Focus op de finish

Focus op de finish

Focus tijdens het hardlopen op een punt in de verte en je gaat beter lopen. Door te staren naar een object in de verte lijkt de afstand korter, loop je sneller en voelt de inspanning minder zwaar. Dit blijkt uit een studie van de Universiteit van New York.

Als je tijdens het lopen gefocust blijft op een specifiek doel dat voor je ligt, kan de afstand ernaar toe korter lijken en kunnen mensen er sneller naartoe lopen, ontdekten de onderzoekers. Het principe noemen ze “attention narrowing”. In een serie experimenten lieten ze een groep lopers concentreren op een kegel in de verte. Deze groep liep hierdoor 23% sneller dan de groep die om zich heen keek. De afstand werd ook nog eens 28% korter ingeschat door deze groep.

“Onze bevindingen tonen aan dat door visuele aandacht op een specifiek doel, in plaats van rond te kijken naar de omgeving, de afstand korter lijkt en het helpt om sneller te lopen” vertelt hoogleraar psychologie Emily Balcetis. Waardoor het exact komt is voor de onderzoekers moeilijker te verklaren. “Het zou kunnen dat door de schijnbare kortere afstand de opdracht makkelijker lijkt.” Ook denken ze dat de lopers tot meer in staat zijn wanneer het doel binnen handbereik is.

Gerelateerd onderzoek dat eerder in het laboratorium van Balcetis werd uitgevoerd en vorig jaar werd gepubliceerd, toonde aan dat mensen met overgewicht afstanden als verder zien dan mensen met een gemiddeld gewicht, vooral als ze niet erg gemotiveerd zijn om te trainen. Hun studie, die deze techniek vergelijkt met natuurlijk rondkijken in de omgeving, biedt een nieuwe strategie om de kwaliteit van lichaamsbeweging te verbeteren.

Dus focus op de finish voor een snellere tijd!

Waterdichte hardloop telefoonhouder

Je telefoon meenemen tijdens hardlopen kan ook nog wel eens oncomfortabel zijn, want waar laat je je mobiel? Deze waterdichte sportarmband is je beste vriend en is het ook mogelijk om je sleutel, geld, ID of bankpas mee te nemen. Tijdelijk voor €14,39. Voor 23:59 besteld, morgen in huis.

Total
0
Shares
Gerelateerde artikelen
ademhaling bij hardlopen
Lees verder

Betere ademhaling bij het hardlopen

Een goede ademhaling bij het hardlopen is essentieel. Je hebt zuurstof nodig om goed te kunnen trainen. Hoe meer zuurstof, hoe beter je kan rennen en hoe minder energie dit kost.
Sneller worden met hardlopen
Lees verder

7 effectieve tips om sneller te worden met hardlopen

Loop je regelmatig hard, maar gaat het tempo niet omhoog? Of wil je een snellere tijd lopen op jouw favoriete afstand? Met deze zeven effective tips ga je sneller hardlopen. Het is nu de tijd om jezelf uit te dagen!
Interval training - zo ga je sneller hardlopen
Lees verder

Intervaltraining: Zo ga je sneller hardlopen!

Intervaltraining is een zeer effectieve training om sneller te worden met hardlopen. Trainen op een wisselend tempo is veel effectiever dan alleen trainen op een constant tempo. Met deze tips ga je sneller hardlopen.
zo zorg je voor een goede looptechniek
Lees verder

Zo zorg je in 4 stappen voor een goede looptechniek

Of je nu net begint, of al een tijdje meeloopt. Een efficiënte loophouding is voor iedereen aan te raden. Je loopt prettiger, bespaart energie en voorkomt blessures. Pak daarom deze week je loopstijl en looptechniek aan met deze vijf tips.