijk nooit in de gelegenheid te onderhandelen met jezelf of je vandaag gaat hardlopen of morgen. Ook niet als het regent of je geen zin hebt, je moet namelijk allebei! En sterker nog, de dag ervoor en erna ook. Hier ontwikkel je discipline van, wat je sterk maakt tijdens het hardlopen, maar ook in je dagelijkse leven.

Negatieve effecten

Een negatief effect kan zijn dat een running streak teveel van je lichaam vraagt. In het Vlaamse Het Laatste Nieuws spreken gezondheidsexperts zich uit tegen een running streak. Rust is net zo belangrijk als sporten. Je lichaam krijgt heel wat te verduren en heeft rust nodig om ook weer te kunnen herstellen. Zonder rust zal je snel last krijgen van (langdurige) blessures:

“Het is dan ook verstandig om je loopsessie af te wisselen met andere sporten die focussen op kracht- en conditietraining. De afwisseling zorgt ervoor dat je jouw lichaam sterk maakt én de spieren die je vooral bij het hardlopen gebruikt tijd geeft om te recupereren.”

Allerlei meningen en ervaringen, voors en tegens… Eén ding is zeker: Als je een running streak doet, is het belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren. Signalen zijn er om serieus te nemen.

Voor wie is elke dag hardlopen of run streak niet geschikt?

Een hardloop streak is ten eerste niet geschikt voor een beginnende hardloper. De basis voor elke beginner is dat je spieren en gewrichten moeten wennen aan de intensieve belasting. Je moet het hardlopen rustig opbouwen met regelmatig een rustdag tussendoor. Een running streak is dus zeker niet aan te raden voor een beginner. Pas als je lichaam gewend is aan het hardlopen, je makkelijk en zonder pijntjes 3x per week 30 minuten aaneengesloten kan hardlopen, ben je geen beginner meer. Als je opbouwt vanaf niks, duurt dit ongeveer 6 maanden.

Op de tweede plaats is een hardloop streak niet gezond voor lopers die regelmatig een blessure hebben. Wees blij en tevreden met wat je kan aan hardlopen en neem geen risico’s. Je hebt de rustdagen hard nodig om te herstellen en je lichaam weer klaar te maken voor een volgende training.
Tot slot heeft een running streak geen zin als je niet gemotiveerd bent. Je doet dit puur voor jezelf, het is echt pittig! Je gaat mentale en fysieke grenzen over en je doorzettingsvermogen wordt flink getest.

Elke dag hardlopen met deze 7 tips

Als je kiest om deze uitdaging aan te gaan, bereid je dan goed voor. Zorg dat je goed uitgerust bent en gezond eet. Welke periode spreek je af om deze uitdaging aan te gaan? Hoe combineer je het met je dagelijkse leven? Wat heb je nodig als je geen zin hebt? Er komen echt moeilijke momenten waarin je pijn voelt in je lichaam, je druk of vermoeid bent. Of je gewoonweg geen zin hebt! Blijf gemotiveerd en loop door met deze tips:

  1. Deel voordat je begint je running streak met je huisgenoten. Zo kunnen ze je ondersteunen als je even geen zin hebt en er rekening mee houden dat je elke dag tijd kwijt bent aan jouw hardloop uitdaging.
  2. Plan je run elke dag in rondom al je andere activiteiten, zodat het haalbaar is wat je van jezelf vraagt. Sommige hardlopers gaan graag meteen in de ochtend, anderen lopen juist graag in de avond.
  3. Maak een afstreepkalender voor de dagen van jouw running streak en hang die op een zichtbare plek in huis.
  4. Combineer het hardlopen met dagelijkse activiteiten, als bijvoorbeeld boodschappen doen, de kinderen van school ophalen of een sociale activiteit met een vriend(in).
  5. Eet en slaap goed.
  6. Ga de uitdaging aan samen met iemand anders. Je kan af en toe een keer samen hardlopen en sowieso elkaar ondersteunen als je dit nodig hebt.
  7. Leg je hardloopoutfit klaar voor elke dag.

Luister naar je lichaam

Als je ervoor kiest een running streak te doen, zorg dan dat je voorbereid bent. Het is belangrijk dat je al een gevorderde hardloper bent, zonder blessures en met een goede conditie. Daarnaast is het belangrijk om gezond te eten en drinken en voldoende rust te pakken. Let op signalen van je lichaam. Die kan zowel signalen afgeven op fysiek vlak, denk daarbij aan vermoeidheid, stijve spieren, blessures of (langdurige) verkoudheid. Daarnaast is het denkbaar dat je mentale signalen krijgt als slaapproblemen, prikkelbaar, emotioneel of niet tegen drukte kunnen. Accepteer als je lichaam aangeeft dat het niet goed gaat. Stop met je running streak. Het is het niet waard om er langdurige klachten aan over te houden!

Ken jij de ongekende records?

  • De Britse Ron Hill (overleden mei 2021) heeft een running streak volgehouden van 52 jaar en 39 dagen! Dit liep hij vanaf 1964 tot 2017. In januari 2017 moest hij helaas stoppen wegens gezondheidsklachten.
  • In Amerika is er een organisatie waarbij lopers die elke dag lopen zich kunnen aansluiten. Er zijn al meer dan 100 lopers die langer dan 20 jaar elke dag hardlopen.

Ga jij binnenkort voor een hardloop streak? Daag jezelf uit, maar luister naar je lichaam. Succes!


100+ cadeautips speciaal voor hardlopers

Zoek je een leuk cadeau om te geven aan een hardloper voor Kerst of Sinterklaas? Of voor op je verlanglijstje? Zoek dan niet verder! 100+ cadeautips voor hardlopers voor de feestdagen.

Total
29
Shares
Gerelateerde artikelen
Hoeveel calorieën verbrand je met hardlopen?
Lees verder

Hoeveel calorieën verbrand je met hardlopen?

Hoeveel calorieën verbrand je met hardlopen? Dat is voor iedere hardloper verschillend. Er spelen factoren mee als soort training, intensiteit en duur van de training, geslacht, gewicht en leeftijd.
hardlooproute
Lees verder

Hoe maak je een hardlooproute?

Loop je elke keer hetzelfde rondje en wil je wat afwisseling? Stippel dan eenvoudig je hardlooproute vooraf online uit. In dit artikel beschrijven we een aantal handige sites waarmee dat kan.
Krijg je van hardlopen artrose in je knieën?
Lees verder

Krijg je van hardlopen artrose in je knieën?

“Ik doe niet aan hardlopen, dit is te belastend voor je knieën en je hebt kans op artrose.” Een discussiepunt die regelmatig oplaait in de maatschappij en wat sommige mensen tegenhoudt om te gaan hardlopen. Nergens voor nodig!
Lees verder

Hoe gezond is hardlopen?

Inactieve mensen zijn al na één jaar hardlopen minder zwaar. Dat concludeert een onderzoeksteam van het VUmc. Dat ging op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe gezond is hardlopen? Wat blijkt? De gezondheidsvoordelen zijn enorm. Na één jaar hardlopen zijn mensen minder zwaar en hebben ze minder lichaamsvet.