Fartlek training

Fartlek training. Wat is dat eigenlijk?

We ontvangen regelmatig vragen over de betekenis van bepaalde hardlooptermen. Om duidelijkheid te scheppen in het hardloopjargon hebben we een rubriek in het leven geroepen waarin we antwoord geven op al jullie vragen. Deze week kregen wij de vraag: Wat is fartlek?

Fartlek is een Zweeds woord voor snelheidsoefeningen of vaartspel. Het is in de jaren 30 ontwikkelt door de Zweedse coach Gösta Holmér. Hij gebruikte het voor het Zweedse atletiekteam, dat op dat moment tot de wereldtop behoorde (wikipedia). Ook nu nog gebruiken veel fysiologen en trainers het als trainingsmethode. In tegenstelling tot tempo- en intervalwerk is fartlek ongestructureerd en wisselt het af tussen matige tot zware inspanningen met gemakkelijke inspanningen. Het idee is dat je vrij gaat hardlopen. Zonder vast tempo en zonder plan. Bij deze manier van lopen is de omgeving je speeltuin.

Een fartlektraining is een gevarieerde training die bestaat uit wisselende snelheden en intensiteiten. De atleet bepaalt zelf waar hij versnelt en vertraagt, vaak gebaseerd op de omgeving. Die beslissingen worden vaak pas tijdens de training gemaakt, zonder dat er gestopt wordt met bewegen. Er bestaat geen eenduidige definitie van de samenstelling van een fartlektraining, omdat er eindeloos veel mogelijke variaties op bestaan.

Na een goede warming-up speel je met de snelheid en wissel je sprinten, tempolopen en joggen met elkaar af. Je versnelt bijvoorbeeld een stuk tot een verkeerslicht om daarna weer rustig aan te doen tot je hersteld bent. Ook even een heuvel of brug pakken behoort tot de mogelijkheden. Je bepaalt dus zelf wanneer je versnelt of vertraagt, gebaseerd op de omgeving. Niet vooraf, maar terwijl je al aan het hardlopen bent, zonder te stoppen.

Fartlek is een spel

Net als een intervaltraining is de fartlek super als je sneller wilt hardlopen. Ook leer je goed om te gaan met ‘hindernissen’ tijdens een wedstrijd, zoals een heuvel of het inhalen van andere deelnemers. Wissel veel af en kijk welke intensiteit goed bij je past. Fartlek is een spel, dus maak het leuk voor jezelf. Wedden dat je plezier in hardlopen toeneemt?

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Download het superdikke GRATIS e-book van Run Now om verantwoord en met plezier van start te gaan. Inclusief een gratis hardloopschema: In 12 weken naar 30 minuten lopen. Tips over training, voeding, oefeningen, hardloopgadgets en meer ... Stiekem ook heel leuk voor de ervaren loper. » Meer informatie
Total
7
Shares
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen
hardlooproute
Lees verder

Hoe stippel je een hardlooproute uit?

Loop je elke keer hetzelfde rondje en wil je wat afwisseling? Stippel dan eenvoudig je hardlooproute vooraf online uit. In dit artikel beschrijven we een aantal handige sites waarmee dat kan.
hardloopschoenen
Lees verder

Hoe kies je de juiste hardloopschoenen?

Een goede hardloopschoen is van belang om blessurevrij en met veel plezier te lopen. Maar wat maakt een hardloopschoen nu een goede schoen? En waar moet je nu specifiek op letten bij het kopen van hardloopschoenen?
Wanneer zijn je hardloopschoenen aan vervanging toe?
Lees verder

Wanneer zijn je hardloopschoenen aan vervanging toe?

Je hardloopschoenen zijn je beste hardloopmaatje! Zorg goed voor ze en vervang ze op tijd. Voor je het weet voelen de kilometers loodzwaar aan of heb je een vervelende blessure te pakken. Maar wanneer zijn je hardloopschoenen aan vervanging toe?