Hardlopen na de vakantie

Zo pak je het hardlopen na de vakantie weer op

Ook zo genoten van een welverdiende vakantie? Lekker rustig aangedaan en bijgekomen, wellicht niet hardgelopen? Dat is natuurlijk geen probleem. Er zijn hardlopers die tijdens de vakantie bewust rust nemen van het hardlopen. Er zijn ook hardlopers waarbij de hardloopoutfit standaard mee gaat om een rondje te rennen. Als laatste heb je een groep die juist op vakantie gewoon door traint of zelfs extra traint. Alles is natuurlijk prima, een keuze die jezelf maakt.

Eenmaal terug van vakantie begint het normale leven weer, dat is niet altijd en voor iedereen makkelijk. Hardlopen is hier ook een onderdeel van. Super goed als je dit zo weer oppakt, maar houd rekening met een aantal dingen. Juist in deze periode ontstaan er veel blessures en motivatieproblemen. Wij geven je een aantal tips, zodat je weer verantwoord en gemotiveerd kan genieten van je hardlooprondjes:

Opbouwen

Het is verstandig weer rustig op te bouwen. Als je een schema volgt, ga dan een paar weken terug in dit schema. Mocht je zelf trainen, dan is het aan te raden om rustig te starten en je doelen bij te stellen. Begin niet waar je gebleven was. Ga eerst weer gewoon lekker trainen, kom weer in een ritme. Je lichaam moet echt weer even wennen aan de belasting en je conditie is wellicht ook wat ver te zoeken!

Warming-up en cooling-down

De warming-up en cooling-down is altijd van belang, maar zeker als je een tijdje niks gedaan hebt, moeten je spieren en gewrichten weer wennen aan de intensiteit van hardlopen. Neem de tijd om op te warmen en af te koelen en zorg dat je blessures voorkomt.

Hardlopen warming-up

Warming-up voor het hardlopen: In 15 minuten goed van start!

Voordat je gaat hardlopen, is het van belang je lichaam voor te bereiden op de inspanning die het gaat leveren. Dit doe je met een warming-up. Door de verhoogde hartslag zijn ook je hart en longen klaar voor de training of wedstrijd. Met deze warming-up van 15 tot 20 minuten ga je goed van start.

Ritme

Spreek met jezelf af wanneer je weer gaat beginnen met hardlopen. Vaak koppelen mensen dit aan het ‘gewone leven’ waarin we ook weer werken. Dat is een goed moment om weer in het ritme te komen en je de trainingen weer plant in je week, net als je werk of het huishouden.

Afwisselende training

Wacht nog even met interval, heuvels of sprintjes. Doe eerst weer even een rustig loopje, bouw je conditie op en doe rustig wat kracht- of strekoefeningen. Je zal merken dat je lichaam snel weer gewend is aan de inspanning. Je kan kiezen voor wat kortere en minder intensieve trainingen, daarnaast is het verstandig om meer rustdagen dan normaal te plannen.

Nieuw outfit

Trakteer jezelf op een nieuw outfit. Zo zie je er weer top uit tijdens je hardlooprondjes!

Hardloopjack voor de herfst

Hardlopen in de herfst? Natuurlijk, gewoon doen! Zorg ervoor dat je een goed hardloopjack aanschaft. Wat is een goed jack en waar moet deze aan voldoen? Tips voor een goed hardloopjack.

Eet (weer) gezond

Een ijsje, bbq, drankje op het terras? Het kan zijn dat je in de vakantie ongezonder hebt gegeten dan normaal. Begin niet alleen weer met hardlopen, maar pak ook een gezond eetpatroon weer op.

Stel een doel

Het kan motiverend werken om een doel in het vooruitzicht te hebben waarvoor je weer lekker kan trainen. Stel dit doel niet te dicht op je vakantie, maar wat verder weg. Je hebt even tijd nodig om weer op te bouwen. Maar daarna kan je weer volop trainen voor een uitdagend evenement.

Loop samen

Weet je van jezelf dat je het lastig vindt om weer te starten met trainen? Spreek dan af met een maatje en loop één of meerdere trainingen per week samen. Zo stimuleer je elkaar te gaan en kom je weer in het ritme.

Beginnende hardloper

Heb jij in de vakantie besloten om te starten met hardlopen? Goed idee! Lees dan ons gratis e-book vol met handige tips. Ook stiekem heel leuk voor de gevorderde hardloper!

Genoten van de vakantie? Pak het hardlopen weer verantwoord op met deze tips. Veel hardloopplezier!

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Download het superdikke GRATIS e-book van Run Now om verantwoord en met plezier van start te gaan. Inclusief een gratis hardloopschema: In 12 weken naar 30 minuten lopen. Tips over training, voeding, oefeningen, hardloopgadgets en meer ... Stiekem ook heel leuk voor de ervaren loper. » Meer informatie
Total
11
Shares
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen
Krimpen je hersenen van hardlopen
Lees verder

Huh? Krimpen je hersenen van hardlopen?

Onderzoek bij lange afstand lopers laat een zeer opmerkelijk resultaat zien: na afloop van een ultramarathon was het hersenvolume van de lopers met 6,1% procent afgenomen. Hoe zit dat?
Hardlopen is goed voor je seksleven
Lees verder

Hardlopen is goed voor je seksleven

Mensen die regelmatig hardlopen hebben een actiever seksleven dan degenen die nooit lopen. We zetten alle feiten uit recente onderzoeken voor je op een rijtje, en komen eigenlijk maar tot één conclusie: Hardlopen is goed voor je seksleven!
Hardlopen op vakantie
Lees verder

8 tips voor hardlopen op vakantie

Wat is er nou mooier dan hardlopend je vakantiebestemming verkennen? Hardlopen kan tenslotte overal, daarom acht tips om lekker te trainen als je op vakantie gaat. Pak die hardloopschoenen dus maar in!