Focus op de finish

Focus op de finish

Focus tijdens het hardlopen op een punt in de verte en je gaat beter lopen. Door te staren naar een object in de verte lijkt de afstand korter, loop je sneller en voelt de inspanning minder zwaar. Dit blijkt uit een studie van de Universiteit van New York.

Als je tijdens het lopen gefocust blijft op een specifiek doel dat voor je ligt, kan de afstand ernaar toe korter lijken en kunnen mensen er sneller naartoe lopen, ontdekten de onderzoekers. Het principe noemen ze “attention narrowing”. In een serie experimenten lieten ze een groep lopers concentreren op een kegel in de verte. Deze groep liep hierdoor 23% sneller dan de groep die om zich heen keek. De afstand werd ook nog eens 28% korter ingeschat door deze groep.

“Onze bevindingen tonen aan dat door visuele aandacht op een specifiek doel, in plaats van rond te kijken naar de omgeving, de afstand korter lijkt en het helpt om sneller te lopen” vertelt hoogleraar psychologie Emily Balcetis. Waardoor het exact komt is voor de onderzoekers moeilijker te verklaren. “Het zou kunnen dat door de schijnbare kortere afstand de opdracht makkelijker lijkt.” Ook denken ze dat de lopers tot meer in staat zijn wanneer het doel binnen handbereik is.

Gerelateerd onderzoek dat eerder in het laboratorium van Balcetis werd uitgevoerd en vorig jaar werd gepubliceerd, toonde aan dat mensen met overgewicht afstanden als verder zien dan mensen met een gemiddeld gewicht, vooral als ze niet erg gemotiveerd zijn om te trainen. Hun studie, die deze techniek vergelijkt met natuurlijk rondkijken in de omgeving, biedt een nieuwe strategie om de kwaliteit van lichaamsbeweging te verbeteren.

Dus focus op de finish voor een snellere tijd!


100+ cadeautips speciaal voor hardlopers

Zoek je een leuk cadeau om te geven aan een hardloper voor Kerst of Sinterklaas? Of voor op je verlanglijstje? Zoek dan niet verder! 100+ cadeautips voor hardlopers voor de feestdagen.

Total
1
Shares
Gerelateerde artikelen
taperen
Lees verder

Wat is taperen?

Taperen of tapering is de periode voor een grote hardloopwedstrijd - zoals een hele of halve marathon - waarin je alsmaar minder loopt. Het is een essentieel onderdeel van elk trainingsschema en zorgt ervoor dat je uitgerust en in topvorm aan de start verschijnt.
Fartlek training
Lees verder

Breng variatie in je training met fartlek

Fartlek is een Zweeds woord voor snelheidsoefeningen of vaartspel. In tegenstelling tot tempo- en intervalwerk is fartlek ongestructureerd en wisselt het af tussen matige tot zware inspanningen met gemakkelijke inspanningen.
Hardlopen op hartslag
Lees verder

Hardlopen op hartslag

Veel hardlopers trainen op hartslag om meer uit een training te halen. Bijvoorbeeld om hun conditie te verbeteren. Maar hoe dat je dat precies? Lees waar je rekening mee moet houden.
zo zorg je voor een goede looptechniek
Lees verder

Zo zorg je in 4 stappen voor een goede looptechniek

Of je nu net begint, of al een tijdje meeloopt. Een efficiënte loophouding is voor iedereen aan te raden. Je loopt prettiger, bespaart energie en voorkomt blessures. Pak daarom deze week je loopstijl en looptechniek aan met deze vijf tips.