Zo wordt 2021 jouw hardloopjaar

Zo wordt 2022 jouw hardloopjaar

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Heb jij al goede voornemens? We helpen je graag op hardloopgebied. Beginner of gevorderd? Met deze 10 tips ren jij vrolijk 2022 in! Super gezond, afwisselend en uitdagend.

1. Blijf in beweging 

Ben jij alle beperkingen wegens corona ook zo zat? Heel veel leuke dingen mogen niet, maar hardlopen gelukkig wel. Nog nooit was hardlopen zo populair. Zeker nu veel mensen thuis werken. Twijfel niet en ren corona proof 2022 in! Het grote voordeel is dat je buiten bent. Je kan altijd en overal een rondje rennen. Voor je werk om je dag fris te starten, na je werk om je dag te verwerken of liever tussendoor voor een energieboost. Trek je hardloopkleding aan, plan je route en geniet. Daarnaast is het super gezond voor je immuunsysteem, een voordeel nu in de corona tijd. De wetenschap blijft het zeggen: blijf in beweging.

2. Bepaal een doel

Begin met het maken van een afspraak met jezelf. Wat wil je? Rennen voor het goede doel? Je kerstkilo’s kwijt? Een halve marathon kunnen lopen? Of ben je tevreden als je een half uur achter elkaar kan rennen? Bepaal je doel en schrijf het op. Dit houdt je gemotiveerd. Als je jouw doel hebt behaald, geeft dit een kick om door te gaan en een nieuw doel te stellen. Zorg wel dat je doel realistisch is. Als je de lat te hoog legt ben je bij een tegenslag snel geneigd helemaal te stoppen.

3. Houd je progressie bij

Zorg dat je doel realistisch is, maar ook meetbaar en zichtbaar resultaat oplevert. Een dagboek bijhouden is een goede manier om je voortgang in de gaten te houden. Dit kan in één van de vele hardloop apps, in je hardloopschema, een hardloop dagboek of logboek. Zodra je ziet dat je progressie maakt, motiveert dit om door te gaan.

Hou je progressie bij met een hardloopdagboek:

Hardloopdagboek DreamsHardloopdagboek Dreams - € 23.45
koop bij bol
€ 23.45koop bij bol
Hardlopers logboekHardlopers logboek - € 14.95
koop bij bol
€ 14.95koop bij bol
Bekijk alle hardloopboeken

Of met een handig sporthorloge:

Garmin Forerunner 55 Hardloophorloge - Sporthorloge met GPS Tracker - Geschikt voor Hardlopen - ZwartGarmin Forerunner 55 - € 163.71
koop bij bol
€ 163.71koop bij bol
Polar Ignite 2 - Roze/RoségoudPolar Ignite 2 - € 199.00
koop bij coolblue
€ 199.00koop bij coolblue
Garmin Forerunner 945 sporthorloge met hartslagmeter - 47 mm - ZwartGarmin Forerunner 945 - € 489.99
koop bij bol
€ 489.99koop bij bol
Polar Vantage M Black M/LPolar Vantage - € 225.61
koop bij bol
€ 225.61koop bij bol
Apple Watch Series 3 - Smartwatch - 38mm - SpacegrijsApple Watch - € 229.00
koop bij bol
€ 229.00koop bij bol
Bekijk alle hardloophorloges

4. Loop met een schema

Een schema geeft structuur, werkt motiverend en voorkomt dat je niet te veel wil en te snel gaat. Bouw rustig op en zorg dat je niet geblesseerd raakt. Je hoofd wil vaak meer dan je lichaam kan. Het moet wel gezond zijn en vooral heel leuk. Zeker ook op de lange termijn. Download hier ons gratis schema voor beginners.

5. Doe mee aan een wedstrijd

Houd je van een wedstrijdje? Helpt dit jou gemotiveerd te blijven? Kies een leuke wedstrijd uit en train er voor! Check hier alle evenementen van 2022.

6. Geniet

Geniet! Van de mooie natuur om je heen, de rust, de buitenlucht, vogels. Maar ook van regen, hitte, wind, sneeuw en vallende blaadjes. Geen betere manier om de omgeving te leren kennen terwijl je sport en hard te lopen door weer en wind. In elk seizoen en elke omgeving is het weer anders en uniek.

7. Varieer met je route

Zorg voor afwisseling. Dit houdt iedereen gemotiveerd! Voor sommige hardlopers is hardlopen leuk en uitdagend en voor anderen is het stom en saai. Door regelmatig een andere route te rennen word je steeds weer uitgedaagd. Het kan al helpen om je rondje andersom te lopen, dit geeft een heel ander gevoel en straatbeeld.

Een tweede voordeel is dat afwisseling positief werkt voor je lichaam. Je loopt bijvoorbeeld een keer op een andere ondergrond. Dat is goed voor je lichaam, je spieren worden dan op een andere manier aan het werk gezet en hier worden ze alleen maar sterker van. Daarnaast vraagt een nieuwe route weer een andere houding en balans, dit houdt je lichaam flexibel en maakt het sterk.

Tot slot word je er mentaal sterker en weerbaarder van. Je doorbreekt routines, gaat voor het onbekende, ontdekt nieuwe dingen en leert omgaan met veranderingen. De omgeving is anders. Er is een groot verschil of je rent in de natuur met rust, fluitende vogels en boomwortels. Of dat je door de stad loopt met druk verkeer, stoplichten en op moet passen voor stoepranden. Een rondje uitstippelen is super simpel, lees ons uitgebreide artikel “Hoe maak je een hardlooproute?

8. Afwisselende trainingen

In de meeste hardloopschema’s voor gevorderden, heb je verschillende trainingen zitten. Zo heb je bijvoorbeeld een interval training, tempoloop, korte en lange duurloop. Het maakt je rondje een stuk afwisselender én je wordt er ook nog eens sneller en sterker van. En ken jij de fartlek training of trail run al? Super gaaf om uit te proberen!

9. Pak voldoende rust

Slaap is van essentieel belang om goed te herstellen van je training. Een uitgerust én fit lichaam brengt je tenslotte verder dan een vermoeid lijf. Logisch? Toch is dit bij veel lopers het meest onderschatte deel van de training. Daarnaast hebben we het bij hardlopen over een rustdag. Sommige hardlopers haten dit en anderen omarmen het. Of je het nou leuk vindt of niet, een rustdag hoort in je trainingsschema. Je hoeft niet stil te zitten op je rustdag. Sterker nog, bewegen is juist goed voor je herstel en lichaam. Kies voor een alternatieve training met een lage intensiteit, zoals bijvoorbeeld zwemmen, wandelen of yoga.

10. Afvallen

Oliebollen verbranden? De kerstkilo’s kwijtraken? Hardlopen helpt je met afvallen en vet verbranden. Daarnaast moet je uiteraard ook gezond eten en helpt een gezonde leefstijl.

WIl je 2022 goed van start? Ga lekker door met hardlopen óf begin nu!

Dream Hardloopdagboek

Bereik je hardloopdoelen met Dreams Hardloop dagboek

Het lopen van je beste 10 km, je eerste marathon, of gewoon lekker fit worden? Werk doelgericht aan het bereiken van jouw ultieme hardloopprestatie. Olympisch atlete Susan Krumins helpt jou met voeding, wedstrijdvoorbereiding en meer …

Total
1
Shares
Gerelateerde artikelen
Waarom zouden ouderen vaker moeten hardlopen
Lees verder

Waarom zouden ouderen vaker moeten hardlopen?

Bewegen is goed voor je motoriek en je geheugen. In dit zeer interessante college van de Universiteit van Nederland geeft professor Erik Scherder antwoord op de vraag: Waarom zouden ouderen vaker moeten hardlopen?
Van hardlopen word je slim
Lees verder

Van hardlopen word je slim!

Hardlopen is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je hersenen. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het geheugen verbetert door hardlopen en zelfs de kans op dementie verkleint.
hardlopen maakt gelukkig
Lees verder

Hardlopen maakt gelukkig!

Hardlopen is gezond. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal is het goed voor je. Het was al langer bekend dat de Runner's High het gevolg is van de endorfine die vrij komt. Onderzoek toont het nu ook aan: Hardlopen maakt gelukkig! Lees de meest opmerkelijke uitkomsten uit het onderzoek.
Hardlopen na de vakantie
Lees verder

Zo pak je het hardlopen na de vakantie weer op

Terug van vakantie. Het normale leven begint weer. Hardlopen is hier ook een onderdeel van. Super goed als je dit zo weer oppakt, maar houd rekening met een aantal dingen. Wij geven je een aantal tips, zodat je weer verantwoord en gemotiveerd kan genieten van je hardlooprondjes.