Dry January Hardlopen

Dry January 2021: Daag jezelf uit!

Genoeg alcohol gedronken tijdens de feestdagen? Te veel oliebollen gegeten en te weinig gesport? Doe dan mee aan Dry January 2021, het wereldwijde evenement dat steeds populairder wordt. Het concept is simpel: Jij drinkt een hele maand geen alcohol. Wij dagen je uit om daarnaast ook regelmatig te blijven hardlopen. Een goede en gezonde combi.

Wetenschappers zijn het eens; alcohol is niet goed voor je en zeker niet voor hardlopers. Drink liever niet en anders met mate. Dat betekent maximaal 1 glas per dag voor mannen en vrouwen. Er gaan altijd geluiden op dat een glas alcohol wel goed voor je is, maar de mogelijke voordelen van alcohol wegen niet op tegen de nadelen voor de gezondheid.

Dry January en hardlopen, dit zijn de voordelen:

  • Zonder alcohol slaap je beter en rust heb je juist nodig als hardloper. Je slaapt misschien goed en snel in met alcohol op, maar het verstoort je rem-slaap. Hierdoor word je minder uitgerust wakker en ben je vatbaarder voor infecties.
  • Alcohol veroorzaakt een verhoging van het stresshormoon cortisol. Dat hormoon zorgt ervoor dat de hartslag omhoog gaat en de bloeddruk stijgt. Cortisol kan ook zorgen voor spierafbraak en een lagere vetverbranding.
  • Je valt af als je geen alcohol drinkt. Dat is mooi meegenomen als je doel is om af te vallen met hardlopen
  • Minder energie voor hardlopen door alcohol. Als de lever alcohol moet verwerken, verstoort dit de verbranding van koolhydraten. Hierdoor daalt het bloedsuikerniveau. Dit veroorzaakt een slap en hongerig gevoel, waardoor je de volgende dag nauwelijks energie hebt om te trainen.
  • Geen alcohol drinken bespaart geld. Beloon jezelf en geef dit uit aan een mooie hardloopoutfit
  • Je wordt blijer, levendiger en gemotiveerder zonder alcohol. Van nature werkt alcohol deprimerend. 
  • Het drinken van alcohol zorgt voor uitdroging. Dit heeft een negatieve invloed op je hardlooptraining. 
  • Alcohol heeft een negatief effect op je spieren. Je hebt minder kracht in je spieren, dat kan je niet gebruiken tijdens het hardlopen. Het herstel duurt langer en de kans op blessures is groter.  
  • Alcohol vermindert je duurvermogen. Het remt namelijk de aanmaak van glucose in je lichaam af. Tijdens het hardlopen hebben je spieren juist glucose nodig als brandstof. 
  • Door alcohol gaan je cognitieve vermogens achteruit. Om tijdens je loop optimaal te kunnen presteren, heb je een helder hoofd nodig. Dit zorgt voor blessures door een verminderde looptechniek en slechtere coördinatie.

Alcohol en hardlopen zijn een ongelukkige combinatie. Dry january en hardlopen daarentegen passen goed bij elkaar. Probeer het uit en geniet van de positieve effecten!

Total
0
Shares
Gerelateerde artikelen
Zo wordt 2021 jouw hardloopjaar
Lees verder

Zo wordt 2021 jouw hardloopjaar

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Wat zijn jouw goede voornemens dit jaar? Met deze 10 tips wordt 2021 jouw hardloopjaar!
Krimpen je hersenen van hardlopen
Lees verder

Huh? Krimpen je hersenen van hardlopen?

Onderzoek bij lange afstand lopers laat een zeer opmerkelijk resultaat zien: na afloop van een ultramarathon was het hersenvolume van de lopers met 6,1% procent afgenomen. Hoe zit dat?
Hardlopen is goed voor je seksleven
Lees verder

Hardlopen is goed voor je seksleven

Mensen die regelmatig hardlopen hebben een actiever seksleven dan degenen die nooit lopen. We zetten alle feiten uit recente onderzoeken voor je op een rijtje, en komen eigenlijk maar tot één conclusie: Hardlopen is goed voor je seksleven!
Van hardlopen word je slim
Lees verder

Van hardlopen word je slim!

Hardlopen is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je hersenen. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het geheugen verbetert door hardlopen en zelfs de kans op dementie verkleint.