Hardlooptips

10 hardlooptips voor elke loper

Hardlopen is een sport voor iedereen. Of je nou beginner, gevorderd of wedstrijdloper bent… iedereen kan zichzelf een hardloper noemen. Er zijn mensen die niet zonder kunnen en er zielsgelukkig van worden, er zijn ook mensen die hardlopen haten. Het aantal hardlopers in Nederland groeit nog steeds. Sommigen met een reden en doel, zoals bijvoorbeeld afvallen of conditie opbouwen. Anderen omdat ze een sport willen beoefenen die op elke tijd en plek kan. Hardlopers heb je in allerlei soorten en maten, maar deze 10 hardlooptips zijn er voor iedereen!

  1. Je belangrijkste maatje zijn je hardloopschoenen. Deze hebben net als jij na een training wat aandacht nodig. Zo houden ze bijvoorbeeld niet van regen, maar vinden ze het ook niet lekker om op te drogen bij de verwarming. Hardloopschoenen zijn dol op een rustdag, na elke training hebben je hardloopschoenen 48 uur rust nodig om te herstellen. 
  2. Wind en regen? Daar kunnen wij wel tegen! Geniet van hardlopen in alle seizoenen. Het heeft voordelen om te rennen in alle weersomstandigheden. Het werkt positief voor het verleggen van je grenzen en zorgt voor een mentale uitdaging.  
  3. Hardlopen is gezond, een goed eetpatroon is gezond… de combinatie is echt super gezond! Als hardloper is het belangrijk goed voor je lichaam te zorgen, dat doe je ook met een gezond eetpatroon. Dat betekent echt niet dat je geen taartje mag eten op een verjaardag. Je eet bewust, afwisselend en volgens de schijf van vijf. 
  4. Verleg je grenzen en daag jezelf eens uit. Wissel je trainingen af, doe ook eens een interval, heuvel of fartlek training. Hiermee bouw je spieren, conditie en kracht op. Je moet jezelf, maar ook je lichaam uitdagen. En ook nog goed voor de motivatie!
  5. De rustdag, een woord dat lang niet bij alle hardlopers populair is. Er zijn hardlopers die deze dag verschrikkelijk vinden, terwijl anderen er juist van genieten. Een rustdag is geen teken van zwakte, maar de belangrijkste dag van je week. Je kan niet zonder, dus plan deze in en geniet van je rustdag
  6. Hou je motivatie vast! Iedereen heeft weleens geen zin om hard te lopen. Met een aantal kleine aanpassingen is het makkelijker om gemotiveerd te blijven. Loop bijvoorbeeld je rondje eens andersom of stap eerst 10 minuten op je fiets en begin daar met rennen om een nieuw hardlooprondje uit te proberen. Gebruik de natuur als speeltuin, sprint tussen twee bomen in, pak een heuveltje, ren een trap op of spring over een omgevallen boom. 
  7. Plan je training in je agenda. Mensen houden van gewoontes. Zet je training elke week in je agenda en het wordt automatisch onderdeel van je weekindeling, net als boodschappen doen en de was ophangen.
  8. Je trainingen bijhouden met een horloge en app is super handig en motiverend, lopen met muziek kan heerlijk zijn! Maar loop ook af en toe een rondje zonder iets, het liefst ook nog zonder doel. Gewoon gaan en genieten, dat is zo ontspannend! 
  9. Lekker hardgelopen en flink gezweet? Niks mis mee, een lekkere pittige training juist! Maar je kleding stinkt en dit stoppen we graag in de wasmachine met veel wasmiddel en wasverzachter. Niet doen! Doe jij dit ook met je stinkende kleren? Klik dan hier en lees onze tips hoe je dit beter kan aanpakken. 
  10. Naast je hardlooptraining is het verstandig om krachttraining te doen. Maar wat als je geen zin hebt om naar de sportschool te gaan? Oefeningen in de natuur zijn oh zo simpel, je hoeft geen materialen mee te nemen en je kan het gewoon tijdens of na je hardlooprondje doen. Lees hier snel verder voor onze tips. 

Heb jij leuke hardloop tips voor andere hardlopers? Deel ze dan via de reacties!

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Download het superdikke GRATIS e-book van Run Now om verantwoord en met plezier van start te gaan. Inclusief een gratis hardloopschema: In 12 weken naar 30 minuten lopen. Tips over training, voeding, oefeningen, hardloopgadgets en meer ... Stiekem ook heel leuk voor de ervaren loper. » Meer informatie
Total
8
Shares
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen
hardlooproute
Lees verder

Hoe stippel je een hardlooproute uit?

Loop je elke keer hetzelfde rondje en wil je wat afwisseling? Stippel dan eenvoudig je hardlooproute vooraf online uit. In dit artikel beschrijven we een aantal handige sites waarmee dat kan.
hardlopen in de herfst
Lees verder

10 tips voor hardlopen in de herfst

“Hoor de wind waait door de bomen”. Er valt meer regen naast je dan op je”. De herfst is in aantocht. Blijf lekker hardlopen in de herfst met deze 10 tips!
hardlooptermen
Lees verder

Dit betekenen al die hardlooptermen

Pronatie? Taperen? Haas? Wat wordt er bedoeld met al die hardlooptermen? Wij helpen je met dit handige woordenboek, 20 veel voorkomende hardlooptermen op een rijtje: