Yoga en hardlopen

Yoga maakt je een betere hardloper

De gezondheidsvoordelen van yoga zijn bekend. Het is goed voor je balans, fysieke en mentale gezondheid. Je richt je aandacht volledig op jezelf, geest en lichaam. Je leert je eigen lichaam en grenzen goed kennen en er beter naar te luisteren. Allemaal belangrijke punten die ook essentieel zijn voor een hardloper. Veel hardlopers denken niet aan yoga of denken dat yoga niet samen kan met hardlopen. Of sterker nog, dat yoga het hardlopen in de weg staat. Maar niets is minder waar… Yoga is juist een goede aanvulling op jouw hardlooptrainingen!

5 reden waarom yoga zo goed is naast hardlopen

  1. Bij yoga wordt er veel aandacht besteed aan een goede houding, bijvoorbeeld voor je rug. Dit is belangrijk tijdens het hardlopen, want je rug vangt veel klappen op tijdens elke stap.
  2. Bij yoga gebruik je veel verschillende spieren, bijvoorbeeld je rompspieren, die je bij hardlopen minder of niet gebruikt. Een goede aanvulling dus om nog meer spieren in je lichaam aan het werk te zetten en sterk te maken.
  3. Door yoga word je bewust van je ademhaling. Je leert rustig en diep te ademen. Hiervan heb je veel profijt bij je hardlooptraining.
  4. Yoga leert je luisteren naar je lichaam en je eigen grenzen kennen. Dit kan je goed gebruiken tijdens het hardlopen. Als je daarbij je grenzen over gaat, kan je vervelende blessures oplopen.
  5. Je lichaam wordt heel flexibel van yoga en de activiteit is veel minder belastend dan hardlopen. Naast kracht en conditie heb je die flexibiliteit nodig tijdens het hardlopen. Een hele goede combi dus die juist het hardlopen versterkt en je prima kan doen op je rustdag!
  6. Yoga vermindert stress en je wordt er mentaal sterk van. Deze beide zaken bevorderen je hardloopplezier.

Beginnen met yoga

Yoga en hardlopen heeft dus veel voordelen. Het versterkt je core stabiliteit, flexibiliteit, balans en een helpt je ademhaling controleren. Maar waar begin je? Rolf & Melanie van Happy with Yoga hebben een stap voor stap yoga cursus ontwikkeld waaraan al meer dan 4500 deelnemers aan hebben meegedaan. In 9 lessen leer je de basisoefeningen van yoga, voor meer ontspanning, flexibiliteit, een sterk lichaam en een gezonde geest. Een echte yoga voor beginners cursus waarin je bij de hand wordt genomen om alles rustig aan te leren.

yoga en hardlopen

Onmisbare items voor jouw yoga sessie

Yogamat - Focus Fitness - Grijs met PrintYogamat - Focus Fitness - Grijs met Print - € 10.95
koop bij betersport
€ 10.95koop bij betersport
Specifit Yogamat Marrakech Rood - Fitnessmat 170 x 60 cm met OpdrukSpecifit Yogamat Marrakech Rood - Fitnessmat 170 x 60 cm met Opdruk - € 14.95
koop bij thuisfitness
€ 14.95koop bij thuisfitness
Yogamat Deluxe (190 x 100 x 1,5 cm) - Yoga Mat - royal blue - Gorilla SportsYogamat Deluxe (190 x 100 x 1,5 cm) - Yoga Mat - royal blue - Gorilla Sports - € 41.95
koop bij gorillasports
€ 41.95koop bij gorillasports
Tunturi Yoga Grid Foam Roller - Foam roller the grid - Foamroller - Fitness Roller - 33cm - OranjeTunturi Yoga Grid Foam Roller - Foam roller the grid - Foamroller - Fitness Roller - 33cm - Oranje - € 19.49
koop bij bol
€ 19.49koop bij bol
BSG Sports Yoga Foam Roller Set - Luxe Massage Bal & Stick - Grid Triggerpoint - Fitness - Afsluitbare DoppenBSG Sports Yoga Foam Roller Set - Luxe Massage Bal & Stick - Grid Triggerpoint - Fitness - Afsluitbare Doppen - € 39.99
koop bij bol
€ 39.99koop bij bol
U Fit One® 6 Delige Resistance Band Set - Weerstandsbanden set - Fitness elastiek set - Elastieken - Weerstandsband - Fysiotherapie -Yogaband - Pilatesband - Yoga - PilatesU Fit One® 6 Delige Resistance Band Set - Weerstandsbanden set - Fitness elastiek set - Elastieken - Weerstandsband - Fysiotherapie -Yogaband - Pilatesband - Yoga - Pilates - € 29.98
koop bij bol
€ 29.98koop bij bol
Complete set Yogabands - Weerstandsbanden rood, groen en blauwComplete set Yogabands - Weerstandsbanden rood, groen en blauw - € 14.95
koop bij thuisfitness
€ 14.95koop bij thuisfitness
Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Download het superdikke GRATIS e-book van Run Now om verantwoord en met plezier van start te gaan. Inclusief een gratis hardloopschema: In 12 weken naar 30 minuten lopen. Tips over training, voeding, oefeningen, hardloopgadgets en meer ... Stiekem ook heel leuk voor de ervaren loper. » Meer informatie
Total
1
Shares
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen
oefeningen in de natuur
Lees verder

10 oefeningen in de natuur voor naast het hardlopen

Wil je naast het hardlopen buiten oefeningen doen voor extra kracht? Een heel goed idee en geen probleem, de natuur gebruiken voor krachtoefeningen is oh zo simpel! Onderstaande oefeningen kan je zo toepassen tijdens je hardlooprondje.
Core stability
Lees verder

Core stability: Effectieve oefeningen om je romp te versterken

Voor een optimaal hardloop resultaat is het belangrijk om ook andere spiergroepen te trainen. Een krachtige core heeft een positief effect op de sportprestaties. Voeg deze lichaamsgewicht oefeningen toe aan je trainingen en versterk je romp in no-time.
Planken hardlopen
Lees verder

5 redenen waarom je moet gaan planken

Lichaamsgewicht oefeningen zijn voor hardlopers ideaal om toe te voegen aan de training. Eén van de meest effectieve oefening die je kunt doen is planken. Met een relatief korte inspanning kun je grote resultaten boeken. Vijf redenen waarom ook jij moet gaan planken.
touwtje springen
Lees verder

Touwtje springen: nostalgie, populair en zeer effectief!

In, spin, de bocht gaat in… Ken je dit nog? Was jij als kind ook zo fan van touwtje springen op het schoolplein? Goed nieuws, je mag weer beginnen! Tegenwoordig is het een populaire en effectieve hoog interval training waarmee je het hele lichaam traint en calorieën verbrandt.