Hardlopen na de vakantie

Zo pak je het hardlopen na de vakantie weer op

Ook zo genoten van een welverdiende vakantie? Lekker rustig aangedaan en bijgekomen, wellicht niet hardgelopen? Dat is natuurlijk geen probleem. Er zijn hardlopers die tijdens de vakantie bewust rust nemen van het hardlopen. Er zijn ook hardlopers waarbij de hardloopoutfit standaard mee gaat om een rondje te rennen. Als laatste heb je een groep die juist op vakantie gewoon door traint of zelfs extra traint. Alles is natuurlijk prima, een keuze die jezelf maakt.

Eenmaal terug van vakantie begint het normale leven weer, dat is niet altijd en voor iedereen makkelijk. Hardlopen is hier ook een onderdeel van. Super goed als je dit zo weer oppakt, maar houd rekening met een aantal dingen. Juist in deze periode ontstaan er veel blessures en motivatieproblemen. Wij geven je een aantal tips, zodat je weer verantwoord en gemotiveerd kan genieten van je hardlooprondjes.

Bouw rustig op

Het is verstandig weer rustig op te bouwen. Als je een schema volgt, ga dan een paar weken terug in dit schema. Mocht je zelf trainen, dan is het aan te raden om rustig te starten en je doelen bij te stellen. Begin niet waar je gebleven was. Ga eerst weer gewoon lekker trainen, kom weer in een ritme. Je lichaam moet echt weer even wennen aan de belasting en je conditie is wellicht ook wat ver te zoeken! Op zoek naar een schema om het hardlopen weer op te bouwen? Download dan ons gratis e-book vol met handige tips.

Warming-up en cooling-down

De warming-up en cooling-down zijn altijd van belang, maar zeker als je een tijdje niks gedaan hebt, moeten je spieren en gewrichten weer wennen aan de intensiteit van hardlopen. Neem de tijd om op te warmen en af te koelen en zorg dat je blessures voorkomt.

Stel een doel

Het kan motiverend werken om een doel in het vooruitzicht te hebben waarvoor je weer lekker kan trainen. Stel dit doel niet te dicht op je vakantie, maar wat verder weg. Je hebt even tijd nodig om weer op te bouwen. Maar daarna kan je weer volop trainen voor een hardloopevenement. Het werkt ook goed om je doelen en progressie bij te houden in een hardloopdagboek.

Hardloopdagboek DreamsHardloopdagboek Dreams - € 23.45
koop bij bol
€ 23.45koop bij bol
Hardlopers logboekHardlopers logboek - € 14.95
koop bij bol
€ 14.95koop bij bol
Bekijk alle hardloopboeken

Ritme

Spreek met jezelf af wanneer je weer gaat beginnen met hardlopen. Vaak koppelen mensen dit aan het ‘gewone leven’ waarin we ook weer werken. Dat is een goed moment om weer in het ritme te komen en je de trainingen weer plant in je week, net als je werk of het huishouden.

Afwisselende training

Wacht nog even met interval, heuvels of sprintjes. Doe eerst weer even een rustig loopje, bouw je conditie op en doe rustig wat kracht- of strekoefeningen. Je zal merken dat je lichaam snel weer gewend is aan de inspanning. Je kan kiezen voor wat kortere en minder intensieve trainingen, daarnaast is het verstandig om meer rustdagen dan normaal te plannen.

Nieuw outfit

Trakteer jezelf op een nieuwe hardloopoutfit. Zo zie je er weer top uit tijdens je hardlooprondjes! In dit overzicht hebben we de nieuwste collectie hardloopkleding van alle grote webshops en merken verzameld.

Eet (weer) gezond

Een ijsje, bbq, drankje op het terras? Het kan zijn dat je in de vakantie ongezonder hebt gegeten dan normaal. Begin niet alleen weer met hardlopen, maar pak ook een gezond eetpatroon weer op.

Afvallen met gezond en vooral lekker etenAfvallen met gezond en vooral lekker eten - € 27.50
koop bij bol
€ 27.50koop bij bol
Eet als een atleet - hardloopeditieEet als een atleet - hardloopeditie - € 18.99
koop bij bol
€ 18.99koop bij bol
Food2run - Gezonder eten, sneller lopenFood2run - Gezonder eten, sneller lopen - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 1Het hardloperskookboek - deel 1 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 2Het hardloperskookboek - deel 2 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Bekijk alle boeken over hardlopen en voeding

Loop samen

Weet je van jezelf dat je het lastig vindt om weer te starten met trainen? Spreek dan af met een maatje en loop één of meerdere trainingen per week samen. Zo stimuleer je elkaar te gaan en kom je weer in het ritme.

Beginnende hardloper

Heb jij in de vakantie besloten om te starten met hardlopen? Goed idee! Lees dan ons gratis e-book vol met handige tips. Ook stiekem heel leuk voor de gevorderde hardloper!

Genoten van de vakantie? Pak het hardlopen na de vakantie weer verantwoord op met deze tips. Veel hardloopplezier!

Behaal je afslankdoelen in 2022

Verbrand snel overtollig buikvet. Zonder honger te lijden of te jojoën. Met simpel te maken afslank recepten. Vandaag wordt de dag dat je deze waardeloze diëten voorgoed achter je laat en al je overtollig (buik)vet gaat verslaan. Op een gezonde en verantwoorde manier. Meer dan 140 overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Total
11
Shares
Gerelateerde artikelen
Hardlopen op vakantie
Lees verder

8 tips voor hardlopen op vakantie

Wat is er nou mooier dan hardlopend je vakantiebestemming verkennen? Hardlopen kan tenslotte overal, daarom acht tips om lekker te trainen als je op vakantie gaat. Pak die hardloopschoenen dus maar in!
Krimpen je hersenen van hardlopen
Lees verder

Huh? Krimpen je hersenen van hardlopen?

Onderzoek bij lange afstand lopers laat een zeer opmerkelijk resultaat zien: na afloop van een ultramarathon was het hersenvolume van de lopers met 6,1% procent afgenomen. Hoe zit dat?
loop hard en leef langer
Lees verder

Loop hard en leef langer

Uit onderzoek van de Iowa State University blijkt dat hardlopers gemiddeld drie jaar langer leven dan mensen die niet hardlopen. Een paar minuten langzaam rennen per dag is volgens de onderzoekers al genoeg.
hardlopen in de zomer
Lees verder

Hardlopen in de zomer

De temperatuur neemt toe. Heerlijke dagen om te gaan hardlopen. Toch zijn er bij die hoge temperaturen zaken waar je extra aandacht aan moet besteden. Daarom 7 tips voor hardlopen in de zomer bij warm weer.