Hardlopen met je hond

Hardlopen met je hond

Hardlopen met je hond is gezellig, motiverend en gezond. Zorg ervoor dat dit veilig en verantwoord is voor je sportieve viervoeter en bereid je goed voor met de volgende tips.

Om je hond mee te nemen tijdens het hardlopen is een comfortabel hondentuig of –harnas belangrijk. Gebruik een goede lijn met elastisch koord welke voor demping van de schokkende bewegingen zorgt. Deze leiband moet lang genoeg zijn om los te hangen maar je mag er niet over struikelen. De ideale lengte ligt tussen de 1 en 2 meter.

Ga jij graag (hard)lopen met je hond en heb je dan graag je handen vrij? Dan is deze heupriem ideaal voor jou! Deze sets bestaan uit een riem met een lijn die je aan de halsband van jouw hond vastklikt. Zo blijft jouw hond altijd in de buurt en heb jij je handen vrij voor de juiste hardlooptechniek.

Oak First - Elastische looplijn met heupriemOak First - Elastische looplijn met heupriem - € 27.95
koop bij bol
€ 27.95koop bij bol
Quzi - Canicross Hardloopriem Hond (diverse kleuren en maten leibanden)Quzi - Canicross Hardloopriem Hond (diverse kleuren en maten leibanden) - € 28.95
koop bij bol
€ 28.95koop bij bol
Bekijk meer hondenriemen voor hardlopen

10 tips voor hardlopen met je hond

  1. Laat je hond eerst checken bij de dierenarts. Niet voor elke hond is hardlopen geschikt. Een hond mag pas hardlopen vanaf een bepaalde leeftijd, ongeveer na 10 maanden. Daarnaast geldt dat een hond uitgegroeid moet zijn. Als je te vroeg gaat hardlopen, kan dit schade brengen aan spieren en botten die niet meer hersteld kan worden. De dierenarts kan je ook vertellen of jouw ras hardlopen over het algemeen leuk vindt. Lang niet alle rassen zijn enthousiast om hard te lopen.
  2. Laat je hond eerst uit om te plassen en poepen voordat je gaat hardlopen.
  3. Lijn je hond altijd aan om veilig hard te lopen. Koop een geschikte hardlooplijn en gebruik deze alleen voor het hardlopen. Zo koppelt de hond deze lijn aan een rondje rennen.
  4. Hardlopen met een volle buik is ook voor een hond niet prettig, geef kort van tevoren geen eten. Een hond moet net als jijzelf goed drinken, ook tijdens het hardlopen bij langere afstanden.
  5. Het tempo laat je bepalen door je hond. Een gelijkmatig ritme is het minst belastend en de hond kan dit lang volhouden. Pas het tempo aan als de hond moeite heeft jou bij te houden.
  6. Hardlopen bij temperaturen boven de 20 graden is voor honden niet prettig. Warm weer is gevaarlijk voor honden. De ondergrond is dan vaak te warm voor zijn pootjes en ze kunnen veel minder goed de hitte kwijt dan mensen. Oververhitting ligt op de loer. Een hond reguleert temperatuur door te hijgen met zijn tong uit de bek.
  7. Het is voor een hond het prettigst om op een zachte ondergrond te lopen. Wij hebben demping van onze hardloopschoenen, maar een hond moet het met zijn pootjes doen.
  8. Van nature heeft een hond een goede conditie, maar hij is niet gewend om lange afstanden te rennen. Bouw het hardlopen met je hond langzaam op aan de hand van een schema om blessures te voorkomen. Ook een hond zijn lichaam moet hieraan wennen en conditie opbouwen. Houd goed in de gaten of hij het leuk vindt, dit voorkomt stress bij je hond.
  9. Leer de hond netjes naast je te lopen en goed te luisteren. Oefen met termen als ‘links’ en ‘rechts’, zodat je niet in gevaarlijke situaties terecht komt. Beloon je hond wanneer het goed gaat, dit zorgt net als bij mensen, voor extra motivatie.
  10. Check na een training of je hond geen verwondingen aan zijn poten heeft. Dit kan makkelijk gebeuren door steentjes, glas of schaafwonden door asfalt. Laat je hond goed uitrusten na een rondje rennen, ook hij moet hiervan herstellen.


100+ cadeautips speciaal voor hardlopers

Zoek je een leuk cadeau om te geven aan een hardloper voor Kerst of Sinterklaas? Of voor op je verlanglijstje? Zoek dan niet verder! 100+ cadeautips voor hardlopers voor de feestdagen.

Total
15
Shares
Gerelateerde artikelen
Spoelen met koolhydraten maakt sneller op de 10 kilometer
Lees verder

Spoelen met koolhydraten maakt sneller

Marathonlopers consumeren tijdens een wedstrijd heel wat gelletjes met koolhydraten. Voor een 10 kilometer zou je denken dat dit niet nodig is, maar het verrassende is dat het gebruiken van een beetje koolhydraten wel helpt.
warming-up voor hardlopen
Lees verder

De ultieme warming-up voor hardlopers

Voordat je gaat hardlopen, is het van belang je lichaam voor te bereiden op de inspanning die het gaat leveren. Dit doe je met een warming-up. Door de verhoogde hartslag zijn ook je hart en longen klaar voor de training of wedstrijd. Met deze warming-up van 15 tot 20 minuten ga je goed van start.
hardlopen tijdens de zwangerschap
Lees verder

Mag je hardlopen als je zwanger bent?

Veel vrouwen vinden het spannend om hard te lopen als ze zwanger zijn. Logisch, want er groeit een kindje in je buik en hardlopen is een intensieve sport. Het mag, het kan en heeft zelfs veel voordelen.
heuveltraining voor hardlopers
Lees verder

Pak eens een heuvel!

Wil je sterker en sneller worden? Zoek dan tijdens je duurloop een heuvel, duin of brug op. Door heuveltraining ontwikkel je sterkere beenspieren, waardoor je juist op het vlakke stuk weer een stukje sneller gaat.