producten waar ongemerkt veel suiker in zit

10 producten die stiekem bomvol suiker zitten

Ben jij goed bezig met hardlopen? Dan is het toch balen als je daarna, wellicht onbewust, producten eet met ongemerkt veel suikers erin? Teveel suikers zijn ongezond en zorgen ervoor dat je lichaam stopt met vet verbranden, sterker nog: het maakt nieuw vet aan. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) eet vrijwel iedereen in de wereld te veel suiker. En in de meeste gevallen hebben we het niet eens in de gaten.

Wat is suiker en hoe werkt het?

Suiker is een brandstof, het eten ervan levert energie op wat je nodig hebt om te kunnen functioneren. Voeding waarin van nature suiker zit, zoals fruit en groente, heb je nodig om gezond te blijven. Zij passen binnen een gezond eetpatroon en bevatten naast de suikers goede voedingsstoffen. Producten zoals frisdrank, koek en gebak bevatten veel toegevoegde suikers en geen vitamines, mineralen en vezels. Dit geldt voor alle soorten, dus ook voor stropen, ahornsiroop, rietsuiker en honing (waar wel een hele kleine voorraad goede vitamines in zitten, maar te klein voor een positief effect). Alle suikers verwerkt het lichaam op dezelfde manier. Suiker die niet wordt gebruikt in je lichaam en niet opgeslagen kan worden, teveel dus, worden in je lichaam opgeslagen als vet.

In welke producten zitten ongemerkt veel suiker?

Dat je veel suiker binnenkrijgt als je een stuk taart eet, snappen we allemaal. Maar het zit ook in veel producten waar je het niet verwacht, of waarvan je misschien denkt dat het gezond is.

Deze 10 producten kan je beter laten staan:

  1. Toastjes
  2. Vruchten- en drinkyoghurt
  3. Sauzen zoals ketjap, ketchup, pastasaus, pindasaus of woksaus
  4. Vla
  5. Zoet broodbeleg (zoals hagelslag, chocopasta en jam)
  6. Frisdrank en vruchtensap, ook verse jus d’orange
  7. Ontbijtkoek
  8. Kant-en klare dressings
  9. Appelmoes
  10. Ontbijtgranen met chocola of gekonfijt fruit

Hoe voorkom je teveel suikers?

Let goed op! Het woord suiker zal je niet vaak zien op de verpakking, maar dat betekent niet dat de zoetstof er niet in zit. Er zijn wel 50 schuilnamen die gebruikt worden, let bijvoorbeeld op benamingen als:

  • Dextrose, fructose, lactose en kandij
  • Natuurlijke suikers als palmsuiker, kokosbloesemsuiker, ahornsiroop, agavesiroop en honing
  • Geraffineerde suiker (die in de fabriek is gezuiverd): kristalsuiker, rietsuiker, basterdsuiker en druivensuiker.

Bekijk de hele lijst op de website van het diabetesfonds.

Als suiker of één van bovenstaande synoniemen op de ingrediëntenlijst staan, check dan even op welke plek en hoeveel gram. De ingrediënten worden vaak genoemd op volgorde van hoeveelheid. Staat suiker of een synoniem bovenaan de lijst, dan weet je dat je moet oppassen en kan je het product beter laten liggen.

Waar doe je wel goed aan?

Het is voor iedereen goed om niet te veel producten met toegevoegd suiker te eten. Het zit van nature ook in bijvoorbeeld fruit en melk. Deze producten zijn onderdeel van een gezonde voeding. Met de volgende tips doe je het prima:

  • Koop ongezoete producten of producten waar op de verpakking ‘geen toegevoegde suikers’ staat.
  • Je kan vele producten ook zelf maken. Het is echt niet moeilijk, maar kost wel wat tijd. Je kan grote hoeveelheden maken en in de vriezer doen om tijd te besparen.
  • Eet minder zoet beleg, maar vervang dit door banaan, aardbei of appel met kaneel.
  • Begin met het drinken van water, zelfgemaakte smoothies met groenten, thee en koffie.

Deze boeken helpen je met gezonde voeding voor hardlopers en andere duursporters:

Afvallen met gezond en vooral lekker etenAfvallen met gezond en vooral lekker eten - € 27.50
koop bij bol
€ 27.50koop bij bol
Eet als een atleet - hardloopeditieEet als een atleet - hardloopeditie - € 18.99
koop bij bol
€ 18.99koop bij bol
Food2run - Gezonder eten, sneller lopenFood2run - Gezonder eten, sneller lopen - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 1Het hardloperskookboek - deel 1 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 2Het hardloperskookboek - deel 2 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Bekijk alle boeken over hardlopen en voeding

Recepten met weinig suiker

De richtlijn van de WHO luidt: eet dagelijks niet meer dan 6 theelepels suiker (= 25 gram). Te weten, dat in een blikje frisdrank al tien theelepels suiker zitten….

Wil je minder suiker eten? Je hoeft echt niet ineens helemaal geen suiker meer te eten. Maak voor jezelf een plan en zet kleine haalbare stappen die vol te houden zijn. Wees niet te streng voor jezelf, zondigen mag, maar met mate! Kijk voor leuke recepten op de website van het Diabetesfonds of download dit e-book met 100 overheerlijke recepten met weinig suiker.

Thone TW3 draadloze oordopjes voor hardlopers

Thone TW3: De beste draadloze oordopjes voor hardlopers

Deze oordoppen zijn uitermate geschikt om mee hard te lopen, zelfs met veel bewegen blijven ze in je oren zitten. Zweetdruppels of regen? Geen stress. Ze zijn waterdicht. De batterij in de oordoppen zelf kan tot zes uur achter elkaar muziek afspelen. Nu voor slechts € 119,-. Bestel direct en vertrouwd via Bol.com en je kunt er morgen al mee lopen.

Total
25
Shares
Gerelateerde artikelen
zoete aardappel
Lees verder

De zoete aardappel: een knol vol met vitamines

De laatste jaren is de zoete aardappel, ook wel bataat genoemd, steeds populairder geworden en zelfs uitgegroeid tot superfood. De zoete aardappel is rijk aan antioxidanten, dat in je lichaam omgezet wordt in vitamine A.
Noten hardlopen
Lees verder

Noten, een gezonde snack voor hardlopers

Noten zijn een bron van vitaminen en mineralen. Ze bevatten onverzadigde vetzuren die een positief effect op je lichaam hebben. Zo beschermen ze je tegen bepaalde hart- en vaatziekten en verlagen het risico hierop.
gezond eten
Lees verder

Gezond eten: hoe doe je dat eigenlijk?

Wil je naast hardlopen ook nog gezond eten, maar heb je geen idee hoe? Lees dan snel verder. Gezond eten is makkelijker dan je denkt. Ontdek er hier alles over!