Hardlooptips

10 verrassende hardlooptips die je direct kunt toepassen

Hardlopen is een sport voor iedereen. Of je nou beginner, gevorderd of wedstrijdloper bent… iedereen kan zichzelf een hardloper noemen. Er zijn mensen die niet zonder kunnen en er zielsgelukkig van worden, er zijn ook mensen die hardlopen haten. Het aantal hardlopers in Nederland groeit nog steeds. Sommigen met een reden en doel, zoals bijvoorbeeld afvallen of conditie opbouwen. Anderen omdat ze een sport willen beoefenen die op elke tijd en plek kan. Hardlopers heb je in allerlei soorten en maten, maar deze 10 hardlooptips zijn er voor iedereen!

1. Loop niet alleen met mooi weer

Wind en regen? Daar kunnen wij wel tegen! Geniet van hardlopen in alle seizoenen. Het heeft voordelen om te rennen in alle weersomstandigheden. Het werkt positief voor het verleggen van je grenzen en zorgt voor een mentale uitdaging. En met een goed waterdicht hardloopjack blijf je lekker droog.  

2. Ga juist niet hardlopen

De rustdag, een woord dat lang niet bij alle hardlopers populair is. Er zijn hardlopers die deze dag verschrikkelijk vinden, terwijl anderen er juist van genieten. Een rustdag is geen teken van zwakte, maar de belangrijkste dag van je week. Je kan niet zonder, dus plan deze in en geniet van je rustdag

3. Zorg goed voor je hardloopschoenen

Je belangrijkste maatje zijn je hardloopschoenen. Deze hebben net als jij na een training wat aandacht nodig. Zo houden ze bijvoorbeeld niet van regen, maar vinden ze het ook niet lekker om op te drogen bij de verwarming. Hardloopschoenen zijn dol op een rustdag, na een training hebben je hardloopschoenen tot wel 48 uur rust nodig om te herstellen, afhankelijk van de intensiteit en duur. Een makkelijke manier om je schoenen droog en fris te houden is met de schoenendroger van Shoefresh. Deze reinigt je schoenen in 5 minuten en pakt schimmels en bacteriën aan die stank, maar ook voetschimmel en kalknagels kunnen veroorzaken.

Shoefresh Multi-verfrisser & Schoenendroger - Geurvreters voor schoenen – Schoendroger - ZwartShoefresh Schoenverfrisser & Schoenendroger - € 195.00
koop bij bol
€ 195.00koop bij bol
2x 150ml - Shoefresh Schoendeo – Geurvreter voor schoenen – Hygiënische Schoenen spray / SchoenendeoShoefresh Schoendeo Geurvreter - € 19.95
koop bij bol
€ 19.95koop bij bol
Bekijk meer schoenverfrissers

4. Zorg voor afwisseling

Verleg je grenzen en daag jezelf eens uit. Wissel je trainingen af, doe ook eens een interval, heuvel of fartlek training. Hiermee bouw je spieren, conditie en kracht op. Je moet jezelf, maar ook je lichaam uitdagen. En daarnaast is het ook nog goed voor de motivatie!

5. Eet gezond

Hardlopen is gezond, een goed eetpatroon is gezond… de combinatie is echt super gezond! Als hardloper is het belangrijk goed voor je lichaam te zorgen, dat doe je ook met een gezond eetpatroon. Dat betekent echt niet dat je geen taartje mag eten op een verjaardag. Je eet bewust, afwisselend en volgens de schijf van vijf. Nog meer hardlooptips? Op naar tip 6!

6. Hou je motivatie vast

Iedereen heeft weleens geen zin om hard te lopen. Met een aantal kleine aanpassingen is het makkelijker om gemotiveerd te blijven. Loop bijvoorbeeld je rondje eens andersom of stap eerst 10 minuten op je fiets en begin daar met rennen om een nieuw hardlooprondje uit te proberen. Gebruik de natuur als speeltuin, sprint tussen twee bomen in, pak een heuveltje, ren een trap op of spring over een omgevallen boom. 

7. Plan je training in je agenda

Mensen houden van gewoontes. Zet je training elke week in je agenda en het wordt automatisch onderdeel van je weekindeling, net als boodschappen doen en de was ophangen. Het kan ook helpen om je trainingen in te plannen en bij te houden in een hardloopdagboek. Wij zijn fan van het hardloopdagboek dreams van olympisch atlete Susan Krumins, waarin je doelgericht werkt aan het bereiken van jouw ultieme hardloopprestatie.

Hardloopdagboek DreamsHardloopdagboek Dreams - € 23.45
koop bij bol
€ 23.45koop bij bol
Hardlopers logboekHardlopers logboek - € 14.95
koop bij bol
€ 14.95koop bij bol
Bekijk alle hardloopboeken

8. Doe een oefening in de natuur

Naast je hardlooptraining is het verstandig om krachttraining te doen. Maar wat als je geen zin hebt om naar de sportschool te gaan? Oefeningen in de natuur zijn oh zo simpel, je hoeft geen materialen mee te nemen en je kan het gewoon tijdens of na je hardlooprondje doen. 

9. Hou je kleding fris

Lekker hardgelopen en flink gezweet? Niks mis mee, een lekkere pittige training juist! Maar je kleding stinkt en dit stoppen we graag in de wasmachine met veel wasmiddel en wasverzachter. Niet doen! Doe jij dit ook met je stinkende kleren? Lees de tips in ons artikel ‘Zo haal je zweetgeur uit je sportkleding’ hoe je dit beter kan aanpakken. Of bekijk dit overzicht met verfrissers en geurvreters voor hardlopers.

10. Loop ook eens zonder doel

Tot slot de laatste van de hardlooptips. Je trainingen bijhouden met een horloge of hardloop app is super handig en motiverend, lopen met muziek kan heerlijk zijn! Maar loop ook af en toe een rondje zonder iets, het liefst ook nog zonder doel. Gewoon gaan en genieten, dat is zo ontspannend! 

Leuke boeken vol hardlooptips

Op zoek naar nog meer leuke hardlooptips? Wij selecteerden vier hardloopboeken die vol goede tips en adviezen staan die je direct kunt toepassen.

101 tips voor hardlopers101 tips voor hardlopers - € 9.95
koop bij bol
€ 9.95koop bij bol
Alles wat je wilt weten over hardlopenAlles wat je wilt weten over hardlopen - € 19.99
koop bij bol
€ 19.99koop bij bol
Heerlijk hardlopenHeerlijk hardlopen - € 16.50
koop bij bol
€ 16.50koop bij bol
Runner's world 1001 hardlooptipsRunner's world 1001 hardlooptips - € 15.50
koop bij bol
€ 15.50koop bij bol
Bekijk alle hardloopboeken
De tien, de halve en de hele

Aan de finish gekomen met het gevoel dat er toch meer in zat? Ondanks die hardloop-apps, online community’s, hartslagmeters en urenlange training? Tijd voor een wat grondiger aanpak. Loop sneller, voorkom blessures en haal meer voldoening uit het lopen.

Total
0
Shares
Gerelateerde artikelen
Training overslaan
Lees verder

Is het erg om een training over te slaan?

Af en toe een training overslaan? We doen het allemaal. Het gevaar is echter dat je al snel meerdere trainingen overslaat en voor je het weet is al dat harde werk helemaal voor niets geweest. Wat voor effect heeft het overslaan van een hardlooptraining op je lichaam?
warming-up voor hardlopen
Lees verder

De ultieme warming-up voor hardlopers

Voordat je gaat hardlopen, is het van belang je lichaam voor te bereiden op de inspanning die het gaat leveren. Dit doe je met een warming-up. Door de verhoogde hartslag zijn ook je hart en longen klaar voor de training of wedstrijd. Met deze warming-up van 15 tot 20 minuten ga je goed van start.
hardlopen in de regen
Lees verder

Hardlopen in de regen: Zo blijf je warm en droog

Ook in de regen is hardlopen echt prima, sterker nog, het heeft zelfs voordelen. Dus hardloopschoenen aan en gaan! Als je nog twijfelt, lees dan de volgende tips en voordelen voor, zodat ook jij overtuigd raakt.
hardlopen in de herfst
Lees verder

10 tips voor hardlopen in de herfst

De herfst is in aantocht. Met regen, wind en kou vergt het best wat discipline om te blijven hardlopen. Maar de echte fanatiekelingen laten zich natuurlijk niet weerhouden door herfst weer. Blijf lekker hardlopen in de herfst met deze 10 tips!