Avocado's

Avocado’s, dé snack voor hardlopers

Avocado’s zijn een echte vitaminebom. Ze bevatten snelle koolhydraten, eiwitten en veel mineralen. De ideale snack voor hardlopers dus. Daarnaast verkleint het eten van avocado’s de kans op hartziekten, een beroerte en het risico op darmkanker.

Een avocado bevat ook veel vet, maar het is voornamelijk onverzadigd vet. Onverzadigd vet verlaagt het LDL-cholesterol van het bloed. Met het eten van een avocado krijg je dus goede vetten binnen, maar let op er zitten wel veel calorieën in. Wanneer je wilt afvallen met hardlopen is het in eerste instantie misschien niet de beste keuze.

Waarom avocado’s goed voor je zijn

Avocado’s bevatten de volgende goede voedingsstoffen:

  • Kalium, een mineraal dat het lichaam nodig heeft voor de volgende processen: aanmaak van glycogeen wat nodig is voor energieopslag, aanmaak van eiwitten, het goed geleiden van zenuwprikkels zodat spieren zich kunnen samentrekken en het regelen van de vochtbalans en bloeddruk.
  • Vitamine C, noodzakelijk voor een goede weerstand.
  • Magnesium, een mineraal dat je lichaam nodig heeft voor de vorming van botten en spieren. Daarbij speelt het een rol bij de goede werking van spieren en overdracht van zenuwprikkels. 
  • Vitamine E, goed voor de spieren, rode bloedcellen en het hart. 
  • Vitamine D, helpt voor sterke botten, de werking van spieren en het immuunsysteem.
  • Zink, dit is noodzakelijk bij de opbouw van eiwitten en daarmee voor de groei en vernieuwing van weefsel. Daarnaast zorgt het ook voor gezonde botten.
  • Ijzer, dit is een mineraal dat onder andere belangrijk is voor de vorming van hemoglobine, een onderdeel van rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof door ons lichaam. Daarnaast ondersteunt ijzer het immuunsysteem en draagt het bij aan onze energievoorziening. 

Een makkelijke manier om een avocado te eten, is deze te gebruiken als snack of op brood als lichte maaltijd voor of na het hardlopen. Heerlijk, makkelijk en gezonde voeding. Probeer eens deze variaties:

  • een rijstwafel met avocado
  • volkoren cracker met avocado 
  • voeg naar wens een ei, peper of tuinkers toe

Meer lezen over gezonde voeding en hardlopen?

Wat kun je het beste eten na het hardlopen? Op zoek naar gezonde recepten voor hardlopers? Barbara Kerkhof en Miriam van Reijen bieden in hun hardloperskookboeken nieuwe wetenschappelijke inzichten in welk eetpatroon je prestaties nu echt bevordert. Deze en drie andere leuke boeken over gezond eten, speciaal voor hardlopers en andere duursporters.

Afvallen met gezond en vooral lekker etenAfvallen met gezond en vooral lekker eten - € 27.50
koop bij bol
€ 27.50koop bij bol
Eet als een atleet - hardloopeditieEet als een atleet - hardloopeditie - € 18.99
koop bij bol
€ 18.99koop bij bol
Food2run - Gezonder eten, sneller lopenFood2run - Gezonder eten, sneller lopen - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 1Het hardloperskookboek - deel 1 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Het hardloperskookboek - deel 2Het hardloperskookboek - deel 2 - € 24.99
koop bij bol
€ 24.99koop bij bol
Bekijk alle boeken over hardlopen en voeding

Loop lekker binnen met de FitBoostR loopband voor thuis

Wil jij ook thuis sporten en aan je conditie werken? Deze loopband is speciaal ontworpen voor wie fit wil blijven en calorieën wil verbranden. De loopband is bijzonder geschikt voor mensen die minder ruimte in huis hebben. Door het inklapbare ontwerp kun je deze makkelijk opbergen.Nu voor slechts € 399,-.Bestel direct en vertrouwd via Bol.com en je kunt er morgen al op hardlopen.

Total
12
Shares
Gerelateerde artikelen
Volkoren eten en hardlopen
Lees verder

Volkoren eten en hardlopen: een goede combinatie

Pasta komt veel voor in een hardlopersdieet. Wanneer je genoeg koolhydraten wil eten voor een intensieve training, is het eten van pasta of rijst een goede keuze. Maar kun je dan beter voor volkoren of witte pasta kiezen?
zoete aardappel
Lees verder

De zoete aardappel: een knol vol met vitamines

De laatste jaren is de zoete aardappel, ook wel bataat genoemd, steeds populairder geworden en zelfs uitgegroeid tot superfood. De zoete aardappel is rijk aan antioxidanten, dat in je lichaam omgezet wordt in vitamine A.
10 gezonde smoothies voor hardlopers
Lees verder

10 super gezonde smoothies voor hardlopers

Een smoothie is het perfecte ontbijt om je dag mee te beginnen of om bij te tanken na een run. Tien makkelijke en gezonde smoothies recepten die goed zijn om je hardloopsessie een boost te geven of om je herstel te bevorderen. Lekker, supergezond en eenvoudig te maken.