wandelen

Wandelen als basis voor het hardlopen

Wil je graag bewegen? Vind je hardlopen nog een stap te ver? Twijfel niet en begin met wandelen als sport, dit werkt alleen maar positief voor je gezondheid! We zetten de voordelen voor je op een rijtje.

De voordelen van wandelen

  • Opbouw van conditie en sterke spieren.
  • Verhogen van je weerstand door de aanmaak van vitamine D.
  • Je slaapt er beter van. 
  • Je verkleint de kans op ziekten en het is onder andere goed voor je hart, longen, bloedvaten, botten en hersenen.
  • Het werkt ontspannend en maakt je hoofd leeg.
  • Je verbrandt calorieën.
  • Je hebt weinig kans op blessures.
  • Wandelen kan in elk seizoen en op elke plek.
  • Je kan wandelen perfect combineren met je dagelijkse leven.

Kortom: alleen maar voordelen! Trek die wandelschoenen aan, probeer het uit en wordt ook meegezogen in het wandelvirus. Ga zelf aan de slag en bouw het aantal kilometers op of kies een leuk schema uit via wandeltraining.nl.

Beginnen met wandelen

Starten met wandelen als sport is een heel goed idee. Het zal zeker niet altijd makkelijk zijn. Soms heb je geen zin of is het weer slecht. Zo’n baaldag is helemaal niet erg en dit overkomt echt iedereen.

De volgende 7 tips motiveren je om toch te gaan en vol te houden:

  1. Zoek leuke afwisselende wandelroutes.
  2. Daag jezelf uit en stel doelen op.
  3. Loop voor de gezelligheid samen met een maatje.
  4. Luister een muziekje of podcast of geniet van de stilte van de natuur.
  5. Plan je wandelingen echt in als sportmoment, net zoals je doet met een vergadering of verjaardag.
  6. Zorg voor goede wandelschoenen en kleding voor elk weertype.
  7. Als je niet gaat, voel je je daar de hele dag schuldig over. Ga gewoon, zet even door, verleg je grenzen en je zal ervaren dat dit een goed gevoel oplevert.

Wil je daarnaast nog meer bewegen?

Dat kan en is zelfs aan te raden. Neem vanaf nu altijd de trap in plaats van een lift. Pak zoveel mogelijk de fiets of ga lopend ergens naar toe, bijvoorbeeld als je boodschappen gaat doen of op visite gaat. Je zal zien dat je ongemerkt veel meer beweegt op een dag. Loop rond lunchtijd of voor het slapen gaan even een half uur een rondje. Je beweegt en je hebt meteen een fris en leeg hoofd. Wandelen is namelijk niet alleen goed voor je lichaam, maar werkt ook positief voor een ontspannen en goed humeur! Voor de motivatie gebruiken veel mensen een stappenteller, die houdt exact bij hoeveel stappen jij per dag zet. Zo daag je jezelf uit om genoeg te bewegen!

Verbrand je wel calorieën met wandelen?

Jazeker! Hoeveel precies is per persoon verschillend en erg afhankelijk van andere factoren. Als je naast het doel van meer bewegen, ook als doel afvallen hebt, draagt wandelen hier zeker op een positieve manier aan bij. Afvallen alleen door te wandelen red je zeker niet, je zal ook aan je voeding moeten denken. Kies niet voor een dieet, maar voor een gezonde levensstijl. Het voedingscentrum zegt daarover het volgende: ‘Het aanpassen van je eetpatroon is de eerste en belangrijkste stap als je wil afvallen. Dat betekent gezonder eten volgens de Schijf van vijf, kleinere porties en minder calorieën per dag’. Als je wandelen combineert met gezonde voeding kan je op een structurele manier afvallen, voelt je lichaam fit en is je hoofd leeg!

Ben je toe aan een volgende stap?

Geniet je van het wandelen als sport en haal je er energie uit? Kon je het wandelschema aan en heb je geen last van pijntjes? Bouw dan je schema uit naar een volgende stap en kies voor een nieuw wandelschema. Of wellicht ben je nu wel toe om hardlopen uit te proberen? Je kan dan starten met ons gratis opbouwschema voor hardlopen. Met dit schema ga je in 12 weken naar 30 minuten hardlopen. Door het wandelen heb je conditie opgebouwd en is je lichaam voorbereid op de start voor hardlopen. Ook heb je een routine opgebouwd om op bepaalde momenten in de week te bewegen. Bouw rustig op, geniet en raak besmet met het hardloopvirus!

Op zoek naar een goed paar wandelschoenen? Kijk op Bol.com voor een grote collectie wandelschoenen van bekende merken zoals Salomon, Mountain Peak, Wolfskin, Colombia en meer.

Behaal je afslankdoelen in 2022

Verbrand snel overtollig buikvet. Zonder honger te lijden of te jojoën. Met simpel te maken afslank recepten. Vandaag wordt de dag dat je deze waardeloze diëten voorgoed achter je laat en al je overtollig (buik)vet gaat verslaan. Op een gezonde en verantwoorde manier. Meer dan 140 overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Total
18
Shares
Gerelateerde artikelen
gratis ebook beginnen met hardlopen
Lees verder

Gratis e-book: Beginnen met hardlopen

Wil jij beginnen met hardlopen? Download dan het superdikke GRATIS e-book: beginnen met hardlopen, om verantwoord en met plezier van start te gaan. Inclusief hardloopschema, leuke gadgets en meer …
50 redenen om te beginnen met hardlopen
Lees verder

50 redenen om te beginnen met hardlopen

Hardlopen is dé sport om je conditie en fitheid te verbeteren. Heb je echter moeite om van de bank af te komen? De tijd van smoesjes is dan nu voorbij! Run Now geeft je 50 redenen waarom je vandaag nog zou moeten beginnen met hardlopen.
tips voor beginnen met hardlopen
Lees verder

Beginnen met hardlopen? Ga goed van start met deze tips!

Hardlopen is een geweldige manier om fit te worden. Het verbetert je conditie en het werkt goed tegen stress. Het grote voordeel is dat je hiervoor niet naar de sportschool hoeft. Het enige dat nodig hebt zijn een paar comfortabele schoenen en je kunt direct de buitenlucht in.
de meest gemaakte fouten met hardlopen die je ten allen tijde moet vermijden
Lees verder

De 10 meest gemaakte fouten met hardlopen

De meeste (beginnende) hardlopers gaan te fanatiek van start. Ze willen snel resultaat in een te korte tijd, met overtraining en blessures tot gevolg. Tien valkuilen om niet in te trappen, met tips om ervoor te zorgen dat je met plezier en blessurevrij blijft lopen.