producten waar ongemerkt veel suiker in zit

10 producten waar ongemerkt veel suiker in zit

Ben jij goed bezig met hardlopen? Dan is het toch balen als je daarna, wellicht onbewust, producten eet met ongemerkt veel suikers erin? Teveel suikers zijn ongezond en zorgen ervoor dat je lichaam stopt met vet verbranden, sterker nog: het maakt nieuw vet aan. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) eet vrijwel iedereen in de wereld te veel suiker. En in de meeste gevallen hebben we het niet eens in de gaten.

Wat is suiker en hoe werkt het?

Suiker is een brandstof, het eten ervan levert energie op wat je nodig hebt om te kunnen functioneren. Voeding waarin van nature suiker zit, zoals fruit en groente, heb je nodig om gezond te blijven. Zij passen binnen een gezond eetpatroon en bevatten naast de suikers goede voedingsstoffen. Producten zoals frisdrank, koek en gebak bevatten veel toegevoegde suikers en geen vitamines, mineralen en vezels. Dit geldt voor alle soorten suiker, ook voor stropen, ahornsiroop, rietsuiker en honing (waar wel een hele kleine, te kleine voor een positief effect, voorraad goede vitamines in zitten). Alle suikers verwerkt het lichaam op dezelfde manier. Suiker die niet wordt gebruikt in je lichaam en niet opgeslagen kan worden, teveel dus, worden in je lichaam opgeslagen als vet.

Afslank receptenbijbel

Afslank receptenbijbel

Eén van de belangrijkste redenen is dat bijna alle diëten niet vol te houden zijn door een saai en eentonig eetpatroon, en ellenlange regels en beperkingen. Maar als een voedingsexpert en een professionele kok de handen in één slaan dan ontstaat er iets bijzonders: de Afslank Receptenbijbel. » Meer informatie

In welke producten zitten stiekem veel suiker?

Dat je veel suiker binnenkrijgt als je een stuk taart eet, snappen we allemaal. Maar het zit ook in veel producten waar je het niet verwacht, of waarvan je misschien denkt dat het gezond is.

Deze 10 producten kan je beter laten staan:

  1. Toastjes
  2. Vruchten- en drinkyoghurt
  3. Sauzen zoals ketjap, ketchup, pastasaus, pindasaus of woksaus
  4. Vla
  5. Zoet broodbeleg (zoals hagelslag, chocopasta en jam)
  6. Frisdrank en vruchtensap, ook verse jus d’orange
  7. Ontbijtkoek
  8. Kant-en klare dressings
  9. Appelmoes
  10. Ontbijtgranen met chocola of gekonfijt fruit

Hoe voorkom je teveel suikers?

Let goed op! Het woord suiker zal je niet vaak zien op de verpakking, maar dat betekent niet dat de zoetstof er niet in zit. Er zijn wel 50 schuilnamen die gebruikt worden. Let bijvoorbeeld op:

  • Dextrose, fructose, lactose en kandij
  • Natuurlijke suikers als palmsuiker, kokosbloesemsuiker, ahornsiroop, agavesiroop en honing
  • Geraffineerde suiker (die in de fabriek is gezuiverd): kristalsuiker, rietsuiker, basterdsuiker en druivensuiker.

Bekijk de hele lijst op de website van het diabetesfonds.

Als suiker of één van bovenstaande synoniemen op de ingrediëntenlijst staan, check dan even op welke plek en hoeveel gram. De ingrediënten worden vaak genoemd op volgorde van hoeveelheid. Staat suiker of een synoniem bovenaan de lijst, dan weet je dat je moet oppassen en kan je het product beter laten liggen.

Waar doe je wel goed aan?

Het is voor iedereen goed om niet te veel producten met toegevoegd suiker te eten. Het zit van nature ook in bijvoorbeeld fruit en melk. Deze producten zijn onderdeel van een gezonde voeding. Met de volgende tips doe je het prima:

  • Koop ongezoete producten of producten waar op de verpakking ‘geen toegevoegde suikers’ staat.
  • Je kan vele producten ook zelf maken. Het is echt niet moeilijk, maar kost wel wat tijd. Je kan grote hoeveelheden maken en in de vriezer doen om tijd te besparen.
  • Eet minder zoet beleg, maar vervang dit door banaan, aardbei of appel met kaneel.
  • Begin met het drinken van water, zelfgemaakte smoothies met groenten, thee en koffie.
Groene Smoothie Challenge

Groene Smoothie Challenge

Doe jij mee met de Groene Smoothie Challenge? Miss Natural daagt je uit om zelf te zien wat een dagelijkse groene smoothie voor jou kan doen, door 21 dagen lang elke dag een groene smoothie te drinken! Schrijf je in en doe mee! » Meer informatie

Handig weetje

De richtlijn van de WHO luidt: eet dagelijks niet meer dan 6 theelepels suiker (= 25 gram). Te weten, dat in een blikje frisdrank al tien theelepels suiker zitten….

Wil je minder suiker eten? Je hoeft echt niet ineens helemaal geen suiker meer te eten. Maak voor jezelf een plan en zet kleine haalbare stappen die vol te houden zijn. Wees niet te streng voor jezelf, zondigen mag, maar met mate! Kijk voor leuke recepten op de website van het Diabetesfonds.

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Download het superdikke GRATIS e-book van Run Now om verantwoord en met plezier van start te gaan. Inclusief een gratis hardloopschema: In 12 weken naar 30 minuten lopen. Tips over training, voeding, oefeningen, hardloopgadgets en meer ... Stiekem ook heel leuk voor de ervaren loper. » Meer informatie
Total
10
Shares
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen
Verantwoord afvallen afslank receptenbijbel
Lees verder

Verantwoord afvallen zonder waardeloze diëten

Vandaag wordt de dag dat je deze waardeloze diëten voorgoed achter je laat en al je overtollig (buik)vet gaat verslaan. Tips voor verantwoord afvallen zonder waardeloze diëten.
Eten en hardlopen
Lees verder

Eten en hardlopen, een flinke uitdaging

Eten en hardlopen kan voor hardlopers een flinke uitdaging zijn. Wat eet ik voor en na het hardlopen? Hoe voorkom ik maagklachten, een opgeblazen gevoel en steken?
afvallen door gezonde leefstijl
Lees verder

Afvallen door een gezonde leefstijl

Kan je met hardlopen afvallen? In dit artikel gaan we hierop in, niet met een dieet, maar met het veranderen van je gedrag naar een gezonde leefstijl. Gezond eten, bewegen en hardlopen: een prima combinatie om af te vallen!
gezond eten
Lees verder

Gezond eten en hardlopen

Ben jij net begonnen met hardlopen? Goed bezig, hou vol! Wil je daarnaast ook nog gezond eten, maar heb je geen idee hoe? Lees dan snel verder. Er zijn vele producten waarvan je wellicht niet beseft dat het helemaal niet zo gezond is dan je dacht.