Krimpen je hersenen van hardlopen

Huh? Krimpen je hersenen van hardlopen?

Onderzoek bij lange afstand lopers laat een zeer opmerkelijk resultaat zien: na afloop van een ultramarathon was het hersenvolume van de lopers met 6,1% procent afgenomen. Terwijl uit de meeste studies juist blijkt dat hardlopen zoveel mentale voordelen heeft. We worden er zelfs slim van! Hoe zit dat?

We moeten er bij opmerken dat het geen gewone wedstrijd was. Dr. Shütz en zijn team van het Universitair Ziekenhuis Ulm in Duitsland, onderzochten namelijk een groep van 44 ultramarathonlopers. Zij namen deel aan de Trans Europe Foot Race. Een extreme wedstrijd van 64 dagen waar de ultralopers van Zuid-Italië naar de Noordkaap in Noorwegen rennen. Een afstand van maar liefst 4487 kilometer. Oftewel meer dan 100 marathons in 2 maanden, zonder een enkele dag rust. Zij onderzochten het effect van het extreme hardlopen op het bewegingsapparaat, maar de studie gaf ook een aantal interessante bevindingen over de hersenen.

Effectief trainen met een weerstandsband

Effectief trainen met een weerstandsband

Een effectieve manier om je spierontwikkeling en vetverbranding te bevorderen is door te trainen met een fitness elastiek. Omdat je met weerstand traint en niet met kilo's, heb je veel minder snel kans op overbelasting en blessures. Ideaal voor hardlopers. » Meer informatie

Aan het einde van de wedstrijd bleek uit een MRI scan een afname van 6.1%. De afname was met name te zien in het gedeelte van de hersenen dat verantwoordelijk is voor de visuele verwerking. Volgens Shütz komt dat door het eentonige beeld dat de lopers ruim twee maanden lang te zien kregen. Niets meer dan zicht op lange wegen, zorgden ervoor dat dit gedeelte van de hersenen onvoldoende gestimuleerd werd en daardoor kromp. Het zorgde voor veranderingen in de organisatie van de hersenen (neuroplasticiteit) als gevolg van de eentonige omgeving en de extreme inspanning van de race.

Volgens Shütz is er echter geen reden tot paniek voor ons ‘gewone’ hardlopers: “Vergeet niet, dit is een onderzoek op ultramarathon lopers die 64 dagen non-stop lopen. Regelmatige lichaamsbeweging laat de hersenomvang juist toenemen.” Met de ultralopers kwam het uiteindelijk ook goed: na zes maanden waren de hersenen weer volledig hersteld.

Van hardlopen word je slim

Van hardlopen word je slim

Hardlopen is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je hersenen. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het geheugen verbetert door hardlopen en zelfs de kans op dementie verkleint.
Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Download het superdikke GRATIS e-book van Run Now om verantwoord en met plezier van start te gaan. Inclusief een gratis hardloopschema: In 12 weken naar 30 minuten lopen. Tips over training, voeding, oefeningen, hardloopgadgets en meer ... Stiekem ook heel leuk voor de ervaren loper. » Meer informatie
Total
1
Shares
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen
Hardlopen is goed voor je seksleven
Lees verder

Hardlopen is goed voor je seksleven

Mensen die regelmatig hardlopen hebben een actiever seksleven dan degenen die nooit lopen. We zetten alle feiten uit recente onderzoeken voor je op een rijtje, en komen eigenlijk maar tot één conclusie: Hardlopen is goed voor je seksleven!
Hardlopen na de vakantie
Lees verder

Zo pak je het hardlopen na de vakantie weer op

Terug van vakantie. Het normale leven begint weer. Hardlopen is hier ook een onderdeel van. Super goed als je dit zo weer oppakt, maar houd rekening met een aantal dingen. Wij geven je een aantal tips, zodat je weer verantwoord en gemotiveerd kan genieten van je hardlooprondjes.
Hardlopen is goed voor je carriere
Lees verder

5 redenen waarom hardlopen goed is voor je carriere

Veel topbestuurders lopen naast hun drukke baan ook een marathon. En niet zonder reden. Trainen voor een lange afstand vereist discipline en vaardigheden die ook goed van pas komen in je dagelijks werk. Vijf redenen waarom hardlopen goed is voor je carriere.