Noten hardlopen

Noten, een gezonde snack voor hardlopers

Ongezouten noten zijn een bron van vitaminen en mineralen. Ze bevatten onverzadigde vetzuren die een positief effect op je lichaam hebben. Zo beschermen ze je tegen bepaalde hart- en vaatziekten. Ook brengen ze je LDL cholesterol, de slechte variant die niet goed is voor je bloedvaten, omlaag. Een gezonde snack dus voor jou als hardloper.

Goede voedingsstoffen

  • Ijzer, dit is een mineraal dat onder andere belangrijk is voor de vorming van hemoglobine, een onderdeel van rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof door ons lichaam. Daarnaast ondersteunt ijzer het immuunsysteem en draagt het bij aan onze energievoorziening. 
  • Vitamine E, goed voor de spieren, rode bloedcellen en het hart.
  • Vitamine B1, de energievoorziening van het lichaam, en voor een goede werking van de hartspier en het zenuwstelsel.
  • Vezels, deze zorgen voor een goede darmwerking. 
  • Eiwitten, zorgen voor een goed herstel. 

Zijn noten ongezond?

Er bestaan geen ongezonde noten, als je maar kiest voor de ongezouten versie. Er zit natuurlijk wel verschil in betreft voedingsstoffen. Wil je bepaalde mineralen of vitamines aanvullen? Kies dan voor de volgende soorten:

  • Cashewnoten voor veel ijzer en koolhydraten.
  • Hazelnoten en amandelen bevatten veel vitamine E.
  • Vitamine B1 nodig? Kies voor paranoten, macadamia of pistache noten.
  • Noten eten voor spieropbouw en een goed herstel? Neem dan een handje amandelen, pistache noten of pinda’s.
  • Ben jij aan het afvallen? Kies dan voor de barunoot, amandelen, hazelnoten en walnoten.

Verschillende soorten

Als je maar de ongezouten versie eet, zijn alle noten gezond. Ze zijn ongebrand, gebrand of geroosterd te krijgen. Het is een fabeltje dat alleen ongebrande noten goed zijn. Deze zijn rauw en dus niet bewerkt, daardoor blijven alle voedingsstoffen bestaan. Geroosterde noten worden alleen maar bereid met droge lucht, dat doet ook niks af aan de goede voedingsstoffen. Gebrande noten zijn gefrituurd. Dat klinkt toch ongezond? Maar ze nemen vrijwel geen olie meer op, omdat ze al veel gezonde onverzadigde vetten bevatten. Ook pinda’s kan je gerust eten. Dit zijn officieel geen noten, maar behoren tot de peulvruchten. Amandelen staan ook in het rijtje, maar horen officieel tot de categorie fruit. Alle soorten, zoals cashewnoten, pecannoten, walnoten, hazelnoten kan je gerust eten. Alleen ongezout!

Van noten eten word je dik

Noten staan ook bekend als dikmakers. Dat is geen gekke gedachte, want ze bevatten veel vetten en kilocalorieën. Hiermee zijn ze niet per definitie dikmakend, als je het maar met mate eet. Het advies is om elke dag een handje ongezouten noten te eten. Dit volstaat als een gezonde snack en hierdoor krijg je geen calorie-overschot binnen. Sterker nog, er zijn zelfs onderzoeken die laten zien dat mensen die regelmatig noten eten een lager lichaamsgewicht, BMI en slankere buikomtrek hebben.

Makkelijke tips voor het eten van noten als gezonde snack:

  • Volkoren broodje met pindakaas van 100% pinda’s
  • Cracker met 100 % notenpasta  
  • In de kwark met kaneel en fruit
  • In een salade
  • Of gewoon een handje noten 

Meer lezen over gezond eten en hardlopen? We selecteerden vijf leuke boeken over gezond eten, speciaal voor hardlopers en andere duursporters.

Afvallen met gezond en vooral lekker etenAfvallen met gezond en vooral lekker eten - € 27.50
koop bij bol
€ 27.50koop bij bol
Eet als een atleet - hardloopeditieEet als een atleet - hardloopeditie - € 18.99
koop bij bol
€ 18.99koop bij bol
Food2run - Gezonder eten, sneller lopenFood2run - Gezonder eten, sneller lopen - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 1Het hardloperskookboek - deel 1 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 2Het hardloperskookboek - deel 2 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Bekijk alle boeken over hardlopen en voeding
Dream Hardloopdagboek

Bereik je hardloopdoelen met Dreams Hardloop dagboek

Het lopen van je beste 10 km, je eerste marathon, of gewoon lekker fit worden? Werk doelgericht aan het bereiken van jouw ultieme hardloopprestatie. Olympisch atlete Susan Krumins helpt jou met voeding, wedstrijdvoorbereiding en meer …

Total
60
Shares
Gerelateerde artikelen
Chocolade goed voor hardlopers
Lees verder

Alsjeblieft! 3 Redenen waarom je chocolade moet eten

Spoel die smerige bietensap maar door de gootsteen en stap over op chocolade. Wij hebben drie wetenschappelijk redenen waarom chocolade goed is voor hardlopers. Chocolade wordt vaak gezien als ongezond met veel calorieën. Maar voor hardlopers zitten er ook goede stoffen in.
zoete aardappel
Lees verder

De zoete aardappel: een knol vol met vitamines

De laatste jaren is de zoete aardappel, ook wel bataat genoemd, steeds populairder geworden en zelfs uitgegroeid tot superfood. De zoete aardappel is rijk aan antioxidanten, dat in je lichaam omgezet wordt in vitamine A.
10 gezonde smoothies voor hardlopers
Lees verder

10 super gezonde smoothies voor hardlopers

Een smoothie is het perfecte ontbijt om je dag mee te beginnen of om bij te tanken na een run. Tien makkelijke en gezonde smoothies recepten die goed zijn om je hardloopsessie een boost te geven of om je herstel te bevorderen. Lekker, supergezond en eenvoudig te maken.